Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Thermostaat vervangen

Adam (zou heet mijn Omega) heeft in 21 jaar maar 165000 km gelopen. Da's mooi en toch ook weer niet... Uit ervaring weet ik dat auto's met zo weinig kms meestal problemen hebben/krijgen met het koelsysteem. Adam is geen uitzondering. Ik heb hem nu een maand en heb er zo'n 4000 km bijgezet.
Eigenlijk vanaf het begin zag ik de temperatuur meter 'raar' doen. Ik vermoedde een defecte thermostaat en heb dus een nieuwe besteld. Relatief duur, ik kon er alleen eentje vinden compleet met huis. Vandaag maar eens gemonteerd. Bij mijn S70 een klusje van 10 minuten, bij Adam heeft het mij pakweg 2 uur gekost...
Begonnen met koelvloeistof aftappen. Adam heeft airco en een van die leidingen zit goed in de weg. Het takel oog ook, dat heb ik maar gedemonteerd. Vervolgens heb ik de bovenste koelwaterslang helemaal verwijderd, dan heb je net iets meer ruimte. Ik vind de door GM gebruikte slangklemmen echt rotdingen ondanks het feit dat ik er het juiste gereedschap voor heb.
Mijn e-torx dop paste maar net, het is een vrij grote dop en de ruimte is beperkt.
Het goeie nieuws: het lijkt er inderdaad op dat de thermostaat defect was. Koelvloeistof temperatuur blijft nu mooi constant.
 
Bovenaan