Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Zoekend rijden door voorbanden

Ik hoorde wel eens rijders klagen over gemonteerde banden waarna de auto als een dronkenlap stuurde. Ik geloofde dat altijd maar voor de helft, totdat ik een keer op mijn B1 voorbanden gemonteerd kreeg die precies veroorzaakten wat die anderen beschreven: je houdt je stuurwiel recht maar die auto lijkt een eigen leven te rijden, waarbij hij nog net niet scherp de bocht om gaat (tikkeltje overdreven).
De betreffende banden waren Pirelli's P7. Ik wilde de P6, die volgens ADAC een paar jaar geleden onovertroffen was in het 'stil' zijn. Die bleek telkens niet leverbaar te zijn, zodat ik uiteindelijk die P7's maar nam. Ik had het niet meteen in de gaten, maar een bepaalde straat vlakbij mijn woning moest ik opvallend anders rijden dan voorheen. In die straat is het wegdek enigszins gezakt, maar de grote rioolputten in het midden niet. Daardoor zijn eenzijdige hellingen ontstaan en daar waren die P7's uiterst gevoelig voor. Ik betrapte mezelf erop uiterst gespannen achter het stuur te zitten. De straat is niet breed, met aan beide zijden (soms slordig) geparkeerde auto's en hij wordt ook door vrachtverkeer gebruikt. Aanhoudend was ik bedacht op noodzakelijke correcties.
Eerst nog dacht ik aan slijtage van de stuurkogels of fuseekogels. Maar toen de winterbanden erop gingen en het verschijnsel flink verminderde, wist ik zeker dat het door die P7-banden kwam. En toen vervolgens diezelfde reeds flink gecupte winterbanden werden vervangen door vier nieuwe (Continentals, gefabriceerd in de maand ervoor) met superzacht rubber, reed de auto als herboren.
Bij de wissel naar zomerbanden heb ik aangegeven de Pirelli's op de achteras te monteren, waarmee het zoeken letterlijk naar de achtergrond verdween.
Op mijn B2 zitten nu vrij nieuwe Bridgestones en de auto stuurt scherper dan de B1. Ik heb overigens de indruk dat dat niet de verdienste is van de Bridgestones, maar dat Opel iets heeft gewijzigd aan de stuurinrichting van de B2 ten opzichte van de B1. Klopt dit?
 
Hetgeen je constateerd klopt:

De ene band is gevoeliger voor zweven als de andere.
Hoe dit komt is mij nog niet helemaal duidelijk, wellicht de vorm van het profiel, of de rubber samenstelling.

De stuurinrichting is nagenoeg hetzelfde bij de B1 en B2, voor veel dingen worden dezelfde artikelnummers gebruikt.


Groetjes

Lars
 
Toch is er volgens mij wel wat veranderd aan de ophanging van de vooras. Mogelijk dat Vega hier meer over weet te vertellen.
 
ik moet zeggen dat ik mijn B2 ook vele malen beter vind rijden en sturen dan mijn B1.

en inderdaad.... banden doen een hele hoop.
Mijn vader zijn bmw gooide steeds zijn kont een stukje om als je door onregelmatigheden reed.
op mijn advies heeft die nieuwe A merk banden gekocht en heeft nu nergens meer last van.
 
gewoon_mark zei:
Toch is er volgens mij wel wat veranderd aan de ophanging van de vooras. Mogelijk dat Vega hier meer over weet te vertellen.



Klopt, de Omega B2 heeft een vernieuwd DSA onderstel, en er zijn op diverse onderdelen vernieuwd !
 
