Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Weer een Omega, eerste indrukken...

Wellicht leuk? Eerste indrukken van pakweg 1000 km in een Omega B...
In 21 jaar heeft Adam (zo heet ie) maar 165000 km gereden. Aan de onderkant te oordelen heeft hij nauwelijks pekel gezien. Buitenkant (Polarmeerblau) heeft nauwelijks gebruiksporen, het sport interieur (XXCD) is zelfs helemaal smetteloos. Adam deelt de schuur met Bjorn, een Volvo S70 T-5 (geen geld voor een T-5R helaas). Ik heb de laatste 4 jaar primair Volvo gereden en dat is dus zo'n beetje mijn referentie.
Om te beginnen rammelt en kraakt de Omega nauwelijks. In elk geval veel minder dan Bjorn. Ze zijn ongeveer even oud, Bjorn heeft wel meer gereden (245000 km, niets voor een Volvo eigenlijk). Ook de ruimte, met name achterin, is duidelijk beter. Vreemd eigenlijk, de S70 heeft de motor dwars voorin en voorwielaandrijving...
Ik ben de uitstekende Volvo stoelen gewend, de sport stoelen zitten zeker net zo goed.
So far so good... Wat mij tegenvalt is de 100KW 2.0 L motor. Adam vervangt een S60 met de zwakste motor, een 5 cilinder 2.4 L met 140 PK. De Volvo is duidelijk sneller en de 5 pitter loopt veel fraaier dan de Ecotec in Adam. Met Bjorn vergelijken heeft geen zin, die heeft 239 PK op de voorwielen, wel lachen! Schakelen doet de Omega wel prettiger en een auto volgens het klassieke concept motor in de lengterichting voor en aandrijving achter bevalt mij gewoon beter dan een voorwielaandrijver. Dat is uiteraard heel persoonlijk.
Adam is goed onderhouden maar... zoals altijd bij een auto die weinig gelopen heeft zijn er problemen met de koeling en lijkt er nogal wat vervuiling in de motor te zitten. Ik ga er dit weekend een nieuwe thermostaat opzetten. En de bougies vervangen. De carterventilatie heb ik gereinigd, met name het slangetje onder de gasklep zat potdicht. Toch danst de olievuldop nog vrolijk als je hem los laat liggen. Geen walm en olieverbruik lijkt ook niet echt een punt (nog te weinig kms gemaakt...). Ik rijd rustig, de S60 was duidelijk zuiniger dan Adam.
Eerste indrukken: rijdt prettig, degelijk gebouwd, veel ruimte, de 2L motor is niet groots. En 'Sport' slaat echt nergens op... Adam is absoluut geen sport sedan. Maar goed, dan pak ik de S70 T-5 wel.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Leuk om dat vergelijk met het Zweedse merk te lezen.

De 2.0 is voor de Omega wat onder bemeten inderdaad. De 2.5 past er beter bij en als handbak is het verschil in verbruik verwaarloosbaar. De 16V mist wat koppel onderin wat bijv. de oudere 8 klepper wel had. Met mijn 2.0 handbak deed ik destijds 1 op 12, dat haalde ik na de ombouw naar 3.0 ook als ik dezelfde rijstijl aanhield.

Sport staat bij Opel eigenlijk alleen voor uitrusting, niet voor prestaties. In combinatie met de 2.0 is dat geen logisch verhaal. Wel fijn dat je daardoor o.a. de sport stoelen en xenon koplampen hebt.
 
Bovenaan