Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

auto trekt bij remmen naar links

Zoals de titel zegt trekt m'n omega sinds een week of 2 stevig naar links bij licht tot matig remmen.
Bij echt zwaar remmen is het naar mijn gevoel minder erg.

Eigenlijk 'zet' zich het stuurwiel een goede 10 centimeter scheef en blijft dan zo staan, het is dus niet zo dat hij echt helemaal blijft scheef trekken, maar het is wel een raar gevoel.

't is wat moeilijk uit te leggen zo, maar ik hoop dat jullie het begrijpen.

ik heb ook de indruk dat het geleidelijk aan erger aan het worden is.
Ik heb de technische keuring in het verschiet binnen een dikke maand en zou dit toch graag voordien opgelost zien.

dus is mijn vraag: iemand een idee wat dit kan zijn en hoe dit verholpen kan worden ?
 
Zou misschien ook kunnen dat je rechter remklauw blijft hangen en daarom links harder remt waardoor hij naar links trekt.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ik verdenk ook de draagarmen, maar de zou zeker ook de remmen controleren.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
1st guess draagarmrubbers, kwaal van allemaal

als je rem blijft hangen wordt je velg warm tov de andere velg, weet je na een korte rit al
 
misschien even waard om te vermelden, het stuur draait lichtjes naar rechts terwijl de auto eigenlijk naar links afwijkt.
had ik waarschijnlijk beter meteen vermeld maar ik was het even vergeten.

iets duur zo, die rubbers?
 

Joep

Verbannen
Stuurkogels plus de draagarmen zijn aan vervanging toe. Even Ralph een PB sturen voor de Ebay shop die alles in 1x te koop aanbied voor nog geen 90 euro. Ik heb die set er ook onder zitten en ben nog steeds zeer tevreden.

Set bestaat uit 2 draagarmen + fuseekogels, 2 stabilisatorstangen en alle stuurkogels voor beide kanten.
 
jammerlijke bedoening dan wel, aangezien de auto nog geen maand geleden nog bij de VOD stond om de stuurstangen te vervangen..
dit hadden ze in 1 beweging ook wel kunnen vaststellen/verhelpen dunkt me!

ik bekijk morgen de ebay advertentie.
kan ik zulks ook zelf monteren of is daar geen beginnen aan?
 

Joep

Verbannen
Bij mijn B1 heb ik het toen zelf gedaan en dat was met 2 man een halve zaterdag werk op straat voordat alles was vervangen. Het loshalen van de oude delen vergt het meeste tijd.(en gevloek) Vooral de fuseekogel en stabilisatorstangen kunnen erg vast zitten en dus heb je al snel een moer kapot gedraaid. Let er wel op bij het erafhalen van de stuurkogels, dat je de nieuwe alvast draait op dezelfde lengte als die eraf komen. Dan staat alles na montage enigzins recht, en dan kun je er fatsoenlijk mee rijden. Uitlijnen moet je zoiezo daarna!

Verder goed opletten bij het demonteren van de draagarm zelf, de voorste bout heeft een andere maat als de achterste! Bij het monteren ook opletten dat de draagarmen onder spanning vastgedraaid worden. Dit heb ik toen gedaan door de Omega iets te laten zakken op de wielen, en de bouten daarna goed aan te draaien. Dit moet je doen omdat de rubbers van de draagarmen torderen bij het veren. Aandraaien in getordeerde stand kan wel, maar dan heb je binnen no-time gescheurde draagarmrubbers. Vandaar dus het aandraaien in gezakte toestand! Kan ook door aan elke kant een krik met een stevig stuk hout onder elke draagarm op te krikken, en dan vastdraaien. Zelfde principe.

De echte monteurs zullen het vast beter weten, maar zoals ik het hier beschrijf heb ik het gedaan. Het is goed te doen maar eigenlijk geen klusje voor op straat. Het verschil na het uitlijnen met al dat nieuwe spul eronder is trouwens een geweldig gevoel, als nieuw.

Succes! ;)
 
Joep zei:
Vooral de fuseekogel en stabilisatorstangen kunnen erg vast zitten en dus heb je al snel een moer kapot gedraaid.

Joep, dat ze erg vast kunnen zitten, heb ik ook gemerkt toen ik pas de stabilisatorstang heb vervangen (8> . En ook dat je snel een moer kapot draait. Wat heb jij toen gedaan? Afgeslepen?
En hoe heb je de stuurkogels losgekregen? Met gewoon gereedschap? Of had je een kogeltrekker bij de hand?
 
Milord zei:
jammerlijke bedoening dan wel, aangezien de auto nog geen maand geleden nog bij de VOD stond om de stuurstangen te vervangen..
dit hadden ze in 1 beweging ook wel kunnen vaststellen/verhelpen dunkt me!

ik bekijk morgen de ebay advertentie.
kan ik zulks ook zelf monteren of is daar geen beginnen aan?
Je springt wel snel tot conclusies, Willem. Misschien was het een maand geleden nog goed / viel het binnen de specificatie's.
Probeer eerst vast te (laten) stellen of het de rubbers/draagarmen zijn.
Daarna mag je foeteren :')
 

Joep

Verbannen
Martijn zei:
Joep zei:
Vooral de fuseekogel en stabilisatorstangen kunnen erg vast zitten en dus heb je al snel een moer kapot gedraaid.

Joep, dat ze erg vast kunnen zitten, heb ik ook gemerkt toen ik pas de stabilisatorstang heb vervangen (8> . En ook dat je snel een moer kapot draait. Wat heb jij toen gedaan? Afgeslepen?
En hoe heb je de stuurkogels losgekregen? Met gewoon gereedschap? Of had je een kogeltrekker bij de hand?
Die stabilisatorstangen heb ik met heel erg veel moeite toch met een sleutel weten los te peuteren. Aan het eind van de dag waren beide handen helemaal kapot haha! Overigens ging het laatst bij m'n B2 een stuk sneller, welliswaar nog niet snel maar toch... :P

Stuurkogels kun je makkelijk los trillen, de moer eraf en dan tegen het uiteinde/zijkant (niet waar de moer op heeft gezeten!) van de oude stuurkogel tikken met een groffere hamer. Dan trilt het als het mee zit zo los.

Voor mensen die dit willen uitvoeren, ik stel mijn hulp graag ter beschikking. ;)
 
Heren zou eerst beginnen met de remklauwen na te laten kijken veel al

Als een auto naar een bepaalde kant trek is het net wat Marcel zeg

Staat er een remklauw vast of werk niet naar behoren ,meestal is de cilinder dermate aangevreten

Effe open maken en kijken en zo nodig voor 50 euro per kant te laten reviseren.
 
Joep zei:
Voor mensen die dit willen uitvoeren, ik stel mijn hulp graag ter beschikking. ;)
Joep, voorlopig ben ik verlost van wielophangingsproblemen. O-) Maar als het weer begint en ik ga de hele set vervangen, dan neem ik contact met je op. :Y
 
Bij bij mijn Opel Rekord waren de remschijven hol en de ene kant meer dan de ander.
Heb toen de schijven af laten draaien.
En toen trok hij niet meer met het remmen!

Gr. Wybe
 
Bovenaan