Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

weg koelvloeistof

Danny zei:
Als je betaalt zijn ze altijd d:)b ;)

Ik was nog geen 23,- euro voor de klep en 3 uurtjes de handen uit de mouwen steken kwijt :Y

Maar idd toegegeven,een V6 is een stukje lastiger 7(8)7

En toch is het met een V6 makelijker dan met een 4 pitter. En waarom??

Een 4 pitter moet het zoals ik hoorde van onderen (In hoe verre dit zo is weet ik niet) en bij een v6 kan het makkelijk van boven.

Gr Jack<br /><br />-- 02 maart 2011 20:49 --<br /><br />
uninvited zei:
het ergste is ik zie het niet lekken, dan was ik er snel uit.

maar verder zit er niks dan de 3 wegklep, en in het ergste geval de warmtewisselaar.

maar de klep komt morgen of overmorgen, dan kan ik die uitsluiten.

als het de warmtewisselaar is dan word het denk ik lastiger.

Je kunt als je voor de omega staat aan de linker kant langs de inlaatplenum met je hand dan zou je met je hand de driewegklep kunnen voelen.

Dan zou je de slangen kunnen voelen of deze nat zijn. Het zou ook nog het koppel blok kunnen zijn tussen de twee koppen.

ALs het de ww zou zijn heb je flinke sludge in de olie zitten.

Wat je kunt proberen is als de motor koud is de peilstok eruit halen en aan die olie een aansteker houden.
Er kan niks gebeuren kan alleen knetteren als er kv in zit.

Gr Jack

Gr Jack
 
de klep lijkt mij erg droog, toch lekt die best wel erg.

mij werd verteld dat de klep gaat lekken als deze warm word op de koudlasnaad?

er zit idd wel wat sludge aan de oliedop binnenzijde, maar het water is gewoon netjes van kleur en vrij van co2.

dit heb ik gisteren al getest met een snuffelaar.

hoop niet dat het al te erg is, wil het omegaatje niet al gelijk naar de sloop duwen....

als ik van het ergste uitga de warmtewisselaar wat gaat dit grapje me dan kosten, en wie weet eventueel een goede hobbyist bij mij in de buurt.

want de dealer hier is drie keer niks... heb liever iemand die met hart en ziel aan omega's werkt!

vervang vrijdag in ieder geval eerst eens die klep, baat het niet dan schaadt het niet.
 
Wat Jack al zei: als er sludge aan de binnenkant van de oliedop zit, heb je kans op een lekke warmte-wisselaar of een lekke koppakking.
Beide zijn geen leuke reparaties (ik spreek uit eigen ervaring... betalen, that is :> ).
Probeer anders de laatste truuk van Jack even: aanstichter bij de oliepeilstok.
 
nou de koppakking lijkt me eigenlijk uitgesloten.

als deze kapot is zou hij denk ik niet naar buiten lekken, maar inwendig.

wat meestal resulteert in roken en slecht lopen.

sludge wil ook niet altijd zeggen koppaking lek, korte stukken rijden en welke olie maakt ook zeer veel uit.

en als ik het huidige verlies van water inwendig zou verliezen. zou het eigenlijk een stoomboot moeten zijn! :9

maar goed ben geen omega expert dus kan er ook naast zitten, ander zat ik niet op dit forum te lezen uiteraard! :)

morgen zal ik het bedrijf eens een mailtje sturen waar ik de auto gekocht heb, kijken wat zij erin tegenmoet komen als de kosten hoog worden.

vrijdag komt de klep die vervang ik, zakt het waterpeil dan nog.....

......dan komt de warmte wisselaar aan de beurt, deze moet opnieuw afgekit worden???

ik hou jullie op de hoogte!!!
 
Vergis je niet v.w.b. de koppakking.
Mijn pech, destijds, was dat én mijn koppaking én mijn warmtewisselaar kapot bleken te zijn.
Hij liep echter nog steeds perfect en rookte 'normaal' (definieer 'normaal' :P)
Ik ben met je eens dat korte stukken zeker niet bijdragen tot een goed olie-GEbruik. Vaak resulteert dit [acro=InDerDaad]idd[/acro] ook in sludge-achtige taferelen.
Het zijn echter wel mogelijkheden waar je rekening mee moet houden.

Als je de warmtewisselaar gaat vervangen moet die [acro=InDerDaad]idd[/acro] opnieuw afgekit worden.
Vraag even bij jouw [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] welke kit ze daarvoor gebruiken. En dan bedoel ik de OEM-verbeterde versie en niet de OEM-standaard versie (dezelfde als waar jouw Omi mee uit de fabriek kwam... want die kit gaat op den duur weer voor lekken zorgen).
 
ja het moet uiteraard wel leuk blijven, als je een koppaking moet vervangen word je niet vrolijk van.

daarom ga ik morgen toch maar eens het bedrijf bellen dat me de auto als goed verkocht heeft.

voor eventuele hoge kosten te voorkomen.

nu scheelt het dat ik een complete garage tot mijn beschikking heb maar het blijft een hels karwei.

en breng hem liever naar iemand die weet hoe een omega in elkaar zit, en weet hoe het goed moet!

hou jullie op de hoogte....
 
