Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

zo sta je weer met pech.

Zo sta je weer eens met pech lang de snelweg.
Vandaag onderweg met de fam in de omega toen ik meende dat de omega flink wat water opgooide. Na wat denkwerk en de wetenschap dat er zoab op de weg lag kwam ik tot de conclusie dat er iets anders aan de hand zou moeten zijn.

Een blik op de tellerbak liet mij schrikken. De temperatuur meter schoot als een raket omhoog richting rood.
Meteen de omie de vluchtstrook op en een kijkje onder de motorkap was nog meer een schrik. Toen de rook was weggewaaid zag ik vrijwel meteen de oorzaak.

Bij de 2.5dti wordt de egr verwarmd of gekoeld door kv en dit wordt geregeld door een thermostaat en er zit een slang met een soort snelkoppeling op. Hier zat het probleem. Het plastic was door het opwarmen en afkoelen broos geworden en afgebroken.

De anwb gebeld en na ongeveer een half uur was de eerste monteur terplekke ja de eerste want 5 minuten later kwam anwb monteur nr2. samen hebben ze het probleem eerst provisorisch proberen te maken met ry raps en ijzerdraad, deze poging mislukte waarna er besloten werd het wat rigoreuzer aan te pakken. Nu hebben ze de koppeling eraf gezaagd en hier een slang overheen geplaarst en de originele slang voorzien van een thule en deze in de nieuwe slang geduwd en vast gezet.

Na het bijvullen weer voorzichtig op weggegaan en tot nu toe alles in orde. Ik zeg thump up voor de wegenwacht.

Maandag naar de bmw dealer om een nieuw thermostaathuis te bestellen en deze te vervangen.
 
pech onderweg altijd vervelend , toch je weg kunnen vervolgen dankzij de ANWB d:)b , succes met de reparatie
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Mooie tijdelijke oplossing. Gelukkig merkte je het op tijd op, dit had vervelend kunnen aflopen als je wat later had gereageerd.
 
was idd blij dat ik het tijdig opmerkte. geluk dat ik regelmatig even mijn ogen over het dashboard laat waaien. denk dat de gevolgen anders niet te overzien waren geweest.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Blokje kan wel wat hebben, maar toch... :X

Jack, dan moet je ook wel eens goed verder rondkijken, want die motor zit vol van die snelkoppelingen!
Als de eerste reeds verduurd is?

Ik heb zoiets bij mij nog niet opgemerkt...

Wel chapeau voor de wegenwacht om daar aan te kunnen 'op de openbare weg'

Wel leuk om te weten dat jij ook de EGR waterkoeling hebt.
Ik heb namelijk een motor mét en eentje zonder die waterkoeling 8)7
 
vandaag het thermostaat huis willen bestellen maar zit ik voor me werk in zo'n k*t gat dat ik helemaal geen bereik heb.

@stijn; ik wist helemaal niet dat egr koeling bestond laat staan dat het op mijn omega voorzien was. waar zitten deze koppelingen verder dan nog??

@joep; echt wel een paar minuten later opmerken en er is een flinke schade.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
voor en links van het blok.
De BMW koppelingen zijn eigenlijk allemaal van dat type met die metalen springveer.
Enkel aan de uitlaatzijde is dat niet gebruikt...

Er zit ook ergens een ganse 'hard plastieken' buis in. dus niet gemaakt van het flexibele rubber.

Maar ik denk om ze allemaal te zien dat je (zoals gewoonlijk) begint met de collector af te bouwen... -O-
 
welke koelvloeistof kan ik het beste in mijn dieseltje doen?? bmw kon mij niet vertellen welke het zou moeten zijn.

aangezienmr. bmw aankwam met een groen kleurige kv twokfel ik of er de g12 on hoort die standaard bij opel wordt gebruikt.
 
gisteren en vandaag de thermostaat, draagarmen, diff olie en kv vervangen.

goed bezig al zeg ik zelf. komende week nog even laten uitlijnen.
 
Bovenaan