Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

wielvlucht

Andrew

600.000
Bij het uitlijnen is vastgesteld, dat de wielvlucht van de voorwielen niet helemaal goed is, de wielen staan boven te veel naar binnen, wat overigens klopt met de slijtage die ik zie. Volgens de gegevens van de bandenzaak kan je bij de Omega de wielvlucht niet direct afstellen, maar indirect wel door speciale bouten te monteren tussen fusee en draagpoot. Ik heb nog geen gelegenheid gehad om TIS uit te spitten hierop, maar is dit bij iemand bekend? En hoe kom ik dan aan die speciale bouten, bij de VOD?

Overigens stond de sporing ook niet perfect (teveel uitspoor), dat is nu wel goed afgesteld. Of mijn schoonmaak/kruipolie actie bij de spoorstangen van afgelopen zaterdag geholpen heeft weet ik niet, maar de stelbus kwam redelijk makkelijk in beweging.

Andrew
 

yoyo

The UK brothers
Andrew,
Dat klopt dat zijn de zgn Camberbouten en deze vervangen je de bovenste bout van je ophanging.

w1ycdv.jpg


Heb ik ooit eens gehad onder mijn A. daarna een veel minder zenuwachtig/week gevoel bij het rijden.
Ik had ze destijds gewoon bij de garage waar ik de omega in onderhoud had gekocht .
(dus gewoon bij autohandel te verkrijgen)
 

Andrew

600.000
Aart,

Bedankt, weer wat geleerd. Via Google al wat wijzer, Monroe schijnt ze te leveren.

Andrew
 
Kan bij de mijne origineel wel.
Het bovenste gat van de twee in de fusee is een slipgat en zodoende kan de camber versteld worden.
 
Ligt het aan mij of kan mijn bandenboer wel alles uitlijnen zonder andere onderdelen?
Wat is er dan zo anders aan die bouten?

Grtz, AJ
 

Vega

Medewerker
Administrator
Een goede bandenboer moet dat zonder meer kunnen, je hebt geen andere onderdelen nodig, tenzij er iets kapot gaat.
Nadeel van de Omega is dat de spoorstangen nogal vast kunnen zitten waardoor je de boel kapot draait.

Aan deze bouten zit een excentrisch gedeelte, door de bout te draaien gaat het fuse meer of minder naar buiten.

camberbout.jpg


hr20tc112qb4.gif


camber.jpg
 
Kijk daar hebben we weer wat aan. Mijne had positief camber, en dat was met enig geweld maar zonder parts weer verholpen.
Dank voor de uitleg
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
@renepaul:
Deze slijtage kan ook komen door slechte draagarmrubbers...
Waardoor de voorwielen in een 'open spoor' terechtkomen...
 
Yep, zo zag ie eruit. Heb het rapport hier liggen en is bijgesteld, dus als het goed is nu over. Zie in ieder geval nog geen overmatige slijtage op de nieuwe schoenen.
 
Bovenaan