Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Zelfdiagnose uitvoeren

Ik heb sinds een weekje een mooie Omega 2.2 Station uit 2002. Dus dan ga je lekker rijden, aan de knopjes friemelen, opmerken dat de verlichting defect is, dat je de cruise control niet kunt vinden, dat de ruitenwissers erg traag zijn en dat er een raar lampje brandt op het dashboard.. soms.... Dus, dan toch maar de handleiding erbij gepakt, en ja hoor, dat gaat al een stuk beter. Voor de ruitenwisser kon ik op dit forum prima terecht,lampjes zijn vervangen, en het lampje op het dashboard is van het motormanagement (waarschijnlijk) dus een zonnige toekomst voor mij en de Omega ligt in het verschiet.. Wat mij echter opviel in de handleiding van de Omega is dat ik voor veel problemen 2 opties heb, namelijk: -naar de dealer (uiteraard) of -de zelfdiagnose uitvoeren.
Met name dat laatste lijkt me een heel goed idee, zeker voor het motormanagementlampjesprobleem, maar in die hele handleiding staat dus nergens hoe ik dat moet doen? Ik ben geen knutselaar, ik kan een lamp en een wiel vervangen, als ik ze niet door elkaar haal, maar daar houdt het wel mee op.
Op dit forum is het enige topic waar de term 'Zelfdiagnose' in voorkomt een topic van mezelf waarin ik me voorstel, dus dat schiet niet op.
Kortom, hoe voer ik de zelfdiagnose uit, waar moet ik op letten, en wat levert het mij in welke vorm op??
 
Voor zelfdiagnose heb je een uitleesapparaat nodig (volgens mij van het type OBD2, correct me if i'm wrong) welke je kan aansluiten op de aansluiting in de zekeringkast onder het stuur. Je krijgt dan storingscodes te zien welke je dan kan opzoeken wat deze betekenen. Mag ik de heren Moderators er op wijzen dat deze vraag eerder bij Techniek thuis hoort? Ik ga er van uit dat de How-To bedoeld is voor kant en klare uitleg.....
 
Hmm dat mogen ze dan wel in de handleiding erbij vermelden. Dank voor jullie antwoord! @Yvonne, ik had daar al gezocht maar ik kwam er geen wijs uit.
 

Joep

Verbannen
Even voor je opgezocht.

P1555 is storing gaskleppositiesensor.
P0160 is storing op je 2e lambdasonde.
 
Bovenaan