Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Achterstallig onderhoud en niet altijd goed lopen (2.5td)

Dit is hier denk ik beter op zijn plaats.

Ik heb nu het gevoel dat hij de ene keer super loopt en de andere keer minder vermogen heeft. Daarom denk ik om eerst het volgende te doen:
- Nieuwe olie
- Nieuwe gloeibougies (start moeilijk, gloei al standaard 3 keer voor)
- Nieuw luchtfilter (hij kan haast geen lucht krijgen)
- Brandstoffilter
- bovenste Dieselpomp schoonmaken

Daarbij heeft hij nog dat hij soms stil en krachtig loopt en soms is het alsof een ventilator vol aanstaat, welke met het toerental mee gaat. Ik heb er nog geen patroon in kunnen ontdekken. En nee, het is niet de Fan.

Zou bovenstaande voldoende zijn om achterstallig onderhoud wat weg te werken en hem motorisch weer goed te laten lopen? De investering is gering en als het niet helpt, is het nog niet erg.
 
Denk dat je met zoveel problemen beter eens naar een diesel monteur kunt gaan ipv er zelf aan te klungelen.

Ben laatst zelf aan mijn eerste diesel bezig geweest maar er zitten nog veel onbegrijpelijke kwalen in een diesel.

Gr jack
 
Nou, volgens mij zijn dit zaken die een monteur ook doet, voor hij verder iets kan doen. Daarom leek het mij beter eerst zelf wat te doen en als dat niet werkt, is het volgens mij beter om te zien naar weer een andere.
 
Check je EGR eens. Kan goed zijn dat daar het probleem zit als ie de ene keer wel goed loopt en de andere keer lijkt of deze geen/minder vermogen heeft. Trek de vacuum van de EGR los, is er dan geen verschil dan hoogstwaarschijnlijk EGR kapot/vervuild.
 
klopt inderdaad is een veel voorkomend probleem
als de klep blijft hangen(open staan)is de werking van de turbo nihil
je kunt ook een plaatje tussen de egr plaatsen(tussen de pijp en egr klep)
 
Ik ga komend weekend eens even kijken naar de EGR. Plaatje ertussen lijkt me geen slecht plan. Better be safe :-)
 
R

Ralph

Gast
Siemi zei:
Dit is hier denk ik beter op zijn plaats.

Ik heb nu het gevoel dat hij de ene keer super loopt en de andere keer minder vermogen heeft. Daarom denk ik om eerst het volgende te doen:
- Nieuwe olie
- Nieuwe gloeibougies (start moeilijk, gloei al standaard 3 keer voor)
- Nieuw luchtfilter (hij kan haast geen lucht krijgen)
- Brandstoffilter
- bovenste Dieselpomp schoonmaken

Daarbij heeft hij nog dat hij soms stil en krachtig loopt en soms is het alsof een ventilator vol aanstaat, welke met het toerental mee gaat. Ik heb er nog geen patroon in kunnen ontdekken. En nee, het is niet de Fan.

Zou bovenstaande voldoende zijn om achterstallig onderhoud wat weg te werken en hem motorisch weer goed te laten lopen? De investering is gering en als het niet helpt, is het nog niet erg.

wat bedoel je met de bovenste dieselpomp?
 
martslaats zei:
klopt inderdaad is een veel voorkomend probleem
als de klep blijft hangen(open staan)is de werking van de turbo nihil
je kunt ook een plaatje tussen de egr plaatsen(tussen de pijp en egr klep)

Met plaatjes ertussen moet je net geluk hebben als je computer dat pikt. 9 van de 10 zit de de EGR in de software gebakken.

De auto heeft een bepaalde verbranding, gaat de EGR weg dan valt er een stukje weg en de computer vangt dit niet zelf op. Waardoor net als bij mij de auto niet lekker liep.
 
Niet helemaal correct, Martijn.

De EGR doet voornamelijk zijn werk bij lage snelheden (dus stadsverkeer e.d.).
Op de snelweg, bijvoorbeeld, staat ie ook helemaal dicht.


@ Ralph; ik neem aan dat ie de pomp bij de motor bedoeld, niet degene achterin (in de tank).
 
Bovenaan