Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

wel of geen sperdiferentieel omega 3000

Hallo allen,

is er een code op het typeplaatje onder de motorkap wat aangeeft of de auto is uitgevoerd met een sperdiferentieel of moet het op de ouderwetse manier door de achterwielen te draaien ?
 

Joep

Verbannen
Het is gebruikelijk dat men zich eerst eventjes netjes voorsteld op dit forum via het "wie ben ik" gedeelte.

Makkelijkste manier om te checken of je een sper hebt is om de achterwielen te draaien.
Bij mijn weten staat dat niet ergens onder de motorkap.
 
@ Joep sorry dat ik me niet aan de forumregels had gehouden :$ ik heb zojuist me aangemeld bij wie ben ik :)

dat van ecat24 had ik al eens eerder gehoord maar dat leverde vooralsnog niks op maar in ieder geval bedankt voor het meedenken ik zal als de omega op bokken staat de wielen eens draaien om te zien of er een sperdifferentieel onder zit.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
tonboy zei:
als je het vin nummer weet kan je dit toch ook checken op ecat24 ?
Op zich goede tip maar kans bestaat gezien de leeftijd van de wagen wel dat het al eens vervangen is.

De tip van het draaien van de wielen snap ik niet. Het blijft een diff, dus wielen gaan tegenovergestelde draaien ...
 
wat er in het geval van een sper differentieel zou moeten gebeuren is dat de wielen dezelfde kant op moeten draaien alsof de wielen via een as aan elkaar zitten.

In een sper differentieel zitten frictie platen die pas bij een bepaalde kracht langs elkaar gaan schuiven en je een normale differentieel werking krijgt.

Het voordeel van een sperdifferentieel of nadeel van een normaal differentieel is dat bij recht uitrijden differentieel werking een deel van het vermogen vreet dit probleem heb je dus niet bij een sper maar als je een bocht draait wil je wel graag differentieel werking vandaar die frictie platen .

Helaas heeft mijn Omega 3000 geen sper diff maar een gewoon diff :'( .
 
dat is inderdaad een mooie sper wat Ruud aanbied :)

maar helaas is deze zo te zien voor een Omega B en geen A
en zo gezien de foto zou ik ook niet weten hoe die onder een A zou moeten passen zonder de hele achterwiel ophanging van een Omega B over te zetten

en dat is niet mijn bedoeling met de Omega ik wil hem origineel houden maar dan wel met alle opties die er waren :)
 
Bovenaan