Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

trekhaak

Hallo allemaal weet iemand van jullie wat voor een afneembare trekhaak onder een omega station past met irmscher bumper lange of korte kogel
Gr arjan
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Lange of korte kogel is afhankelijk van het al dan niet hebben van niveauregeling.
Indien Niveauregeling dan moet je korte kogel gebruiken.
 

Andrew

600.000
Tja, dan zou je beide types naast mekaar moeten zien, eventueel op foto's. Ik wil best eens een foto maken van de trekhaak t.o.v. de (originele) achterbumper (helaas, ik heb geen Irmscher bumper). Ik heb ook een stationwagon met een originele Oris afneembare trekhaak. Wellicht is er iemand die hetzelfde wil doen met de optie `stationwagon + niveauregeling` inclusief de juiste (korte/lage) trekhaak.

Andrew
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat verschilt tussen B1 en B2, de achterbumper van de B2 steekt meer naar achteren en dus moet de haak daarop afgestemd worden, anders wordt het héél krap mikken.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Ah, wist niet dat daar ook nog verschil op lengte zat.

ik had het dus idd over de 'hoogte' van de kogel.

Ik heb een B2 met niveauregeling, Irmscher en Oris afneembare en heb voldoende ruimte tussen bumper en kogel.

20120226141430text.jpg
 
Ik heb hier nog een complete afneembare trekhaak liggen van b1 station van 99 met niveauregeling.
Mag weg voor 5 tientjes. Incl bijbehorende sleuteltjes.
 

renepaul

Donateur 2024
Begrijp ik dan,dat je een trekhaak van een omi MET niveau regeling, niet kan/mag monteren op een omi ZONDER niveau regeling?
Dit in verband met de kogelhoogte?
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
volgens mijn klopt dat René.

Ik heb trouwens niets moeten aanpassan aan de Irmscher bumper, buiten het gat uitzagen van de afdekklep (T-vorm).
(Is wel een tijdje zagen en passen, best voor het spuiten, maar is zoveel mooier dat het maar enkel de vorm van het kapje eruit is...past mooi aansluitend naar bumper toe)
*mijn staafjes in het midden van de bumper zitten niet geplaatst, je kan daar eventueel zien de bumper aan de trekhaak te maken ofzo...

Mijn stekker is ook verplaatst, alsook het type-plaatje van de trekhaak. Dit laatste opdat men het zou kunnen zien op de technische keuring. Voor het plaatje heb ik een simpel plaatje laten lassen ergens onder het trekhaak stuk.

Doe dat uiteraard wel voor montage van de bumper, anders vonken die je bumper opeten 8)7 .

Stock locatie met stock bumper:
img5232.jpg

(Plaatje en stekker)

Check hier effe voor nieuwe locatie stekker:
viewtopic.php?f=51&t=166&start=70#p14586
 
Ik heb wel ff nagekeken hoe dat zit met en zonder automatische hoogteregeling, maar er staat een letter in de kogel.
H= automatische hoogteregeling
T= handmatige hoogteregeling.

Nou heb ik twee verschillende kogellengtes maar wel met de zelfde code.
Van daar dat ik deze vraag gesteld had.

Er zijn alleen verschillende lengtes geleverd aan de hand van het bouwjaar van de trekhaak.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Volgens de regels mag je een trekhaak geschikt voor niveauregeling ook op een Omega monteren zonder niveauregeling. Andersom niet.
Verschil van de trekhaak voor wel of niet niveauregeling zit hem in de hoogte van de kogel.
 
In de praktijk maakt het voor het gebruik niets uit, en kun je zowel de variant voor als zonder niveau regeling monteren.
In Nederland geeft dit ook met de APK geen problemen alsmede de veiligheid.
Wel zorgen dat je de B2 genotsknots hebt.

Groetjes

Lars
 
Bovenaan