Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Starterspakket

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik heb een aantal pakketten samengesteld van simpel doch degelijk tot erg uitgebreid. Op deze manier is er voor iedereen en elk budget wel een passende oplossing te vinden. Onderstaande producten zijn op basis van eigen ervaring opgenomen, deze hebben zich voor mij in de praktijk bewezen.

Hierbij maak ik wederom gebruik van de productlinks naar Carclean.nl. Merken als Meguiars en Autoglym zijn ook verkrijgbaar bij de betere automaterialen zaken. Echter bieden deze vaak geen compleet assortiment zoals Carclean dat wel doet. Daarom beperk ik me tot 1 shop.

1. Starterspakket (< 25€)
Shampoo: Autoglym Shampoo Conditioner - 500ml
Polish/wax: Autoglym Super Resin Polish
Handpads: Carclean Foam Applicator
Totaal: € 24,85

Hierbij is de Meguiars NXT Tech Wax 2.0 een alternatief voor de Autoglym Super Resin Polish. Voordelen hiervan: gaat langer mee, mooier effect op donkere lakkleuren, wordt geleverd inclusief Foam Applicator. Nadeel: duurder.

2. Uitgebreid starterspakket (incl. accessoires)
Shampoo: Autoglym Shampoo Conditioner - 500ml
Polish/wax: Meguiars NXT Tech Wax 2.0 (incl. Foam Applicator)

Droogdoek: Poorboys World Drying Towel
Uitpoetsdoek: Poorboys World Mega Towel
Microvezel spons: Cobra 'The Bone' Spons
Totaal: € 68,16

Genoemde prijzen kunnen in de loop der tijd wijzigen. Ik zal dit regelmatig updaten maar kan door aanbiedingen e.d. niet voorkomen dat dit altijd 100% klopt. Ik hou hierbij de normale prijzen aan, tijdelijke aanbiedingsprijzen worden niet vermeld.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Hierbij een korte uitleg van het nut van bovenstaande producten en accessoires.

Shampoo: het belangrijkste verschil tussen een shampoo zoals die van Valma en een shampoo van Autoglym, Meguiars enz. is dat deze laatsten extra toevoegingen hebben. Dit komt erop neer dat ze de aanwezige waxlaag niet aantasten en vaak zelfs 'boosten'. Een Valma shampoo is zo volgestopt met cleaners waardoor de waxlaag van de vorige wasbeurt er grotendeels weer af wordt gewassen.

Wax/polish: Wanneer je lak niet behandeld is met een wax/polish voelt hij heel stroef aan. Dit betekend dat vuil zich er makkelijk in kan nestelen. Na gebruik van een wax/polish is de lak glad. Dit komt door de beschermlaag die er nu overheen ligt. Vuil heeft nu veel minder vat op de lak, waardoor er minder troep in de lak kan komen te zitten en tevens de volgende wasbeurten veel makkelijker gaan. De spons/washandschoen vliegt dan over de lak omdat deze minder weerstand ondervind door de gladde lak. Dit voorkomt ook weer enigszins de zgn. 'waskrasjes'.

Foam Applicator: Een applicator pad heeft een aantal voordelen tijdens het opbrengen van wax in vergelijking met een doek uit de bak met afgedankte kledingstukken. In de eerste plaats gebruik je minder product bij het opbrengen. Een pad raakt niet zo snel verzadigd (en mocht dat wel gebeuren dan heb je teveel product gebruikt) als een doek en je kunt dus met 1 pad een hele auto in de was zetten. Het gebruiksgemak is dus ook meteen groter. Niet steeds een leeg stukje doek zoeken om weer een klodder was op te doen.
Daarbij zijn pads herbruikbaar. Simpel even onder de kraan uitspoelen is al genoeg om ze schoon te krijgen. Meewassen in de wasmachine kan uiteraard ook (niet hoger dan 40 graden).

Droogdoek: Wanneer je je auto na een wasbeurt wilt voorzien van een laagje was dient de lak droog te zijn. Hiervoor zijn speciale droogdoeken ontwikkeld die zo zacht mogelijk zijn en tevens het effect van een zeem combineren. Een echte zeem kan wederom lichte krasjes veroorzaken, daarom dus liever een droogdoek in plaats van een zeem.
Een ander voordeel van afdrogen na het wassen is om te voorkomen dat er vlekken ontstaan door het opgedroogde water. Zeker wanneer er flink wat kalk in het water zit is het raadzaam de auto na het wassen goed af te drogen.