Hallo Alwin,
Wat betreft de koppakking zal ik toch even opletten want die koppakking kan ook lek zijn tussen een oliekanaal en een koelvloeistofkanaal,
als één van de twee vloeistoffen stijgt of daalt en je expansievat ruikt naar zwavel ipv zoet,je motorolie is te dun en sludge aan de dop,dan hoeft er
geen compressie probleem te zijn (roken),maar is hij wel lek.
wat de warmtewisselaar betreft,daar heb ik geen ervaring mee.
Succes,Gr Arie
 
nou ik heb de halve dag gezocht en kan niks vinden, het lekt wel degelijk het blok is nat aan de onderzijde achterkant.

als ik voor de auto sta en onder de klep zoek vind ik niks, paravaan verwijdert en kan niks zien lekken....

even mijn bevindingen opsommen: olie peil stijgt of zakt niet, waterpeil zakt wel redelijk snel , auto rookt niet, temparatuur blijft gewoon netjes rond de 90 graden, geen drukopbouw in het systeem koeling, auto loopt super, buiten stinkt het naar koelvloeistof die verdampt, in de auto alleen als ik even voor een stoplicht sta, lichte sludge in oliedop maar dit varieert als ik een flink stuk gereden heb is dit weg.

de driewegklep ziet er volkomen droog uit, hoeveel ik ook kijk en zoek van boven zie ik geen water lekken.....

met verwarming op koud warm airco aan uit vind gvd niks!!!! :(

word er een beetje gefrustreerd van....
 

renepaul

Donateur 2024
Probeer eens om je kachel op z'n heetst te zetten.
Ik kon toen er voor zorgen dat de koelvloeistof er in bleef.
Je hebt dan een andere circulatie. zodra ik toen de kachel op zeg maar 20 graden had kon je het zien lopen bij mij vanuit de 3wegklep, die zie je natuurlijk niet maar het spoot omhoog dan
 
dus eigenlijk zodra je de kachelradiateur afsluit begon het ding te lekken.

wel merk ik inderdaad dat ik het water niet altijd in het zelfde tempo verlies...

zelf denk ik aan de warmtewisselaar of het koppelblok, weet alleen niet of dit zelf goed te doen is.

ben wel monteur maar werk alleen maar aan dezelfde soort auto's, vw en mercedes alles diesel...
 
uninvited zei:
even mijn bevindingen opsommen: olie peil stijgt of zakt niet, waterpeil zakt wel redelijk snel , auto rookt niet, temparatuur blijft gewoon netjes rond de 90 graden, geen drukopbouw in het systeem koeling, auto loopt super, buiten stinkt het naar koelvloeistof die verdampt, in de auto alleen als ik even voor een stoplicht sta, lichte sludge in oliedop maar dit varieert als ik een flink stuk gereden heb is dit weg.

de driewegklep ziet er volkomen droog uit, hoeveel ik ook kijk en zoek van boven zie ik geen water lekken.....

word er een beetje gefrustreerd van....

Dan moet je de slangen van en naar de driewegklep een nakijken,

Als de motor loopt en je ruikt kv zie je dan ook rook onder de kap vandaan komen.

De ww vervangen is niet een karwei die je in een dag doet, je bent al drie of meer dagen bezig met het ontvetten en schoonmaken van alle slangen(Als je ze al niet hoeft te vervangen).

Gr Jack
 
@jack, nee geen rook onder de kap.

is de warmtewisselaar zo veel werk, ik dacht een dekseltje opnieuw erop kitten....

dacht een uurtje of 4 hahahahah.

denk dat ik het toch maar laat doen mocht die lekken, eens kijken wat de dealer vraagt.

eerst maar eens het lek vinden, dan ben ik al halverwege!
 
Jack je hebt toch ook nog een foto van de mijne, met dat scheurtje bovenop? Rene, zie jij ergens bruine vloeistofrest in het motorruim (bv in mijn geval voor op de accu)
 
vandaag nog iets erbij gekomen, de auto houd in vanaf 3500 toeren...

begint te sputteren alsof een begrenser erop slaat.

wilde vandaag iets inhalen toen ik erachter kwam.

begin steeds meer te twijfelen of de koppakking nog wel zijn werk doet, en mijn vloeistofjes gescheiden houd en belangrijker uit mijn cillinders houd.

maar goed ga week 11 even naar jack toe dan weet ik meer.
 
nee geen lampjes alleen stotteren als een gek en blijft hangen op 3000 tot 3500 toeren.

wel heb ik e10 benzine getankt, maar dit zou toch geen probleem moeten zijn?
 

renepaul

Donateur 2024
Ook dit heb ik gehad met mijn ommi.
Reed voor geen meter bij 3000+ toeren
Was bij mij ook de lmm. Ik heb toen een nieuwe laten zetten bij de VOD.
Rijdt nu weer goed.
Let wel dat je portemonnee dit niet leuk gaat vinden.

Niets met je koppaking te maken dus.
 
ken dit wel van mijn Astra G, maar dan gaat echt het mm lampje branden en gaat ie in de safe mode (lekker max 100kmh als je nog een uur moet rijden)
 
word inderdaad een dure hobby een omega...! :P

maar goed we blijven lachen, en ondanks deze storingen rijd het ding toch heerlijk!
 
Bovenaan