Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Trommelremmen

Wie kan mij helpen,

Ik ben er inmiddels achter dat mijn remmen achter van mijn Omega een gecombineerde trommel met schijf is, nu is de bedoeling om alles achter te gaan vernieuwen, maar nu mijn vraag: hoe krijg ik die trommels eraf.
 
Die trommels zijn voor de handrem, ik denk handrem los en eraf trekken, eventueel beetje kloppen om te helpen.
 
Helaas gaat dat niet werken. In de centerring van de schijf zitten 6 gaten. 5voor de wielbouten. Het zesde gat moet boven zitten dan zie je met een beetje moeite een tandwieltje. Deze moet je los draaien ( welke kant op? Dat is proberen). Als je deze loshebt kun je het imbusboutje losdraaien waarmee de schijf op zijn plaats wordt gehouden. Daarna kun je de schijf eraf halen.
 

Andrew

600.000
Je moet de stelmoer terugstellen, anders blijft de trommel op het inslijtrandje van de trommel hangen, ik heb even wat tekst gekopieerd van een eerder onderwerp van mij, misschien heb je er wat aan.

Je stelt eerst de bovenkant van de remschoenen af door via het gaatje in de trommel (is 1 geheel met de remschijf) met een schroevedraaier het getande wieltje tandje voor tandje te verdraaien totdat de remschoenen gaan aanlopen, dan weer een tandje losser zetten totdat de schoentjes niet meer slepen. Dat gaatje moet trouwens boven staan tijdens deze actie, het is handig om even met een zaklantaarn in dat gaatje de juiste plek op te zoeken. Ik heb er even twee foto's van geplaatst (heb de handrem recent vervangen :Y )

2rg2s5z.jpg


jg4lcy.jpg


Vervolgens stel je de onderkant van de remschoenen af door onder de auto bij de handremhandle de kabel af te stellen met de moer op het tapeind bij het balansstuk. Trek de handle 2 tandjes onhoog en stel de kabel zo strak dat beide achterwielremmen net goed slepen. Als het goed is staat de handrem dan bij 3 tandjes optrekken goed vast en bij omlaag zetten helemaal los.
 
Bovenaan