Uitpoetsdoek: Dit zijn microvezel doeken. Het voordeel hiervan is dat ze niet zo snel verzadigd raken als een stroeve katoenen doek. Daarbij voorkom je met dit soort doeken nieuwe krassen tijdens het uitwrijven.

Microvezel spons/washandschoen: Dit soort sponzen/washandschoenen helpen tegen waskrasjes. Vuil wordt opgenomen en pas losgelaten wanneer de spons/handschoen wordt uitgeknepen in een emmer met uitspoel water. Een normale spons houdt zandkorrels niet vast maar laat deze meteen weer los tijdens de wasbewegingen, waardoor je dus het vuil uitsmeert over je lak.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Wat zou je aanraden als starterspakket gecombineerd met een DAP500?

Sponsen, applicators, handdoeken en cleaner/polish/wax voor manuele bediening heb ik reeds.
Maar de juiste pads kiezen voor de DAP is een andere zaak...

('t Is met die bumperschade nu, dat ik mogelijk wat tijd zal moeten vrijmaken om men lak even te keuren...)
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Stijn, ik zou gaan voor het Monello pakket bij de DAP. Carclean heeft hier als het goed is een combinatieaanbieding voor. Dan heb je meteen de juiste middelen om machinaal mee te werken.

Hun website is momenteel even down i.v.m. serververhuizing (ze gaan over naar een nieuw pand, IP adressen zullen wel niet naadloos meeverhuisd zijn) dus ik kan je even geen linkjes sturen. Maar ik zou gaan voor minimaal:

2x witte pads (1 voor de Monello Mezzo en 1 voor de Monello Finale)
2x oranje pads (1 voor de Monello Mezzo en 1 voor de Monello Finale)

Eventueel aangevuld met van beide een reserve, in het begin moet je het toch even onder de knie krijgen. Mijn eerste pads zijn wat sneller gesleten dan de huidige. Daarbij komt dat je als je langdurig bezig bent toch die pads even schoon moet maken als ze verzadigd zijn. Als je wat meer pads hebt kan je langer doorgaan en daarna in 1x alles even schoonmaken.

Dan heb je nog het verschil tussen de 'normale' pads en de Kompressor pads. Die Kompressor variant is iets groter en heeft lamellen. Ik vind die wat efficiënter werken, zeker op grotere oppervlakken is dat lekker. Ze zijn echter wel bijna 2x zo duur, dus dat is even een afweging.
Als ik ze nu nieuw moest aanschaffen, kocht ik 1x zo'n Kompressor (wit en oranje) en dan nog 2x een normale witte en oranje. Die normale pads zijn wel weer wat makkelijker als je langs randjes moet polijsten.

Je kan bovenstaand eventueel aanvullen met een zwarte en/of rode pad als je ook met bijv. Black Hole en een sealer bezig wilt gaan (en deze machinaal wilt opbrengen). Die beide laten zich overigens met de hand ook prima verwerken. Zelf vind ik het wel lekker om de Black Hole machinaal te doen.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Voel ik hier trouwens een DAP meeting aankomen binnenkort? :D


Edit;

Zo, hun website is weer bereikbaar. Ik zie dat ze een perfecte kit-aanbieding hebben:

DAP DAP500 V2 Raffini Starterspakket

Dit starterspakket bestaat uit:

- De DAP500 V2 D/A Polijstmachine

- Lake Country 5.5" Smart CCS Orange light cutting pad - Voor het aanpakken van swirls en lichte krasjes
- Lake Country 5.5" Smart CCS White polishing pad - Voor het aanpakken van lichte swirls, of om het polijsten met oranje na te bewerken
- Lake Country 5.5" Smart CCS Black finishing pad - Om de laatste finish te geven aan de lak met bijvoorbeeld een finishing polish of een glaze
- Lake Country 5.5" Smart CCS Gouden finishing pad - Om een sealant of wax mee aan te brengen

- Monello Raffini Mezzo - Polijstmiddel geschikt om te gebruiken met de oranje en/of de witte pad
- Monello Raffini Finale - Polijstmiddel geschikt om te gebruiken met de witte en/of de zwarte pad

- Cobra Deluxe 6" microfiber bonnets (2x) - Geschikt om polish, glaze, sealant of wax machinaal mee uit te poetsen
- Snappy Clean (3x) - Een prima concentraat voor het reinigen van je pads


Je hebt dan alvast 1x wit, 1x oranje en 1x zwart.

