Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Banden ervaring

Hallo,
vanaf dag 1 vind ik al dat de omega heftig reageert op oneffenheden in het wegdek, ik heb dat toen ook vermeld in het stukje dat ik hier plaatste nadat ik hem opgehaald had. Toen dacht ik nog dat het mede door de bandenmaat kwam maar nee dit is veel erger...
vanmiddag toen ik is wat beter keek naar de voorbanden waren die lang zo goed niet als dat ik dacht en de verkoper mij verteld had, ze zijn behoorlijk schuin afgesleten en dat MOET de oorzaak wel zijn want geen een auto reageert zo heftig op een stukkie slecht wegdek als deze.

conclusie, er moeten nieuwe voorbanden onder !
ik heb er hier al over gelezen, en nu wil jullie ervaring graag 'horen' wat is een goede zomerband in de maat 235/45/R17 (94W) voor een omega sport 2.2
Op internet heb ik gekeken, merk en prijzen zitten behoorlijke verschillen in, daarom de vraag aan jullie als gebruiker wat is jullie ervaring met welke band ?
 
Begin na het vervangen van de banden al eens met het laten uitlijnen van de auto. Banden mogen in feite niet schuin afslijten als de uitlijning goed is.

Kwa band koop ik niets anders dan michellin. Ja ze zijn duurder dan andere merken maar ik rij ook meer km met een set.
 
Ik ben na jaren michelin rijden ervan afgestapt omwille van dweilen bij iets minder profiel.
Ik rijd nu op Vikings ( van continental ) en die bevallen tot op heden vrij goed.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Als ik voor die maat nog eens banden nodig heb worden het weer Michelin Primacy HP's. Daar heb ik iets van 20.000km lol van gehad tot ik ze incl. velgen aan René verkocht. Hij rijdt er nog mee en ook al best een tijd inmiddels. Zit nog altijd veel profiel op zag ik.

Zoals Jack zegt, het zijn niet de goedkoopste maar die prijs is voor mij gerechtvaardigd door de duurzaamheid en goede rij-eigenschappen.

Uitlijnen scheelt ook met slechte banden enorm, laat staan met goed rubber.
 
jack-omegax3.0xe zei:
Begin na het vervangen van de banden al eens met het laten uitlijnen van de auto. Banden mogen in feite niet schuin afslijten als de uitlijning goed is.

Kwa band koop ik niets anders dan michellin. Ja ze zijn duurder dan andere merken maar ik rij ook meer km met een set.

Jack, de auto is voordat hij aan mij werd geleverd uitgelijnd, na het plaatsen van nieuwe schokbrekers.

Die banden zaten er toen al onder, misschien stonden ze al " uit lijn ??.." en is dat na het opnieuw uitlijnen erger geworden ???

-- 15 feb 2013 20:28 --

Het zijn inderdaad michelin primacy hp's die er nu onder ziten.
 
Hoe zijn de stuurkogels eraan toe? Een slechte stuurkogel kan ook scheef afslijten veroorzaken. En hoe zit het met de draagarmrubbers?
 
Martijn zei:
Hoe zijn de stuurkogels eraan toe? Een slechte stuurkogel kan ook scheef afslijten veroorzaken. En hoe zit het met de draagarmrubbers?

Die zijn net nieuw, dit is echt een banden kwestie.
 

Andrew

600.000
Ik rijd de laatste jaren op Bridgestone´s (wel een maatje kleiner, 16 inch velgen) en die bevallen goed (droog en nat weer, weinig lawaai, slijten niet onwijs hard, goede stabiliteit, betaalbaar).

Andrew
 
Bedankt voor de reacties,

de voorbanden zijn op het moment Michelin Primacy HP. ik heb op het internet gekeken naar gelijkwaardige banden maar het maakt allemaal niet zoveel uit,
als je de 'grote' merken neemt en onderling vergelijkt liggen de verschillen dicht bij elkaar.

ik zou nog naar het profiel kunnen kijken dat het niet "rechtlijnig" is, ik weet niet hoe ik het moet zeggen maar heb er hier ergens wat over gelezen en dat heeft ook wel wat invloed bij bredere banden kwa "zoeken" (snappen we het nog )

achter zitten er Landsail banden onder, ik had er nog nooit van gehoord en vond 1 test en die was niet best. o.a. grip bij sneeuw scoorde die slecht.
ik heb er afgelopen weken mee in de sneeuw gereden en ik vond de grip wel goed, bij normaal gas geven niks aan de hand, de een vind het niks en de ander vind het wel wat. ik wil er niet mee zeggen dat die landsail banden goed zijn want daar heb ik er nog te weinig mee gereden, ze zijn zgan dus de tijd zal het leren.
Ze zijn in ieder geval niet duur, ruim onder de € 100.- ex montage ea.

omdat ik op banden niet wil besparen word het toch een van de bekende merken, ik zal van de week is langs gaan bij de opel, misschien dat hun nog een goed advies hebben.

