Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

terug problemen met beslaan van ramen

Deze morgend een ritje gemaakt en de ramen besloegen weer helemaal in een mum van tijd. :(

Ik heb, eenmaal terug thuis, de interieurfilterbak eens open gehad om te checken op een eventuele verstopping.
Dit was niet het geval.

Bleek dat bij het starten van de auto de klep voor de ventilator helemaal sloot !!??
Bij het verlagen van de ingestelde temperatuur ging ze terug open.
Nu lijkt me het niet meer dan logisch dat hij helemaal aandampt als hij geen verse lucht binnenpakt.

Toen heb ik de auto eens stilgelegd => klep terug open
Auto terug starten => klep weer dicht

Na dit een paar keer gedaan te hebben bleef ze bij de start open.

Heeft er iemand een idee of dit zo hoort?
Ik dacht dat ze alleen dicht ging als je de hercirculatie aanzette.

Kan deze klep afgekoppeld worden bij wijze van test? En zo ja, waar dan ?
 
Deze klep gaat idd dicht bij het starten van de motor dit om te voorkomen dat koude lucht van buiten komt voorxat de kv op temperatuur is. Net zoals de ventilator pas gaat draaien als de kv warm is.
 
Ik heb geen flauw idee waar het eventueel nog vandaan zou kunnen komen.
Ik begin een beetje moedeloos te worden.
Alle hulp is welkom.
 
Moet je zeggen dat mijn omega afgelopen maandag ook flink beslagen ramen had smorgens.

Nu laat ik express de ventilator uit tot dat de motor op temperafuur is.
 
Ik heb vanavond een ritje gemaakt van toch wel een kleine honderd kilometer met twee personen in de auto om eens te zien wanneer
het beslaan van de ramen eigenlijk juist begint.
Wat denk je.......NIKS !!! 8)7

Zelfs geruime tijd met de ECO functie opgereden om de airco lam te leggen doch zonder resultaat.
Het was wel droog. Kan ik daaruit automatisch concluderen dat er ergens water binnenkomt tijdens een regenbui ??
 
Vandaag hebben we de zetels er nog eens uitgenomen om de isolatiematten te kontroleren en
alles was kurkdroog daaronder (gelukkig maar).

Jack, heb je enig idee langs waar de filter eventueel nat zou kunnen worden.
Het water wordt normaal toch langs de parafaan om de filter heengeleid dacht ik.

Ik zal één van de dagen de parafaan eens wegnemen om te zien of daar iets scheef zit.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Ik denk er nu pas aan dat wanneer ik dezer dagen de standkachel gebruik de ramen in de eerste 10min ook gewoon stevig aanslaan...
Echter na 15-30min ofzo op standkachel zijn die alweer helemaal clean.

Ook als ik de motor start dan, en dan de voorruit ontwaseming op zet, klaart het vrij snel op...

en het is ook niet elke keer dat ik ze beslagen zie...
 
Ontvochtigt jouw airco wel goed, Michel ?
Ik begin te denken aan een probleem met jouw airco.

Is de vloerbedekking (en de isolatie eronder) bij het gaspedaal/rempedaal nog goed droog ?
Misschien dat via de isolatie, onder je parafaan, het water/vocht op de één of andere manier via het schutbord naar binnen komt.
Bij Walter zijn B1 zat daar ook een rotte plek, waar ie achteraf niets van bleek te weten. Dit kwam pas aan het licht nadat de vloerbedekking helemaal weg getrokken was.

De enige keer dat ik zelf beslagen ramen ervaren heb, was de keer dat we met 4 personen, zeiknat van de regen, met een buitentemperatuur van onder het vriespunt, in de auto zaten. Dát kreeg mijn airco ook niet bol gewerkt. Af en toe de raam-ontwaseming erop om toch heldere voorruit te houden.
 
Alle isolatie is gelukkig kurkdroog.
De airco is vorig jaar volledig nagekeken en terug afgevuld en bleek 100% in orde.

Ik heb de indruk dat het alleen voorkomt bij vochtig/nat weer en bij temperaturen onder de 5 graden (dus zonder airco).
 
jack-omegax3.0xe zei:
Wat ik zo een twee drie kan denken is dat met regenweer je pollenfilter vochtig tot nat word.

Houston, we have a winner !!!

Jack heeft gelijk.
Na dat de wagen vandaag op het werk de ganse dag in de regen had gestaan besloegen de ramen tijdens een ritje weer (terwijl het buiten ondertussen droog was).
Eens thuis heb ik de filter er eens uitgehaald en ja hoor, 2 natte plekken erin...
De onderste rand was goed nat en het vocht trekt dan omhoog de filter in.
Nu eens uitvlooien hoe dit kan.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Het lijkt er op dat het water niet snel genoeg afgevoerd kan worden of dat het niet helemaal goed afsluit.
Zitten alle afdichtingsstrippen er nog allemaal in.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Vega zei:
... of dat het niet helemaal goed afsluit.
Zitten alle afdichtingsstrippen er nog allemaal in.

Hmm, dan zal ik die van mij ook maar eens dringend terugplaatsen...
Heb de grote parafaan-rubber er tussenuit voor extra luchtkoeling voor men hitte-probleem... 7(8)7
(Maar dat is nu even van de baan met 5°C)
 
Afdichtingsstrippen, parafaanrubber?

Heeft iemand er fotos of een illustratie van hoe het er zou moeten uitzien aan en rond die filterbak?
 
Bovenaan