Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Bestuurderszetel ombouw naar leder met memory

Hallo iedereen,

totnogtoe heb ik steeds in een stoffen zeteltje moeten zitten zonder electrische verstelbaarheid of verwarming of memory...
genoeg daarvan dus, het hele interieur is inmiddels omgebouwd naar leder, voorin alles electrisch verstelbaar en verwarmd, althans de bijrijderszetel

gisteren wou ik ook de bestuurderszetel vervangen, maar helaas mis ik het stekkertje voor de memory, en blijkbaar is het onmogelijk om de zetel te verstellen dmv enkel de stekkertjes die momenteel in mijn eigen stoffen zeteltje zitten.

Weet iemand misschien of deze stekker toch ergens te vinden is (verstopt onder het dashboard misschien?) of heb ik deze gewoon niet voorzien omdat m'n auto van maart 2000 is ?
Hoe omzeil ik eventueel dit ongemak?
Ik heb dus een grote zwarte stekker, een kleine gele, en een kleine grijze, en daaronder moet als ik me goed herinner, nog een middelgrote grijze stekker extra.
De memory moet niet noodzakelijk werken, aangezien ik toch de enige ben die met de auto rijdt, maar de electrische verstelbaarheid zou wél handig zijn.

Alle hulp is welkom!

alvast bedankt!
 

Vega

Medewerker
Administrator
Nee stekker ligt er niet, zelf maken.
Zijn diverse topics over even zoek functie gebruiken.
 
ok, even zoeken dan, is het normaal dat ik de zetel niet van positie kan veranderen zolang deze stekker er niet is?
Is dit een stuk dat makkelijk over te zetten is dat stekkertje?

Ik heb namelijk wel nog een volledige kabelboom liggen waar deze stekkers wel voorzien zijn
maar als het evenveel werk is als hem zelf maken heeft het weinig nut...
 

Berry

OOP Huisleverancier
Alle plus draden door verbinden en hij doet het kun je hem alvast verstellen.....
 

Vega

Medewerker
Administrator
Milord zei:
ok, even zoeken dan, is het normaal dat ik de zetel niet van positie kan veranderen zolang deze stekker er niet is?
Is dit een stuk dat makkelijk over te zetten is dat stekkertje?

Ja dat is normaal, je mist wat aansturing.
Ja hoor.

Ik heb namelijk wel nog een volledige kabelboom liggen waar deze stekkers wel voorzien zijn
maar als het evenveel werk is als hem zelf maken heeft het weinig nut...

Dan zou ik daar maar het stuk van nemen wat je nodig hebt, dat is een stuk gemakkelijker.

berry zei:
Alle plus draden door verbinden en hij doet het kun je hem alvast verstellen.....

Bijna goed. _O-
 
Zo, daarnet even de stekker uit de kabelboom geknipt, als ik het goed heb heb ik zeer weinig van deze contactjes nodig, de helft gaat naar de deurstekkers (zijspiegels op memory, wat ik dus niet heb) en de middenspiegel op memory, die ik ook niet heb en ook niet zal installeren.

Kan iemand mij misschien even toelichten welke kabeltjes ik net wél nodig heb om de stoelen te laten werken en waar ik ze best op kan verbinden?
Even voor de duidelijkheid, ik wil de zetel enkel kunnen herstellen van positie, de memory hoeft niet te werken.

Oh, en weet iemand wat dit is? zat op die andere kabelboom en lag in de auto vlak langs de bestuurderszetel
IMG_1326.jpg
 

Vega

Medewerker
Administrator
Dat is de sensor voor de esp.

De grijze steker moet je hebben.
1 Rood 30 aan een rode kabel constant spanning
2 Zwart 15 aan een zwarte kabel, spanning met contact aan.
7 Grijs/wit naar de deurcontact schakelaar.

Als het werk heb je ook memory, dat zit allemaal in één.
 
@ Vega:

Dus ik soldeer de rode kabel op éénder welke rode kabel daar in de buurt
de 2 zwarte kabels op éénder welke zwarte kabel daar in de buurt
en de 7 (?) grijs/witte kabels soldeer ik aan elkaar en dan aan het deurcontact ?

is het werkelijk zo simpel?
klinkt geweldig!

Stijn, memory op de spiegels ben ik niet van zin om te installeren, ga heus niet al die bekabeling bij zitte leggen enkel om m'n spiegels op memory te krijgen, bovendien had de afbraak omega ook geen memory op de spiegels (of werkte deze iig niet meer)
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Vega zei:
Dat is de sensor voor de esp.

De grijze steker moet je hebben.
1 Rood 30 aan een rode kabel constant spanning
2 Zwart 15 aan een zwarte kabel, spanning met contact aan.
7 Grijs/wit naar de deurcontact schakelaar.

Als het werk heb je ook memory, dat zit allemaal in één.

Peter je bent pin3 massa (bruin) nog vergeten van de memory module.

Willem, kleine tip haal de contact kant van de deurcontactschakelaar niet uit elkaar om aan te solderen, die kan geen 2e kabeltje aan. best ergens op de kabel solderen iets verderop ;)
 

Vega

Medewerker
Administrator
Illuminat0r zei:
Peter je bent pin3 massa (bruin) nog vergeten van de memory module.

Klopt zat aan de andere kant van het schema. |:(

Willem, kleine tip haal de contact kant van de deurcontactschakelaar niet uit elkaar om aan te solderen, die kan geen 2e kabeltje aan. best ergens op de kabel solderen iets verderop ;)

Als het goed is is het kickpaneel er toch af, ja kan dan net (niet 8)7 ) bij de kabel van de deurschakelaar.
 
Peter,

toch nog even een vraagje,
Daarnet de stekker er even bij genomen, de rode kabel vind ik, de 2 zwarte zijn ook geen probleem, hier moet ik ze ook beide op een andere zwarte solderen, of slechts 1 van de 2 ?

maar ik heb echter maar 1 echt volledig grijze kabels die uit die stekker komen. volstaat het om deze bij op het deurcontact te zetten of moet ik de andere grijze (3 volledig grijze) en grijs icm een andere kleur daar ook allemal bij op zetten?

breng ik dit morgen even snel in orde!
 

Vega

Medewerker
Administrator
pin 1 Rood 30 aan een rode kabel constant spanning
pin 2 Zwart 15 aan een zwarte kabel, spanning met contact aan.
pin 3 massa (bruin)
pin 7 Grijs/wit naar de deurcontact schakelaar.

alleen deze
 
oh, op die manier, klaar, heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg! zal zeker foto's posten als het interieur (eindelijk) compleet in de omega staat!
 
vandaag wou ik de stekker even vastsolderen (heb ondertussen lessen gehad van iemand hoe ik dat allemaal moet doen ^^)


de 1e pin is idd een rode, de 2e een zwarte, de derde is een bruine, maar de 7e is terug een zwarte, klopt dit? ik heb aan mijn stekker nergens een grijs/witte draad hangen. Hoe tellen jullie die pinnen, toch gewoon van waar de rode is naar links (of rechts als je de stekker omgekeerd houdt)? of doe ik nog steeds wat fout?
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Intern in de stoel kunnen die kleuren verschillen ja. Dus aan die kant van de stekker kan het zijn dat je die grijze niet herkend aan de kleur.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Het is pin 7 aan de X46 stekker de X50 waar je nu mee werkt is het pin 5, ligt aan het jaar of die grijs/wit of blauw is.
 
Bovenaan