mijn eigen ervaringen met banden,
ik heb onder m'n Focus P6000 van Pirelli, die zijn lekker stil en slijtvast maar ook niet de goedkoopste.
onder m'n vorige Omega had ik Toyo R610, lekker stil en met 4 tegelijk toen voor € 85 p/st niet duur en ook een goede slijtvaste band

:w
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
P.H. zei:
vanmiddag toen ik is wat beter keek naar de voorbanden waren die lang zo goed niet als dat ik dacht en de verkoper mij verteld had, ze zijn behoorlijk schuin afgesleten en dat MOET de oorzaak wel zijn want geen een auto reageert zo heftig op een stukkie slecht wegdek als deze.

conclusie, er moeten nieuwe voorbanden onder !
je ziet het zelf, maar je conclusie is naar mijn mening fout.
Volgens mij steek jij pas best nieuwe banden nadat je voortrein is nagekeken op spelingen: driehoek-rubbers, spoorstangen, ...

Heb het zelf gevoeld toen mijn Omega uit DL op de Belgische wegen terecht kwam, en ben daar voor ook terecht technisch afgekeurd geweest.

*edit: ik had het topic nog niet volledig gelezen, voor ik antwoordde, maar hou ze alsnog goed in de gaten. Soms valt een speling op de voortrein niet meteen op, maar voel je het wel tijdens het rijden. Ook uitlijning is met de flexibele draagarmrubbers geen makkie volgens mijn VOD.
Het zou zonde zijn een nieuwe set banden vroegtijdig af te schrapen.
 
nou ik ben er nog niet klaar mee, vandaag weer naar de opel dealer en de chef monteur er mee laten rijden.
Hij was verbaasd en heeft hem maar gelijk daar gehouden omdat er volgens hem zo niet langer mee gereden kon worden.
En zo rij ik nou al vanaf begin januari !!!
ik had het al verschillende keren aangegeven en een gevraagd of er is iemand mee kan rijden om dan zijn mening is te geven . . . . . .
De proefrit die hun zo'n beetje standaard doen gaat over asfalt en dan heb je er het minst last van en daardoor is het bij hun niet opgevallen. :?

De monteur kon er niet direct een oorzaak voor aanwijzen maar dat het niet goed is is wel zeker.
mijn voorbanden zijn compleet weggesleten in 6 weken tijd ! ! !

Er zijn draagarmrubbers vervangen voordat ik hem in januari geleverd kreeg, hij is toen ook uitgelijnd omdat er nieuwe achterschokbrekers onder gezet zijn.

mijn conclusie áls leek' was nieuwe rubbers en uitgelijnd dan moeten het wel de banden.

Dus eerst SORRY aan Martijn die vroeg, " hoe zijn de stuurkogels er aan toe ? " die vraag staat weer helemaal open !!!

en Stijn die zegt dat mijn conclusie naar zijn mening fout is heeft ook gelijk !
Alles zal nagekeken moeten worden op speling / slijtage dat dan vernieuwen en dan de nieuwe banden eronder.

en dat is denk ik wat er nu gaat gebeuren.

ik hou jullie op de hoogte ! :w
 
Dus eerst SORRY aan Martijn die vroeg, " hoe zijn de stuurkogels er aan toe ? " die vraag staat weer helemaal open !!!

Ik vroeg dit omdat ik dit ook een keer heb gehad. Net nieuwe draagarmen/rubbers en nieuwe banden en na een maand of drie de voorbanden aan de binnenkant helemaal weg, tot op het ijzerdraad. Bleek het een stuurkogel te zijn. Daardoor dweilde de auto zo dat ie z'n banden helemaal opvrat. Na een nieuw kogeltje en uitlijnen had ik weer normale slijtage.
 
[mod]Aangezien dit draadje een complete wending neemt, verhuis ik het even naar de Techniek-hoek.
Dit heeft weinig meer te maken met banden-ervaringen. Tevens staat er al genoeg draadjes over "benden" (en nóg eens "benden") op ons forum ;) .[/mod]
 
MetalRush zei:
[mod]Aangezien dit draadje een complete wending neemt, verhuis ik het even naar de Techniek-hoek.
Dit heeft weinig meer te maken met banden-ervaringen. Tevens staat er al genoeg draadjes over "benden" (en nóg eens "benden") op ons forum ;) .[/mod]

d:)b
 
Nou mannen het is opgelost hoor, draagarmen zijn vervangen en hij stuurd zoals die hoort te sturen ! d:)b

alles weer opnieuw uitgelijnd en twee nieuwe Toyo Proxes T1 sport eronder en klaar.


Bedankt voor de reacties en vanaf nu ga ik maar is genieten ipv ergeren .
:w
 
Martijn zei:
Fijn! d:)b Remmen gaat ook recht? (geen scheeftrekken bij fors remmen?)

Martijn, alles d:)b een wereld van verschil.

Heb nog geen noodstop gemaakt maar bij normaal remmen doet ie het zoals het hoort ! d:)b<br /><br />-- 19 feb 2013 20:31 --<br /><br />
jack-omegax3.0xe zei:
Mooi dat de oorzaak gevonden is en je nu van je omega kunt genieten zonder achter het stuur te zitten als nikky lauda.


Zo is het Jack. d:)b
 
Bovenaan