Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Stroomverbruik(ers)

A

Anonymous

Gast
1. Als je de zonnerollo een aantal keer gebruikt, kan dit er dan voor zorgen dat je accu leeg raakt. Hierbij staat het contact aan uiteraard, maar de auto is niet gestart.

2. Hoe lang (of kort) gemiddeld kan een auto stil staan voor dat de accu leeg is.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Laat je hem dan op contact staan? In dat geval draait er een hoop mee, dan kan het vrij vlot gaan en binnen een half uur je accu leeg zijn.

Stilstaan zonder bijzondere dingen kan weken achtereen als de accu nog in orde is, al scheelt het dan wel of je wel of geen alarm hebt.

Alleen de rollo een paar keer heen en weer laten gaan zonder hem 20 min op contact te laten zou geen punt moeten zijn.
 
Laatst de auto op contact laten staan, deuren open en de radio aan. Na iets van een uur gestart zonder problemen... Er zit wel pas een nieuwe accu in.
 
A

Anonymous

Gast
Volgens de wegenwacht een typisch gevalletje van pech. Dus misschien toch het contact te lang aan laten staan i.c.m. het gebruik van de zonnerollo.
 

Vega

Medewerker
Administrator
hoe lang heeft de auto stilgestaan en hoe lang met contact aan?
 
A

Anonymous

Gast
De auto heeft 3 dagen stilgestaan. Met de rollo smeren en het gebruik stond het contact aan voor ongeveer 15 minuten.

Morgen moet ik in de garage zijn voor het monteren van de achterveren, dan maar gelijk even de dynamo laten testen/meten.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Kan ook zijn dat je last hebt van de Diagnose bug.

Er zit ergens een programmeer fout (in de automaat ecu software) die ervoor zorgt dat in bepaalde gevallen in combinatie met een NCDR / NCDC en CDC3 wisselaar de accu leeggezogen wordt.

Dit is makkelijk te verhelpen door de diagnose leiding naar de radio te onderbreken.
 
A

Anonymous

Gast
??

Is die diagnose bug nog definitief vast te stellen door eerst andere oorzaken te onderzoeken.
 

Vega

Medewerker
Administrator
tarzanen zei:
Is die diagnose bug nog definitief vast te stellen door eerst andere oorzaken te onderzoeken.

Als de accu goed is en deze is na één of meerdere dagen zonder de Omega te gebruiken leeg en er zijn geen andere aanwijsbare oorzaken, dan heb je waarschijnlijk last van deze diagnoseleiding bug.

B-Buster zei:
Wat is dat voor bugje Peter, got more info? :)

De info die er staat dat is het, ik zal eens in de TIS kijken of ik de originele oplossing kan terugvinden.
 
Dat is een kabeltje (zwart) die men, indien je de Tech2 eraan wilt hangen, eerst weer aan elkaar moet knopen.
Het is een officiële 'patch' vanuit GM/OPEL. Deze draad wordt voorzien van een stekkertje die in de 'normaal gebruik' -stand dus onderbroken is/behoort te zijn.
Kom maar eens in mijn Omi kijken :)
 
A

Anonymous

Gast
Na inmiddels een nieuwe GM accu in de Omega te hebben gezet, is na 3 dagen de auto niet gebruikt te hebben de accu weer leeg :( Schiet niet echt op. Dus toch ook last van een Bugje?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dan wordt het tijd om eens aan de accu te meten hoeveel stroom er nog afgenomen wordt als de motor uit staat. Als dat hoger is dan normaal (zou moeten als ie zo snel plat is) op zoek naar verbruikers.

Heb je wel regelmatig lange(re) stukken gereden? Met dit weer en korte boodschap ritjes is het stroomverbruik de eerste km's erg hoog.
 
A

Anonymous

Gast
Het vermoeden bestaat dat, zoals eerder in dit topic vermeld, ik hier te maken heb met een diagnosekabelbug. Om dus te voorkomen dat de accu ( pas nieuw en origineel GM) voor de zoveelste keer leeg staat na een dag of 3, heb ik vanavond de diagnosekabelbug omzeep laten helpen.
Met super dank aan Peter, voor de wel zeeeeeeeeer snelle hulp. _/-\o_

Diagnosekabelbug = Op de diagnosekabel zit onder andere de cd wisselaar van de radio NCDC 2015, dit trekt in combinatie met de software voor de automaat, de accu leeg. Nu is de cd wisselaar van de diagnose kabel gehaald d.m.v. een onderbreking (stekker verbinding). Om gebruik te maken van de diagnose apparatuur (Tech2) moet je alleen even deze stekkers weer verbinden.
En nu maar hopen dat ik dit juist heb uitgelegd, voordat er mensen zijn die zomaar in de bekabeling gaan knippen. :+

TIP: Voor wie wil weten of hij/zij ook last heeft van een diagnosekabelbug, laat de Omega is een week stil staan :+
 

Vega

Medewerker
Administrator
tarzanen zei:
En nu maar hopen dat ik dit juist heb uitgelegd, voordat er mensen zijn die zomaar in de bekabeling gaan knippen. :+

Prima uitgelegd.

TIP: Voor wie wil weten of hij/zij ook last heeft van een diagnosekabelbug, laat de Omega is een week stil staan :+

Komt alleen maar voor als je een 2013/2015 of een 1100/1500 icm een CDC3 in de Omega hebt icm denk ik met een bepaalde firmware versie van de automatebak.
 
Dat is een standaard 'fix' van GM / Opel.
Die hoort jouw VOD te installeren (die weten precies welke Omega hier last van heeft).
Mijn vorige en huidige Omega hadden deze modificatie ook (de VOD plaatst er ook keurig een stekker en contrastekker tussen, voor de Tech2 sessies).

Kijk Peter... heb ik jou eens wat bijgebracht.... wat je nu weer mooi in de praktijk hebt gebracht d:)b
Mooi hè... dit OOP :')
 

Vega

Medewerker
Administrator
MetalRush zei:
Kijk Peter... heb ik jou eens wat bijgebracht.... wat je nu weer mooi in de praktijk hebt gebracht d:)b
Mooi hè... dit OOP :')

Ik zal je maar in die waan laten toch heb ook een goede dag. :+ :+

:f _O-
 

yoyo

The UK brothers
Euh Peter,
Is die van mij nu met of zonder "bugje" geïnstalleerd? :?

Die van mij staat vrijwel nooit mer als één dag stil maar toch?
 
Bovenaan