Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Stroomverbruik(ers)

A

Anonymous

Gast
Even mijn gedachten aan het forum toe vertrouwen i.v.m. steeds een lege accu.

Als mijn Omega 4 dagen stil staat dan is de accu leeg.

Huidige accu = 70 Ah : 0.73 A = 96 h (uur) = 4 dagen.
Dat zou betekenen dat ik een lekstroom heb in de Omega van 0,73 A i.p.v. 0,05 A wat het maximaal zou mogen zijn.

Er zit dus ergens een lekstroom van 0,73 A. })

Stel dat de maximale lekstroom dus 0,05 A is (wat het dus bij mijn Omega niet is) dan volgt de volgende berekening:
Huidige accu = 70 Ah : 0,05 A = 1400 h (uur) = 58 dagen.

Met een maximale lekstroom van 0,05 A zou ik er theoretisch ongeveer 58 dagen over doen voordat de accu leeg is bij een stilstaande Omega.


Dan moet er toch wel ergens een super grootverbruiker in zitten. }) Kan dit overigens wel?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik zie hier 2 foutjes :P

1. Je gaat ervan uit dat je accu vol was, dat is redelijk onmogelijk gezien de korte ritjes die je de laatste tijd maakt
2. Het kan zoveel zijn, dit zal moeten blijken met meten van de spanning als hij uitstaat.

We hadden het er o.a. vrijdag al over, je hebt uitgesloten dat er lampjes blijven branden, je hebt de modificatie in de kabel bij je zekeringenkast erin zitten, er is niets te horen als hij uit hoort te zijn... hij moet aan de hartbewaking. ;)
 
A

Anonymous

Gast
Hoi Jacco,

Als ik er nu mee rijd is dat een 40km en dat alleen om de accu op te laden. Lijkt geen klein stukje, toch.
 

Vega

Medewerker
Administrator
B-Buster zei:
1. Je gaat ervan uit dat je accu vol was, dat is redelijk onmogelijk gezien de korte ritjes die je de laatste tijd maakt

Met de huidige generatie wisselstroom generatoren is de accu zo vol.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat is voldoende om bij te laden, maar vergeet niet dat je de eerste km's met je verwarming enz. al veel stroom verbruikt. Die accu is na 40 km niet vol.

Vega zei:
B-Buster zei:
1. Je gaat ervan uit dat je accu vol was, dat is redelijk onmogelijk gezien de korte ritjes die je de laatste tijd maakt

Met de huidige generatie wisselstroom generatoren is de accu zo vol.

Mij is verteld dat ik toch zeker een dag of 4 zou moeten rijden zou het ding helemaal opgeladen zijn.

Deel je bronnen :P
 
A

Anonymous

Gast
Tot aan de hartbewaking maar om de drie dagen een blokje om. Misschien voor een volle accu naar Oostenrijk om maar eens wat te noemen. :+
Ook geen straf _O-
 
Ha Rene,

Je zou dat stroomverbruik bij stilstand toch moeten kunnen meten met een ampere meter tussen de + pool van je accu en je + draad? 0,73 Ampere lijkt mij overigens wel erg veel.

Groet,

Walter
 
A

Anonymous

Gast
Hier een afbeelding met de waarde van de in de Omega aanwezige lekstroom 2,4 A :( Nader onderzoek volgt spoedig. :Y


1z9mqc.jpg
 
A

Anonymous

Gast
Destijds met mijn vorige Omega ook zoiets gehad, tot ik opeens hoorde dat de aanjager motor bleef draaien bij contact uit. Het bleek dat er water over de stuur eenheid was gekomen, hierdoor was deze defect geraakt. Dit heeft ook zo'n hoge lekstroom tot gevolg. Zeker de moeite waard om even goed te luisteren en eventueel te voelen of de bijrijders kant helemaal droog is onder het dashboard kastje.<br /><br />-- 05 jan 2012 15:56 --<br /><br />Zeg René je weet dat je multimeter niet juist staat ingesteld op de foto...hij staat op het 200mA bereik en niet het 10A bereik. Misschien maakt het niks uit maar 't kan zomaar een foutieve conclusie in de hand werken. Succes met de speurtocht!
 
En als je dan de meter zo laat zitten en je trekt 1 voor 1 de zekeringen eruit totdat de waarde wegvalt heb je een indicatie waar je moet zoeken.<br /><br />-- 05 jan 2012 16:57 --<br /><br />
manicnirvana zei:
Zeg René je weet dat je multimeter niet juist staat ingesteld op de foto...hij staat op het 200mA bereik en niet het 10A bereik. Misschien maakt het niks uit maar 't kan zomaar een foutieve conclusie in de hand werken. Succes met de speurtocht!

Kijk eens goed op de foto. De meter staat wel goed ingesteld 10Amp staat erboven
 
A

Anonymous

Gast
Na grondige inspectie blijkt er een relais te zijn welke blijft hangen.
laat dit nu ook precies het relais zijn die ervoor zorgt dat, mocht er ergens iets blijven branden na het afzetten van het contact, dit de stroomtoevoer afsluit na een bepaalde tijd. Zoals het er nu naar uitziet is het probleem opgelost.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Foto van een relais? Trek je zekeringenkast open Aart. Wel een slabbertje meenemen he. ;)
 

yoyo

The UK brothers
De vorige foto's waren van een multimeter met een stand van 2.4 A.
Dus had mij een foto van een lagere stand leuk geleken, maar die hoef je me niet toe
te sturen hoor....ik weet hoe dat eruit ziet.

(maar dit was een onderonsje met René, en daar wist jij dus even niets vanaf. :N
ik neem je het vreemde antwoord dan ook niet kwalijk Jacco :w )

;)
 
A

Anonymous

Gast
Hoi Aart,

Maak van een willekeurige multimeter een foto als deze een 0 waarde aangeeft, en zie hier je hebt je eigen foto.
En een actie foto was niet mogelijk want dan had ik lepeltje / lepeltje *; moet liggen onder het dashboard met Sjors, en dat ging me toch eigenlijk wel een stukje te ver 8)7
 
Bovenaan