Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

automaat B2 bonkt ???

Hoi even een vraagje aan de specialisten hier, heb gisteren met mijn b2 2.5 v6 automaat een foutmelding in de bc gehad in de trand van versn bak storing (weet niet meer precies de melding was op een drukke weg)

contact uit motor opnieuw gestart en geen last meer gehad. nu was (en is) het alleen wel zo dat waneer ik optrek en de bak doorschakelt naar 2 en mijn gas loslaat zodat hij niet verder schakelt ik een doffe klap voel en hoor. ik denk dat het uit de bak komt.

iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ???
 

Berry

OOP Huisleverancier
Hoi Erik

Ik heb dit in het verleden ook met mijn mv6 gehad ,alles geprobeert nieuwe olie ,rembanden gesteld maar niets hielp.
Met constanten snelheid geen probleem maar met stads verkeer werd ik er gek van .
Uit eindelijk heb ik de bak vervangen door een ander exemplaar,en dat is goed tedoen als je een brug hebt.
Eventueel heb ik nog wel een bak voor je tekoop [heb er meerdere].

gr Berry
 
Ik zou tóch nog even naar de [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] gaan en de ECU uit laten lezen.
Belangrijk om te weten wát nu precies de (fout-)melding was.
Daarna besluiten wat te gaan doen...
 
ja ga hem maar even bijvullen denk ik, vond een andere eronder leggen nogal resoluut. Ik moet toch van de week mijn sleutel ophalen (was er 1 kapot) en in laten leren laat ik gelijk de ecu uitlezen als ik meer weet hou ik jullie op de hoogte.

-- 04 mei 2011 17:01 --

Nou heb mijn sleutel gehaald en de ECU uit laten lezen.
de volgende codes kwamen eruit rollen:

P1835 laag ingangsignaal circuit kickdown schakelaar.

p0730 overbrengingsverhouding onjuist

Iemand een idee ???<br /><br />-- 05 mei 2011 16:58 --<br /><br />Niemand ??? :? :? :?
 
R

Ralph

Gast
ingaande toerental op de krukas (priceas) is niet goed tegenover het toerental van de cardanas, zou kunnen zijn dat de koppelvormer zijn werk niet meer doet. de p1835 is een gevolg storing.
 
En Erik,

Ben je al verder gekomen?
Ik sprak gister met een voormalig eigenaar van een revisiebedrijf voor automatische versnellingsbakken. Hij gaf te kennen dat het vrij eenvoudig is om er achter te komen of de automaat "op" is. Wanneer de aanwezige olie erg stinkt dan is deze verbrand en is de automaat versleten.
Als de olie normaal ruikt en slechts vuil is, een nieuwe filter en olie aanbrengen. Het bonken bij ontkoppelen/koppelen zou vaker komen door vuil in de olie. Die zorgt er voor dat kleppen soms kunnen blijven hangen.

Wanneer de motor meer toeren maakt wordt de druk verhoogd en werkt de klep soms ineens wel.

Ik ga dus toch maar eens een nieuwe filter en olie proberen volgende week.

Daarbij is me verteld dat het extreme zuigen waar ik last van heb (bij het bijvullen zuigt de bak de fles gewoon vacuüm) toch vrij extreem is. De halve auto maar eens afbreken om te zien waar de ontluchtingsslang naar toe gaat. Zelfs op de brug was het niet te zien...

En toch rijd ik nog elke dag met plezier in de Omega :*)
 
Nou verder niet, het is ook net of het minder is geworden, of ik raak eraan gewend. Mischien lang stil gestaan???

En verder ik denk dat ik ook maar eens even naar de ATF olie kijk en filter vervang, daar zat ik eigenlijk al aan te denken.
 

renepaul

Donateur 2024
Is dat heel lastig om een nieuw filter en olie te verwisselen?
ik heb ook zo af en toe een bonkje met terugschakelen van 2 naar 1.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Bij mij doet de bak dat ook regelmatig, alleen bij weinig gas (filerijden of langzaam in de bebouwde kom). Verder schakelt hij keurig. Het verhaal met die kleppen en vuile olie klinkt mij daarom wel toepasselijk. M'n Omega heeft immers nu een heel wat bedrijviger leven dan de eerste 9 jaren bij de eerste eigenaresse.

Ik ga binnenkort ook de bak eens (laten) spoelen en daarna voorzien van verse olie en filter.
 
Wat is lastig... Je gaat in ieder geval het beste gebruik maken van een brug. Met het vullen van de bak moet de auto horizontaal omhoog staan...
Aan iedereen die het gaat ondernemen, graag je resultaten hier posten. Zoals het er naar uit ziet kunnen veel mensen hier profijt van gaan hebben.

Ik ben volgende week aan de beurt als alles door gaat.<br /><br />-- 01 jun 2011 14:12 --<br /><br />Iemand al verder? Mijn filter komt nu weer volgende week pas binnen. Nog maar een weekje extra wachten.

In de tussentijd ben ik er wel achter gekomen dat het zuigen dus echt niet normaal was. Een snuggere monteur heeft in het verleden de ontluchtingslang van de bak aan de vacuum achter op het blok gehangen (de 2 middelste van de 4 aansluitingen op het zwarte plastic waar ecotec op staat zijn vacuum, de 2 buitenste zijn carterontluchting). De tankontluchting lag dan weer wel los. Die situatie hebben we maar eens omgedraaid :s

M'n verbruik is ineens een stuk minder geworden. Zo even snel gezien scheelt het al snel 20%. Van de week maar eens wat kilometers maken om te zien of het inderdaad zo is gedaald en dan volgende de filter en olie vervangen.
 
Jongens, bedenk wel dat het hier om een oudere bak gaat, het zal nooit zo schakelen als een hedendaagse echte automaat (dan bedoel ik niet de Multitronic, CVT of DSG bakken) natuurlijk is het niet de bedoeling dat je een vette bonk voelt.. maar heb de B2 Omega (met 3.0V6) in 2000 meegemaakt (Demo dealer waar ik gewerkt heb) en ook deze schakelde niet 100% gevoelloos ! deze Omega was NIEUW en hadden we toen als demo (de directeur reed ermee) ik heb er toen in een rit in mee gereden ik geloof dat i toen iets van 700KM gereden had, er stonden in ieder geval nog 3 nullen vooraan in de km teller :*) dus die referentie heb ik wel.

Tevens heeft autoweek.nl ook eens een test met de laatste Omega 3.2 gedaan, waar ook een kleine opmerking over de bak gegeven werd:


Bron: Autoweek


Citaat:

‘Klunk’
Datzelfde geldt voor de transmissie: je hoort soms het arriveren van de versnelling in het juiste verzet door middel van een lichte ‘klunk’. Da’s niets onthullends of engs, maar da’s voor een auto van dit (prijs)-niveau niet chique.


Wel zeg ik: Onderhoud = behoud, en ik heb ook en jaar geleden mijn bak olie volledig ! laten verversen inc het filter en de pakking, daar was deze erg van opgeknapt.



Groetss,

Sjors
 
hoi ik heb dat ook gehad, ikm kon merken dat hij niet wilde overschakelen en ineens was daar de bonk gevolgd door storingslamp, na het uitzetten motor en weer starten was weer alles normaal en de mijne heeft net 100000 gelopen en bij het uitlezen kwam code 1700 eruit dat wil zeggen onderhoudsbeurt versn. bak, navraag bij een specialisatiebedrijf zei ons dat we de olie moesten vervangen en de filter, en pakking uiteraard dit is vrij invoudig
 
Bovenaan