Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Stotteren/inhouden/afslaan omega b2 3.0 v6

Hallo mede forum genoten,

Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een omega B2 3.0 v6 uit 2000. Hele fijne wagen om mee te toeren.
Alleen vorige week liet de wagen mij schrikken door te stotteren en in te houden nadat ik hem liet afzakken naar ongeveer 85 km/h en ik weer naar de 130 km/h wilde. Uiteindelijk op de 130 uit gekomen en daarna ook geen last gehad. Na een kilometer of 40/50 ga ik van de snelweg af en slaat ie voor het verkeerslicht af om dat vervolgens herhaaldelijk te doen. In beide gevallen ging er geen storingslamp branden van het Motor managment

Uiteraard de volgende morgen naar de lokale VOD geweest om hem uit te laten lezen deze konden mij helaas niet vertellen( of wilde het niet vertellen) wat het probleem was geweest. De monteur gaf me als tip mee voor het afslaan om de stationairklep te reinigen dit heb ik inmiddels gedaan uiteraard was redelijk vervuild van binnen.

Nu heb ik van de week een rit gehad van ongeveer 450 km totaal nergens last van gehad. Maar helaas de volgende dag begon ie weer na een kilometer of 25 dit was enkel op de heen reis. Ook hierbij ging het MM lampje niet branden. Terug reis wederom niks geen last.

Nou vraag ik graag om jullie mening wat het eventueel zou kunnen zijn. Voordat ik er een kruiwagen geld in stop.

Alvast bedankt,

p.s ik heb dit zelfde bericht ook op het opel-forum staan maar ik denk dat ik hier sneller antwoordt krijg :)
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Slechte luchtmassameter zou mijn eerste verdachte zijn.

Een nokkenas- of krukassensor hoort een MM lampje te doen oplichten, maar soms gebeurt dat niet terwijl de sensor wel slecht is. Een krukassensor doet vooral moeilijk als hij warm is. Imitatie sensoren willen ook weleens gekkigheid opleveren.
 
Het probleem is dat het niet altijd gebeurt en met wisselende omstandigheden dus het storing zoeken wordt er niet makkelijker van. :?

Die nokkenas of krukassensor zou ik eens kunnen kijken of die in het verleden niet vervangen zijn voor een yamatzu 2000.

Luchtmassa meter imitatie zou evt wel kunnen?
 
Ik had toen de DIS module kapot, ook het MM lampje ging hierbij niet branden. Uit laten lezen bij Vega met de tech 2, gaf ook geen storingen. Hij liep al erg beroerd toen.
Bij regen of vochtig weer kan er water door het rubber van de ruitenwissermotor in het parafaan lopen op de dis module. Dit gaat best lang goed maar ik merkte al een tijdje dat de motor in hield bij vlot optrekken. En van de 1 op de andere minuut was het ineens echt kapot.

Gr. Paul
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Met een Tech2 kan de dealer of iemand die zo'n ding ook heeft uitlezen wat de waarden op de LMM doen. Of nog mooier, Ralph zijn diagun maakt er een grafiekje van. Al gaat die laatste eerst een paar weken met vakantie. :P

Ralph heeft mij een alternatief geleverd welke uitstekend zn werk doet. Merk is me zo niet meer bekend, maar wellicht kan Herr Doktor dat nog aanvullen.
 
Die van de dis module had ik nog niet aan gedacht. Misschien moet ik die even nat spuiten en dan een rondje rijden kijken wat er gebeurt.

Het probleem is ook dat als je hem neer zet en even later terug komt dat ie dan gewoon normaal rijd en netjes loopt.
 
Zou kunnen als het spul warm is dat het water verdampt en zo dus geen problemen meer geeft. Emmer water over de voorruit? :)

Gr. Paul
 
Een klein scheurtje is natuurlijk genoeg om de boel op stelten te zetten. Maar ja het vreemde is dat het probleem pas op speelt als de motor op temperatuur is en niet als ie koud is.
Eerst maar eens dingen uit gaan sluiten voordat de kruiwagen met geld erbij moet ;)
 
R

Ralph

Gast
ik zou zeggen eerst alles in beeld brengen op de diagnose app. voordat je dingen gaat veranderen of vervangen.
dit soort storingen zijn de moeilijkste niet om op te lossen.
 

Vega

Medewerker
Administrator
B-Buster zei:
maar soms gebeurt dat niet terwijl de sensor wel slecht is. Een krukassensor doet vooral moeilijk als hij warm is. Imitatie sensoren willen ook weleens gekkigheid opleveren.

Meestal geen MM lampje bij slechte of kapotte krukassensor.
Een slechte krukassensor is heel moeilijk uit te lezen, soms geeft deze een foutcode door maar meestal niet en al een foutcode komt dan is die kapot.
Als er verder niets aan de hand is met de motor dan is de krukassensor de meest voor de hand liggende dader.
 
Dat van die krukassensor is wel een goede tip. Kom je daar nog een beetje makkelijk bij?

Het probleem is ook dat het maar af en toe gebeurt
 
Kom je redelijk bij mits je de beschikking over een put of hefbrug hebt. Alleen de oude kabel loopt wat lastig naar boven.

DSC03399-2.jpg
 
Mooie plaats }:) Maar gelukkig kan ik beschikken over een put. Maar is een originele aan te raden? Of zijn er goede imitatie alternatieven?
 
Geen imitatie nemen, sta je zo weer stil. Origineel bij de Opel dealer zit je rond €90.
De oude sensor kabel gewoon afknippen en laten zitten, zo kort mogelijk, en de nieuwe buitenom leggen, zo heeft Ralph het bij mij gedaan. Wel opletten dat hij niet tussen draaiende en tegen hete delen kan komen maar spreekt voor zich natuurlijk.

Gr. Paul
 
Ik krijg gelukkig 20% korting bij de plaatselijke VOD dus dat komt wel goed. Ik had sowieso in mijn hoofd om hem "buiten om" neer te leggen. Is het makkelijker om de inlaat er even af te knutselen? Want binnenkort moet ook de distributieriem nog denk dat ik dan tegelijk die sensor maar mee pak
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Als het je krukassensor is wil je het niet over 'binnenkort vervangen' hebben. Vanaf het moment dat je weet dat ie aan het overlijden is kun je elke meter die je verder rijdt stil komen te staan, waarna hij écht niet meer zal starten.
 
auto staat komende 2 weken praktisch stil dus dat komt wel goed. ;) Ik bestel zo een ding en als ie binnen is knutsel ik hem eraan
 
Nieuwe distributie zit erop met nieuwe multiriem. Tevens heb ik gemerkt dat niet alle bougiekabels goed op de bougies klikken.

Dus die ga ik van het weekend ook maar vervangen met de bougies uiteraard samen met de inmiddels binnengekomen nieuwe krukassensor hopen dat het probleem hiermee wegblijft.
 
Je heb er geen goed weer voor om onder de kap te sleutelen.

Maar je Omega gaat er wel weer van rijden als een nieuwe.
 
Bovenaan