Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

banden

renepaul

Donateur 2024
hoi foremleden

ik heb anderhalf jaar geleden nieuwe banden geplaatst en de boel netjes laten balanceren en uitlijnen
omdat ik een ongelijke slijtage op linksvoor had

nu gister weer banden gewisseld en zag ik tot mijn verbazing dat ik weer het zelfde slijtage patroon had.

kan het zijn dat de uitlijnen is verlopen (ik heb geen stoeprand gehad of iets dergelijks)?

of is er iets anders aan de hand?

doe er een paar foto's bij ter illustratie'.
14ngrpz.jpg
5dwbhu.jpg


gr rené
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Kan, maar ook mogelijk is dat bijv. je draagarmrubbers wat speling hebben gekregen waardoor de wielen schuin zijn komen te staan. Een beetje speling is niet meteen afkeur, dus kan het best even duren voor je er op een dergelijke manier achter komt.
 
Is dit wéér links voor ??
Dat is wel erg belangrijk om te weten...
Er van uit gaand dat dit het geval is, kán het idd zo zijn dat de uitlijning verlopen is.
Persoonlijk betwijfel ik dit... maar het kan.
Wat ik denk, is dat er niet naar de camber is gekeken of wellicht dat die verlopen is.
Je band is namelijk keurig over de volle breedte versleten (vergelijk rechten groef met linker groef).
Hij is dus niet kaler, aan de binnenzijde, door frictie (verkeerde uitlijning) maar door geheel scheef afslijten.

Kun je, a.d.h. van rekeningen, terug vinden wat ze vorige keer hebben gedaan ?
 

renepaul

Donateur 2024
het is inderdaad weer links voor,
en het beeld is hetzelfde als anderhalf jaar geleden.
als ik naar de vod ga kunnen ze dat waarschijnlijk zo zien , als de camber niet goed staat.
de rekening zal ik eens moeten zoeken dan.
 

renepaul

Donateur 2024
de boel is weer uitgelijnd,
ze zijn 2 uur bezig geweest om alles te doen, moest zelfs een brander aan te pas komen!
begin me af te vragen of het ooit los is geweest.
had veel verschil in "toespoor"
maar ik merk het wel, stuurt een heel stuk beter nu.

rene
 
Dat is goed nieuws :Y
Wel ff de bandjes in de gaten houden maar als je zegt dat 'ie nu al lekker stuurt zal het wel goed komen,

Bij wie is 'tie uitgelijnd btw?
 

renepaul

Donateur 2024
bij de vod in dordt, mocht ook lekker mee kijken,
en dat was zeer leerzaam, meteen ff goed de onderkant bekeken,
viel op dat alles lekker droog was
 

yoyo

The UK brothers
Mooi dat hij weer lekker rolt, maar......ik kan de verklaring van toespoor niet echt plaatsen met de slijtage op je band. :S

Toespoor wil zeggen dat de wielen dan (in de rijrichting gezien) ietsje met de voorkant van de wielen naar elkaar toewijzen.
(dit is om het bochten gedrag ten goede te komen)
Camber daarin tegen is de stand van het wiel in verticale stand (mag een heel klein beetje scheef staan) dit is ook weer
om het hele rijgedrag en contact met de weg zowel in bochten als op de rechte weg het meest positief te houden.

Bij het zien van jouw band zat ik toch eerder (net als Ruud) aan een verkeerd ingestelde camber te denken.
(En wellicht ten overvloede, ik heb wel eens of het forum gezien dat men vertelde niet te weten waar een camber zit!
En hierop moet ik zeggen dat Camber, toespoor en dergelijke kreten alleen maar afstel gegevens zijn voor de stand van de wielen
en die meestal in Graden ( de stand van het wiel ten opzichte van de auto) wordt gegeven!

Maar goed een heel verhaal, ik hoop dat hier jou probleem in ieder geval meer opgelost is. :Y
 

renepaul

Donateur 2024
denk even hardop nu.
als de banden een negatief camber hebben, en het toespoor overdreven naar binnen toe staat, is het dan niet zo
dat de verkeerde band op een kwart van het loopvlak de meeste slijtage zal vertonen? omdat hij niet netjes vooruit kijkt?

rené
 
ja klopt maar welk kwart ? een cirkel is rond en heeft 4 kwarten als we hem door vieren delen ,welk kwart slijt zo hard ? ik zou het in de remmen of je wiellager zoeken 8)7 ;) ;)
 

renepaul

Donateur 2024
verwoord het niet goed denk ik

ik bedoel het loopvlak, maar de foto,s eerder maken het duidelijker hoop ik
 
Bovenaan