Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Airco kaputt

Hier een leuke voor de kenners.

Heb het ding weggebracht om de airco te laten vullen (zal dan ook wel een reden zijn dat ie leeg was toch?)
In ieder geval, gevuld, niet werken. Verhaal is dat een magneetklep bij danwel op de pomp niet werkt en dat de pomp dan niet inschakeld. Dit zou veroorzaakt worden door 1 van de twee sensoren op het systeem die mogelijk kapot zijn en de boel niet aansturen. Deze sensoren zouden ergens op het koelsysteem van de airco zitten, voor zover ik begrijp niet in de cabine oid.

Er ligt bij mij ook 1 vacuumleiding nog steeds afgekoppeld, deze loopt naar de voorkant van de auto, naar 2 kleppen en de vacuumbox rechts voorin. Als ik deze aansluit valt de remdruk weg. Ik heb dit gemeld bij de aircoboer maar deze zegt dat dat er niets mee te maken heeft en dat de airco electrisch schakelt.

Herkent iemand dit? Klinkt dit logisch of kan er meer of andere dingen kapot zijn? Is het vervangen van die sensoren zelf te doen of is dit echt vakwerk voor monteurs?

Hoor het graag, grtz, AJ
 

Vega

Medewerker
Administrator
De ECC is uit te lezen op fouten, wie weet krijg je dan meet duidelijkheid vaan wat er echt kapot is.
Het kan ook gewoon de pomp zijn die naar de eeuwige jachtvelden is.
 
Vacuüm heeft er niets mee te maken dat de pomp niet inschakelt.

Die sensoren (drukschakelaars) waar je airco-boer het over heeft zitten net voor je motorblok in die aluminium leidingen, zitten vlak na elkaar.

De airco-boer heeft wel even op de airco compressor kunnen meten voor wat meer duidelijkheid.

Je kan als je een beetje handig bent zelf het relais van de compressor overbruggen dan weet je tenminste of de magneetkoppeling nog werkt.

Dat vacuüm gebeuren wat daar op je inlaat zit heeft allemaal met de kleppen in je inlaatsysteem te maken.
 
Als je een multimeter pakt, en meet op de stekker die naar de pomp gaat; weet je al een heel stuk meer. Kun je ook alleen. Zet de multimeter aan op volt(gelijk),dan op "hold" zet de airco aan en kijk of hij aangestuurd word/werd. Van daaruit kun je verder gaan, maar dat is het belangrijkste om te weten. Als hij nl. wèl aangestuurd word, kan het best zijn dat enkel je magneetkoppeling van de pomp naar de jachtvelden is.

Wat betreft de reden dat hij leeg is; hoelang geleden is hij voor het laatst gevuld? Het is in weze zo dat de airco een gesloten systeem is. De drukken veranderen, het koelmiddel is gasvormig en vloeibaar, maar in wezen is het zo dat het een gesloten systeem is en de 134a dus niet "gebruikt" wordt o.i.d. Dat moet ook wel, want het koelmiddel r12a en 134a is "erg" schadelijk voor de natuur. Daarom mag het ook niet zomaar uit het airco systeem gelaten worden. Over het algemeen zal een leeg aircosysteem dus altijd een oorzaak hebben die te zoeken is richting lekken. Die worden weer gevonden door er contrastvloeistof bij te kieperen(die zichtbaar is met een speciale bril). Kapotte condensors/leidingen/koppelingen/ of wat dan ook, meestal ligt daarin de oorzaak van een leeg systeem. Er is echter 1 grote "maar". In theorie klopt het hele verhaaltje niet. Langs de compressoras e.d. zal tzt toch gas weglekken. We hebben het hier over ENORM kleine hoeveelheden; maar toch. In theorie kan je airco-installatie dan ook na een 10-15 jaar door "natuurlijke" wijze leeg zijn gegaan, en niet door een defect/kapot onderdeel.
 
Ben ff weinig hier, en heb geen melding gekregen in de mail op deze reakties, dus sorry dat ik zo laat reageer.

Peter, ik ga jou ff contacten als ik de tijd heb in de buurt van Rdam om uit te lezen, thx.

Wat betreft de rest, de klacht is gewoon geen kou. ECC werkt goed, als je auto en 18 graden toetst, dan gaat de blower aan, maar de kou blijft weg. Aircoboer heeft systeem gevuld, (was leeg) en kon alleen vinden dat de pomp niet werkte, en gaf aan dat het mogelijk de kleppen in het systeem waren die niet werkten. Hij zou dit 4 weken geleden verder gaan uitzoeken, maar moet nu nog bellen!!! Geen zin of te moeilijk waarschijnlijk. Ik zal eens bij Vega langsgaan om uit te lezen, en de andere tips van doormeten gaan even op de plank tot ik de tijd en rust heb om dit te doen. Dank voor de input.
Wat betreft het laatst vullen van het systeem, geen idee, heb het ding sinds oktober vorig jaar en in de winter leek ie het te doen, maar kan ook vals idee geweest zijn omdat het buiten koud was. Of ze hebben ''m voor de verkoop gevuld en is daarna weer leeg gegaan, maar dat strookt weer niet met het verhaal van een niet werkende pomp.

Is mij verteld dat er twee magneetkoppelingen op het systeem zitten, klopt dit?

Grtz, AJ
 
Er zit 1 magneet koppeling op je pomp! Er zitten 2 druk schakelaars op je systeem, zitten naast elkaar.

Zou eerst maar eens gaan meten, koppelingen ga nog wel eens stuk.

Anders iets elektrisch.
 
Hou ik even in gedachten, nu eerst even bakprobleem op zien te lossen, als dat geregeld is ga ik verder met de rest van het ding. Blijf het een superauto vinden en een nog steeds wel leuke hobby, maar werk ook met het ding en zit in twijfelmodus over de betrouwbaarheid. Moet bus gaan kopen maar wil ook oktober naar familie in USA, kan het maar 1x uitgeven zeg maar. (welke debiel doet ook zijn werk met een 235pk 3.0 V6 ;) )
Dank voor je aanbod, als het goed blijft gaan heb ik met een week of 2 meer tijd over en dan is ook de MV6 weer aan de beurt.

Grtz, AJ
 
Bovenaan