Ik zou daaraan toevoegen:

1x Monello Kompressor Light Cutting Pad - 6inch - Oranje
en
1x Monello Kompressor Polishing Pad - 6inch - Wit

En als je nog echte uitdagingen hebt qua krassen: Monello Raffini Inizio Compound - 500ml - Cut 5/5 Gloss 1.5/5.
Dat is een vrij heftig polijstmiddel. Met een DAP en oranje pad zal je er niet zomaar mee door de lak gaan (dan moet je behoorlijk je best doen) maar ik zou beginnen met Oranje + Mezzo.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Woow Jacco!

Dat is een hele uitleg zeg...waarvoor dank.
En een compleet pakket om mee te beginnen.
Het scheelt hem toch nog wel heel wat t.o.v. <a class="postlink" href="http://www.dmcarpolish.be" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.dmcarpolish.be</a>
Dat is een bedrijf kort bij mij die ook de DAP aanbieden met starterspakketen.

<a class="postlink" href="http://www.dmcarpolish.be/catalog/product_info.php?cPath=47&products_id=139" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.dmcarpolish.be/catalog/produ ... cts_id=139</a>

Ik ga er eens een nachtje over slapen... Het is trouwens binnenkort toch men verjaardag, dus dan kunnen we dat misschien wel eens laten afkomen...
De DAP500 op zich kost op beide plaatsen wel krak evenveel.
Daarom dat ik i.v.m. garantie enz. wou overwegen om hem hier in België te halen...

B-Buster zei:
Daarbij komt dat je als je langdurig bezig bent toch die pads even schoon moet maken als ze verzadigd zijn.
Als je wat meer pads hebt kan je langer doorgaan en daarna in 1x alles even schoonmaken.
Versta ik het goed dat je een complete Omega, voor 1 stap, niet gedaan krijgt met 1 pad?
En is het dan uitwassen of vervangen?

Alvast bedankt!
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Je kreeg me even enthousiast, zie me dan maar te stoppen. ;)


Kan me voorstellen dat je het lokaal makkelijker vindt. Bieden zij ook de DAP V2 aan? Die is op wat technische delen net wat verbeterd t.o.v. V1, dat zou voor mij wel een reden zijn om de V2 te willen. Carclean levert ook aan Belgiën en ik meen dat ze je de verzendkosten vergoeden als 'ie retour moet. Als ik het me goed herinner zeiden ze dat er slechts 4% van de tot nu toe verkochte DAP's service nodig had. Wat dat betreft is het dus een veilige 'gok'. Maargoed zoals ik zei, kan me voorstellen dat je hem lokaal wilt halen. De aanbieding van de Belgische webshop vind ik dan weer minder sterk. Zowel qua prijs als de bijgeleverde producten. Chemical Guys is ook een mooi merk, maar ik zou zelf zéker de Monello serie willen hebben.

Met 1 pad kan je vele auto's doen. Echter trekt het polijstmiddel ook wat in de pad (na een paar keer heen en weer bewegen verliezen de polijstkorrels hun werking en wordt het een wat vettig geheel) waardoor je na enige tijd die pad's even moet reinigen. Anders heeft de pad zelf geen polijstende werking meer. Even met een geschikte cleaner onder de kraan en je kan weer los. Vandaar dat ik van de meest gebruikte een voorraadje heb, dan kan ik wat langer doorwerken en vervang ik tussendoor de pad even. Schoonmaken van 2 of 3 stuks gaat sneller dan 3x naar binnen om 1tje weer fris te krijgen. :)

Tot nu toe heb ik nog geen een pad echt versleten, maar na een paar auto's merk je wel dat bijv. zo'n oranje pad wat minder effectief wordt.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
B-Buster zei:
Met 1 pad kan je vele auto's doen. Echter trekt het polijstmiddel ook wat in de pad (na een paar keer heen en weer bewegen verliezen de polijstkorrels hun werking en wordt het een wat vettig geheel) waardoor je na enige tijd die pad's even moet reinigen. Anders heeft de pad zelf geen polijstende werking meer. Even met een geschikte cleaner onder de kraan en je kan weer los. Vandaar dat ik van de meest gebruikte een voorraadje heb, dan kan ik wat langer doorwerken en vervang ik tussendoor de pad even.

Kijk dat is nou eens info d:)b
 
Bovenaan