Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

stuur scheef nà remactie

Dag samen!

Ik had gehoopt dat dit euvel verholpen zou zijn na de rem upgrade. Echter niks is minder waar. Ik heb het probleem namelijk al een tijdje en ik kom er maar niet achter wat het is.

Bij een normale remactie voel ik iets trekken in één van de wielen en vervolgens blijft het stuur een slag naar links staan. Tevens glijdt de auto weg bij het rijden over een natte putdeksel. Dit is best akelig om eerlijk te zijn. Op een geheel willekeurig moment staat het stuur weer recht en heeft de auto nergens last van.
Er zitten nieuwe draagarmen met powerflex rubbers onder. De stabilisatorstangen zijn nieuw. Er zit totaal geen speling op de rubbers of op de stuurarmen/kogels. Ik heb nu eigenlijk het idee dat het na de rem upgrade erger is geworden. Dit kan denk ik wel vanwege de verhoogde remwerking nu. Ik kan me alleen nog maar voorstellen dat het aan de toplagers ligt of iets in het stuurmechanisme. Er blijft in ieder geval iets "hangen" dat vervolgens weer opeens loslaat.
Alle ideeën zijn welkom!

Alvast dank!
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Vervelend zoiets. Dat kan niet fijn rijden. Ik kan me nog wel wat oorzaken bedenken, maar wellicht heb je e.e.a. al gecontroleerd. Om eens wat te noemen:

- Remmen goed ontlucht? Loopt niets aan?

- Zijn je veerpoten goed? Veren goed? Zitten de veren goed gemonteerd?
Toplager met speling zorgt meestal ook voor onrustig gedrag rechtuit op de snelweg. Hoe spoort hij daar?

- Kun je als hij wegtrekt het tegenhouden met de hand?

- Wiellagers gecontroleerd op speling?

- Stabilisatorstang, stokken, rubbers in orde?

- Zit de juiste (hulp)pitmanarm gemonteerd (zit de stuurstang recht)?

- Met andere banden (winterset?) hetzelfde gedrag?

- Hoe strak zit je Omega achterin de rubbers? Een subframe dat achter teveel speling heeft kan de auto ook een kant op drukken waardoor je reactie in je stuur krijgt.

- Hoe staat je sporing en camber?
 
Thanks voor je meedenken Jacco. Alle genoemde onderdelen zijn of nieuw of origineel zonder speling. Wiellagers heb ik laatst zelf vervangen. Het probleem is eerlijk gezegd ontstaan de dag nadat Ralph mijn draagarmen heeft vervangen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat dit puur toeval is. Achterrubbers waren volgens Ralph helemaal prima! Je voelt gewoon na een remactie dat een van de wielen scheef staat en op een gegeven moment weer recht trekt. Rechtuit is geen probleem in ieder geval. Het is echt alleen na een remactie. Het is gewoon frustrerend dat ik er maar niet achter kom wat de oorzaak is.
 
Er zijn vandaag nieuwe remmen op gekomen. Hierbij gaf de remmen testbank 0% verschil. Met eigen ogen gezien.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Niet om eigenwijs te zijn maar hoe zeker ben je van het achterste rubber in je voorste draagarmen?
Die raken al defect door verkeerde montage (aandraaien terwijl de wielen los hangen bijv.) en hoeven er niet altijd slecht uit te zien. Tijdens het remmen komt op precies die rubbers erg veel kracht te staan omdat je in de voorste ogen een PU bus hebt zitten die geen speling toelaat. Die krachten komen op de achterste rubbers te staan, daar zit nog flex in.

Bij mij waren die 2 (OEM bij de VOD gehaald) binnen 2 jaar na montage PU's in de voorste behoorlijk op. Nu vervangen voor ook PU bussen.

En nog steeds ben ik benieuwd hoe je wielen onder de auto staan.
 
Achterste rubbers zijn nog in prima staat Jacco. De wielen staan vanwege de verlaging natuurlijk onder lichte camber. Dit heeft echter nog nooit tot problemen geleid. Het probleem is dat een van de wielen ineens lijkt scheef te staan.
 

Joep

Verbannen
Ik kan me nog herinneren dat jij je voorste verlagingsveer bij opgekrikte auto kon ronddraaien. Kan het daar niet mee te maken hebben?

Door de verlaging blijft je camber hetzelfde. Tenzij je de wielen bij het terugmonteren van je veerpoten meer camber hebt gegeven.

Ik wil niet vervelend doen maar ik heb een tijdje terug een Omega opgehaald die precies deed wat jij omschrijft. Soms hoorde je zelfs een band gieren door de schuine stand van het wiel. Ook een scheef stuur, ook trekken naar 1 kant, vooral bij remmen etc.
Na enig onderzoek bleek het de voorste draagarmen te zijn bij het achterste rubber. Was niks meer van over.
Misschien toch maar eens nakijken. Kost geen moeite.
 
Ik zal nog eens een keer kijken maar ik vind het vreemd dat het wiel blijft "steken" het is wel inderdaad alsof je de band dan hoort schuren.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat zou niet onlogisch zijn als het dat rubber is, want daarmee komt de achterkant van de arm naar binnen en stuurt het wiel dus naar links.

Als je het wiel hoort schuren heb je ofwel ergens speling of je uitlijning staat verkeerd.
 

dolf24v

Donateur 2024
Ik lees dat de Dr. je draagarmen heeft vervangen. Zou het nog even navragen/ na laten controleren bij hem.
 
Zijn er voor de achterste rubbers in de voordraagarmen ook pu varianten te krijgen?
Heb de mijne nog niet kunnen controleren met dat pestweer hier!
 

Joep

Verbannen
Zal wel wat zijn toch? Weet alleen niet hoe sterk ze zijn. Je hebt ze in meerdere varianten qua stijfheid.
 
Bovenaan