rtvankampen zei:
Dit is mooi werk ze, lijkt we erg leuk om te doen. Ik begrijp het schijfje en de hoekverdraaing niet.
Gr Rob vK
Hoogbelaste bouten worden nog maar zelden met een momentsleutel vastgezet. Het probleem zit er in dat bij deze wijze van vastzetten onder geen beding de rekgrens overschreden mag worden omdat daardoor de bouten verlengd worden en dus aan voorspankracht verliezen. Boven een bepaalde trekspanning ontstaat er namelijk een plastische vervorming.
Het gaat er om dat er met de boutverbinding een bepaalde voorspankracht wordt bereikt. Is er veel wrijving op de schroefdraad, onder de boutkop of de moer, dan wordt een groot deel van het aanhaalmoment gebruikt om de wrijving te overwinnen. Het resultaat is een te geringe voorspankracht. Wordt de wrijving door smering tot een lage waarde teruggebracht, dan is de voorspankracht bij hetzelfde aanhaalmoment juist heel hoog.
Als bouten met hoekverdraaiing worden vastgezet, ligt de voorspankracht 25 tot 30% hoger dan bij het gebruik van een momentsleutel. Dat komt omdat de voorspanning niet meer afhangt van de wrijving, maar alleen van het ‘zetten’ van de delen (zoals een koppakking of een bougiering) die worden ingeklemd.
Een M12x1,5×70-10.9 bout (respectievelijk: draaddiameter, spoed, lengte en materiaalkwaliteit) zal bij het gebruik van een momentsleutel een voorspankracht van 48 tot 57 kN halen, om risico’s te voorkomen dat de rekgrens overschreden wordt. Wordt de bout daarentegen met hoekverdraaiing vastgezet, kan de voorspankracht risicoloos oplopen tot 77-94 kN. Daarbij gaat de voorspanning zonder problemen 10% over de rekgrens omdat de nauwkeurigheid van deze aanhaalwijze dat toelaat.
Door het in stappen aanhalen, kunnen alle oppervlakken zich zetten dus neemt de nauwkeurigheid toe. Het is daarom van groot belang bij het vastzetten rustig aan te doen. Ga terdege na of en zo ja, waarmee er gesmeerd moet worden.
Het bovenstaande verhaal geldt overigens ook voor bougies, verstuivers en andere hoogbelaste onderdelen. Of bouten hergebruikt mogen worden, zal de motorfabrikant opgeven. Gezien de plastische vervorming zal het duidelijk zijn dat sommige bouten, bijvoorbeeld die van de drijfstangen en cilinderkoppen, niet opnieuw mogen worden gebruikt.