Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Advies over LPG-G3

Beste mensen,

Ik heb wat advies nodig omdat ik niet weet of een gas installatie rendabel is voor mij! :P
Ik zit al een tijdje te tobben en te denken aan het in laten bouwen van een G3 installatie in mijn Omegaatje. :) Het is de 2.0 16V uit 1997 (B1 dus nog) en de teller staat nu net over de 165.000... Ik merk toch dat de brandstofkosten wat aan de hoge kant zijn voor mij, aangezien ik voor mijn werk bij de Marine elke week dik 300 km woon-werk rijd, plus daarnaast nog tripjes met de boot achter de auto mee en dat soort dingen. Dus ik zit al bijna aan het aantal KM's per jaar dat een diesel voordeliger zou zijn.
Maar ik ben nu juist heel erg gehecht geraakt aan deze Omega, ze rijdt natuurlijk superfijn en heb laatst heel de audio installatie vernieuwd e.d. dus dat verhoogt het plezier ook weer nog meer. Is echt een dikke slee, een koning op de weg gewoon haha _/-\o_ Alleen dus die brandstofkosten vind ik een beetje aan de hoge kant (respect voor de V6 rijders dan natuurlijk, die heb ik zelf ook gereden, dat was al helemaal een slurpertje!)
Nu zat ik dus te twijfelen of ik deze zou inruilen voor een B2 diesel of in deze een G3 laten bouwen en deze dan helemaal op rijden. Ik heb verder ook geen ervaring met diesel-auto's, behalve dan uit mn autotechniek stages waar ik altijd de kapotte turbo's en EGR kleppen stond te vervangen (Ford >:) ) En met LPG eigenlijk al helemaal niet, heb al wel een beetje naar prijzen gekeken, maar niet diep erop in. Weet ook niet of mn cilinderkop aangepast moet worden ivm de hogere ontbrandingstemperatuur e.d.
Het heeft natuurlijk allebei z'n voor en nadelen, maar het liefst blijf ik natuurlijk in deze rijden omdat ik er toch aan gehecht ben haha :Y

alvast bedankt voor jullie hulp, ik hoor graag jullie ervaringen ook! En sorry als dit een repost is maar bij de zoekresultaten kreeg ik 35 pagina's O-)
 

Joep

Verbannen
Ik zou proberen voor de inbouwkosten een mooie B2 diesel 2.2 of een B2 G3-LPG 2.2 aan te schaffen. Dan rijd je gelijk wat nieuwer en je hebt dan al gelijk LPG-G3 of diesel. Ik ken jouw Omega niet maar een 2.0 uit 1997 is nu op een leeftijd dat die kuren kan gaan krijgen, ik heb er zelf 2 gehad en weet waar ik het over heb. Is dat de dure inbouw van een LPG-G3 installatie waard als ie er binnen het jaar mee ophoud? Met een 2.2 weet je dat natuurlijk ook niet maar de kans is een stuk minder aanwezig.

Ik zou het wel weten. :Y
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Andrew heeft bewezen dat je een 2.0 en 2.2 prima naar veel kilometers kunt sturen op LPG. De inbouw kost wel wat, maar die afweging kun je zelf maken. Ben je tevreden over je huidige B1, dan zou ik dat zwaarder laten wegen dan een onbekende opvolger kopen.

Wat Joep zegt over een 97'er en het nu krijgen van mankementen vind ik onzin. Je kunt een auto uit die periode die je zelf voor weinig aanschaft en waarvan je de geschiedenis niet kent niet als benchmark nemen voor anderen uit dezelfde serie. Zo ken ik een andere 97'er die weinig anders dan zijn reguliere onderhoud nodig heeft gehad. En auto's van na 2000 met weinig kilometers die genoeg extra aandacht nodig hebben. Leeftijd zegt zeker niet alles, goed onderhoud des te meer. Daarbij zijn de 97'ers in de regel beter dan de 98/99 modellen als het op bijv. roest aankomt.

Een Omega diesel wordt steeds minder interessant in Nederland. Dat zijn niet de meest moderne motoren dus het verbruik is niet zodanig gunstig dat je daar al snel een flink voordeel uit kan halen t.o.v. een benzine variant. Hoge wegenbelasting en binnenkort weer een fijne accijnsverhoging spreken niet in het voordeel. Het omslagpunt op LPG ligt lager, wel zul je daarmee in de regel wat hogere onderhoudskosten hebben t.o.v. een diesel.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Ik betaal nu €377,00 per kwartaal

Bezine was dat €234,00 per kwartaal

Als ik de investering even niet meetel, rij ik 400km per maand dan heb ik dezelfde kosten als benzine + belasting

Tis gewoon een simpel reken sommetje


Grt. Hans
 

Berry

OOP Huisleverancier
Hans kerel wat een geld :'(
Maar ik zou ook dan voor lpg kiezen,maar aan de andere kant een B2 2.2 diesel koop je echt voor een appel en een ei ....
Gr B
 
gasinbouw kost hier in de buurt rond de 1800 euro met klepsmering alles er op en er aan

(succes joep met zoeken )

als je kijke dat je per liter al een dikke euro bespaart en je auto is verder in prima staat zou ik er gewoon gas op zetten heb het laatst nog op een agila van 2000 laten bouwen super auto dus gas erop koop je voor 2000 euro een ander auto weetje niet wat je hebt en diesel belasting wordt je ook beroerd van

het verhaal van 97er auto's en kuren is onzin die ervaring mis ik totaal je meot alleen wel kijken en en weten wat je koopt
 
Kijk dit vind ik het mooie van een forum, iedereen helpt je haha :D bedankt voor de antwoorden allemaal! Ik ga het de komende tijd maar even in de gaten houden en nog een paar berekeningetjes ertegenaan gooien. Daarbij komt ook nog dat ik volgend jaar waarschijnlijk meer op zee zit dan dat ik thuis ben... dus misschien verkoop ik hem voor ik ga varen en daarna kan ik weer op zoek naar een andere ;)
 

Andrew

600.000
Inderdaad heb ik sinds 1997 al heel wat LPG-km's met in totaal 3 Omega's afgelegd. Ik praat even alleen vanuit mijn eigen ervaringen:

De 4-cilinder Omega-motoren kunnen zonder enig probleem overgezet worden op LPG, dus cilinderkopaanpassing is echt niet nodig. Ook dat kleppen smeersysteem heb ik nog nooit gehad en eerlijk gezegd ook niet gemist, dus naar mijn menig voor dit type motor overbodig (maakt inbouw onnodig duur).

Ik heb 3 keer een Omega gekocht, welke na 3 tot 4 jaar uit de lease kwam. Die tijd is voor de Omega natuurlijk voorbij, maar dat had wel als voordeel dat de auto goed onderhouden was, naar verhouding goedkoop in aanschaf was en de LPG-installatie zat er dus al in.

In jouw geval zou ik eens uitrekenen hoelang het duurt voordat de ombouwkosten zijn terug verdiend en hoe zich dat verhoudt tot je verdere toekomstverwachting qua varen. Maar het blijft een persoonlijke keuze, met name of je in je huidige Omega wilt blijven rijden of toch maar een andere opzoekt.

Andrew
 
Bovenaan