Wat Nico omschrijft is nu net hetgeen wat ik voorheb met de mijne.
Hij gaat deze week op de brug voor een volledige inspectie van de onderkant. Met name de achtertrein dan want vooraan is alles reeds vervangen.
Het zou kunnen dat het aan de banden ligt maar dat lijkt me,in mijn geval, weinig waarschijnlijk.
Er ligt nu rondom Michelin primacy HP. Dit is reeds de tweede set en ik kan me niet herinneren dat ik dat zwabberen met de vorige heb meegemaakt.
Ik vind het in ieder geval een hatelijk probleem. De wagen ligt op de baan zoals een natte dweil.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Hmm lijkt me duidelijk nu wat die achterste rubbertjes doen hé :)

Heb zelf ooit met 'losse achterschokdempers' gereden. oOk best spannend :P
 
Vandaag de winterwielen eronder gezet en ik kan nu al zeggen dat het zoekend rijden toch ook voor het overgrote deel ligt aan de zomerbanden.
De zomerbanden zijn zo goed als aan vervanging toe en zijn een maatje breder dan de wintersloffen.
Ik heb echter nooit ervaren dat de banden zo'n invloed hadden op het rijgedrag van een auto. Ook niet bij mijn vorige omega.

Misschien dat de iets grotere/bredere zomersloffen met het verminderde profiel de problemen met de niet meer zo nieuwe achterbrugrubbers uitvergroten ??

Ik vind het in ieder geval raar. Het gaat hiet tenslotte toch over Michelins.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Tja, naarmate mijn Michelins verder afslijten vind ik ze ook minder worden. Toen ze net nieuw waren was de auto redelijk gevoelig voor spoorvorming (logisch, de dingen zijn 245 breed..) maar nu ik per band nog 3 tot 4mm over heb is hij nog veel gevoeliger geworden.

Datzelfde merkte ik toen ik een weekje op Ruud zijn 235'ers (ook Michelin's) heb gereden. Die zijn vergelijkbaar qua resterend profiel en eigenlijk scheelde het vrij weinig t.o.v. mijn eigen bredere slofjes.

Sinds een weekje mijn winterbanden eronder en ook hier een wereld van verschil.

Volgende zomer wordt het tijd voor nieuwe zomerbanden, waarbij ik toch eens wat anders ga proberen. Conti's of Good Year's bijvoorbeeld. De grip van de Michelin's is super maar de mindere eigenschappen vind ik na een jaar toch wat teveel de overhand krijgen.
 
dat had ik ook met mijn volige met michelin en ook net wat jacco zeg hoe minder ze werden hoe gevoeliger de banden(spoorvorming)
daarna overgestapt naar conti's en dat was al een stuk minder niet zo gevoelig en ook goede grip

nu rij ik op mijn zomerbanden op p7 en ben er wel tevrede over beter dan die michelin's
mijn winterbanden zijn wel michelin's en daar ben ik weer wel tevrede over ook nu ze minder worden het is voor dit setje de laatste winter en
daar na neem ik weer michelin's
 
Ik ga waarschijnlijk in het voorjaar ook een ander merk proberen.
Ik ben altijd michelin fan geweest maar nu wegen de voordelen niet op tegen de nadelen.
Overigens ben ik, al vind ik het jammer om toe te geven, meer tevreden over het rijgedrag en rijcomfort van de 16 duimers met de 225 erop.
De originele executive velgen staan hem natuurlijk mooi maar moest ik een deftige 16 duims set van een B2 hebben zou ik het toch overwegen
om daar mee rond te rijden.
 
Ik heb met mijn vorige omega goede ervaringen opgedaan met Vredestein Quatrac serie banden dit zijn all season banden heb op de vorige set 40.000 km gereden
 
Hier ook goede ervaringen met de Vredestein Quatrac All-Season banden (op 16 inch).
Nog geen echte winter er mee meegemaakt, maar onder koude en natte weersomstandigheden (afgelopen winter) toch veel grip behouden.
 
Mijn omega toen mijn vader hem nog had ook op 4 nieuwe Pirelli P7 gezet,
en hetzelfde probleem met zoeken over de weg..

Daarna nieuwe michelin banden gemonteerd en het probleem was verholpen!

Nu is Michelin een goede A merk band maar er zijn wel meer goede A merk banden..
De Michelin is was slapper in de wangen dus ook weer wat gevoeliger..

De Goodyear EfficientGrip Performance zijn ook erg goede A merk banden.
De Hankook banden rijden ook erg fijn, voor een wat sportiever profiel zou ik de Hankook Ventus Prime 2 K117 nemen. (rijd ik zelf mee met mijn bmw en bevallen mij super!)
Bridgestone RE050A of T001 rijden ook erg fijn.
 
Bovenaan