Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

X30XE

Grof poort werk bij 1 kop is klaar, nu nog met wat fijner grit schuurpapier nabewerken en dan polijsten.
Je kan zien hoeveel ik verwijderd heb aan de uitlaatzijde
m97ko1.jpg

Ook de verbrandingskamers worden aangepakt, deze zullen alleen gepolijst worden.
w1zbp.jpg


Wordt vervolgd
 
Vandaag maar eens verder gegaan met het blok.
Het is inmiddels gehoond bij Krijgsman in Rotterdam.
De originele zuigers met verse zuigerveren gaan er terug in.
4c2674865effc9dd4b383d7c5dbdaff5.jpg

Uiteraard ook alle big end lagers vervangen voor verse lagers.
50793802a2f207af2e5f734640cd10b3.jpg

Voor het juiste moment en daarna de juiste hoekverdraaing, een schijf geprint en op karton geplakt ..werkte prima [emoji12]
5b464869de4b832ae9827bbc1444dc60.jpg

Daarna ook alvast begonnen met de zuigers terug plaatsen, ik moet er nog 2 doen en dan zitten ze er allemaal weer in.
8a399a35a97096c2a1231fc9632ea578.jpg

Nu weer kijken tot ik weer tijd heb voor de rest.
Van de week laat ik de koppen vlakken bij Krijgsman, puur uit voorzorg aangezien ik niet weet wat de voor geschiedenis is van 't blok.
Wordt vervolgd..
 

tonboy

Verbannen
rtvankampen zei:
Dit is mooi werk ze, lijkt we erg leuk om te doen. Ik begrijp het schijfje en de hoekverdraaing niet.

Gr Rob vK

Hoogbelaste bouten worden nog maar zelden met een momentsleutel vastgezet. Het probleem zit er in dat bij deze wijze van vastzetten onder geen beding de rekgrens overschreden mag worden omdat daardoor de bouten verlengd worden en dus aan voorspankracht verliezen. Boven een bepaalde trekspanning ontstaat er namelijk een plastische vervorming.

Het gaat er om dat er met de boutverbinding een bepaalde voorspankracht wordt bereikt. Is er veel wrijving op de schroefdraad, onder de boutkop of de moer, dan wordt een groot deel van het aanhaalmoment gebruikt om de wrijving te overwinnen. Het resultaat is een te geringe voorspankracht. Wordt de wrijving door smering tot een lage waarde teruggebracht, dan is de voorspankracht bij hetzelfde aanhaalmoment juist heel hoog.

Als bouten met hoekverdraaiing worden vastgezet, ligt de voorspankracht 25 tot 30% hoger dan bij het gebruik van een momentsleutel. Dat komt omdat de voorspanning niet meer afhangt van de wrijving, maar alleen van het ‘zetten’ van de delen (zoals een koppakking of een bougiering) die worden ingeklemd.

Een M12x1,5×70-10.9 bout (respectievelijk: draaddiameter, spoed, lengte en materiaalkwaliteit) zal bij het gebruik van een momentsleutel een voorspankracht van 48 tot 57 kN halen, om risico’s te voorkomen dat de rekgrens overschreden wordt. Wordt de bout daarentegen met hoekverdraaiing vastgezet, kan de voorspankracht risicoloos oplopen tot 77-94 kN. Daarbij gaat de voorspanning zonder problemen 10% over de rekgrens omdat de nauwkeurigheid van deze aanhaalwijze dat toelaat.

Door het in stappen aanhalen, kunnen alle oppervlakken zich zetten dus neemt de nauwkeurigheid toe. Het is daarom van groot belang bij het vastzetten rustig aan te doen. Ga terdege na of en zo ja, waarmee er gesmeerd moet worden.

Het bovenstaande verhaal geldt overigens ook voor bougies, verstuivers en andere hoogbelaste onderdelen. Of bouten hergebruikt mogen worden, zal de motorfabrikant opgeven. Gezien de plastische vervorming zal het duidelijk zijn dat sommige bouten, bijvoorbeeld die van de drijfstangen en cilinderkoppen, niet opnieuw mogen worden gebruikt.
 
Vandaag sinds lange tijd weer eens aan het blok kunnen werken.
Heb inmiddels de koppen terug geplaatst.
Heb toch maar besloten om er nieuwe klepstoters in te zetten, voor die prijs kon ik ze niet laten liggen eigenlijk.

ev0uip.jpg

dpwrhc.jpg


Daarna de nokkenassen terug geplaatst, ik heb gekozen om er 4 x type G in te zetten.

2ptsaxw.jpg


En ook alvast de distributie riem erom gelegd, morgen ga ik deze nog afstellen.

wvwrch.jpg
 

yoyo

The UK brothers
Ik dat alles is zitten bekijken en ben benieuwd naar de eerste start, uiteraard moet je dit wel even filmen n he William!
 

dolf24v

Donateur 2024
Citaat;
Daarbij gaat de voorspanning zonder problemen 10% over de rekgrens omdat de nauwkeurigheid van deze aanhaalwijze dat toelaat.

Eerst willen we de rekgrens niet overschrijden en nu wel omdat het zo nauwkeurig kan ?? .........8)7rare jongens die romeinen
 
Bovenaan