Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

betrouwbaarheid omega

allemaal reageren, heren er moet me iets van het hart en zeg maar als het niet klopt, ik ben nu een tijdje lid van dit forum met veel plezier trouwens en heb al het een en ander gelezen maar toch even het volgende, het doet mij voorkomen bij verschillende leden dat een Omega een bovengemiddelde storingsgevoelige auto zou zijn waar veel aan stuk gaat, ik kan dit niet onderschrijven sterker nog ik heb laatst een test gedaan over dit item en de omega kwam daar als bovengemiddeld betrouwbaar uit. Let wel als er iets aan is is het natururlijk duurder maar je rijdt ook een bovengemiddelde grote auto met dito kosten. en let wel de meeste hebben een auto die de 10 jaar al lang is gepasseerd en dan zullen er best meer mankementen aan komen, ook omdat de km stand dan al bovengemiddeld is, en er veel zelf word gesleuteld en geprobeerd. Als ik een mercedes e klasse of bmw 5 serie van deze bouwjaren zie weten die ook goed de binnenkant van een garage te vinden. Let wel dit is geen verwijt naar iedereen ieder die zelf wil klussen moet dat vooral doen, en het is wel leuk als je zelf iets voor elkaar krijgt maar je kan het manco ook groter maken als je er te weinig kijk op hebt. verder allen een prettig weekend en wij storten ons op de gekke maondaag in Velden die komende maandag is en is de aftrap van het carnaval, maar dat is een lanmg verhaal om ui te leggen en heeft met de geschiedenis te maken, leden die uit noord limburg komen kennen het wel.
 
Ok, mijn reactie (en die is altijd recht voor zijn raap, zonder blad voor de mond, etc.)

1) Leestekens (leest een stuk plezieriger :Y )
2) Wat was jouw onderzoek/test ? Hoe heb je dat uitgevoerd en welke vragen kwamen daarbij aan bod ? Uitslagen ? Deelnemers ?
3) Wat is nu eigenlijk jouw vraag ? Je geeft namelijk zelf al het antwoord :)

:w Ruud

PS: prettige carnaval d:)b
 
Hallo Jacques
Ik rijd nu met m,n vierde omega ,ik heb zelf eigenlijk nooit erg grote kosten gehad aan m,n omega,s.Ik sleutel wel altijd zelf zover als dat mogelijk is,electronika is niet mijn sterkste kant maar dat kan je altijd vragen aan iemand die er wel verstand van heeft(op dit forum/VOD).De Meeste omega,s zijn 10 jaar geweest en meer dan een ton gereden,er kan altijd iets kapot gaan.Wil je dat niet moet je een nieuwe auto kopen en hem in een schuur zetten en er niet mee rijden dan gebeurd er ook niets mee.Ik zeg altijd alles wat RIJD dat SLIJT en wat STAAT dat VERGAAT.Maar dit is mijn mening.Gr Henk
 
ik heb nu mijn 4e omega waarvan 3 v6en, en als ik heel eerlijk ben heb ik eigenlijk bij 1 een grote kortsluiting gehad, en dat kwam door gepruts door vorige eigenaar aan de orginele radio. verder buiten het regulieren onderhoud en normale slijtage geen problemen gehad dus een zeer betrouwbare auto, en ik doe alles zelf aan de bolides. ieder merk heeft wel wat en heeft zijn zwakke punten, kan daar wel een boek over schrijven.natuurlijk kun je een zeer slecht onderhouden auto tegen komen maar dat zie en merk je al vlug.gr,martijn
 

Andrew

600.000
Ik rijd sinds 1997 Omega en mijn huidige Omega is de derde (A2 --> B1 --> B2). In die jaren heb ik zeker wel wat zaken meegemaakt, maar over het algemeen durf ik te zeggen dat ik naar verhouding weinig defecten heb gehad met de Omega's met stuk voor stuk hogere km-standen.

Maar ja, je zit hier op een Omega-forum, waar iedereen zijn bevindingen post. En als de Omega een dag perfect rijdt, dan meldt niemand dat (althans bijna niemand), maar als de Omega een dag een storing of wat dan ook heeft, dan wordt dat vaak wel gemeld. Dus een forum geeft een wat vertekend beeld, naar mijn mening. Maar gelukkig staan er ook veel andere zaken op het forum :)

Andrew
 
Ruud, ten eerste wat betreft de leestekens valt nog wel mee, er zijn er die maken er wat betreft de spelling echt een zooitje van, wat betreft de test die was van autotrust daar kun je op kenteken je betrouwbaar heid uitlezen op basis van rep. gemiddelde duur van rep. en de kosten. Er word gekeken naar airco, onderstel en aandrijving, remmen, verwarming, electrische onderdelen, motor, brandstofsysteem, en transmissie. Wat betreft vraag 3 is wat ik al schrijf het is geen vraag maar meer een opmerking waar ieder op kan reageren, we rijden allemaal in hetzelfde type en dat doen we om meerdere reden, de een omdat hij mooi is den ander vanwege zijn betrouwbaarheid of functionalitiet enz. En wat Andrew schrijft klopt naturlijk is er niets hoor je ze niet is er wel wat dan zie je ze. Ik heb zelf ook al mijn 4e omega waarvan 2x A en 1xB1 en 1xB2. En natuurlijk zijn er zaken die Opel niet goed voor elkaar had maar dat s met elk merk en type zo, ze worden elke keer wijzer en beter, alleen en dat is mijn mening om er nog even iets uit te pakken, het roestprobleem wat bij sommige opspeelt daar had Opel van moeten leren, al in een vroeg stadium, niet dat ik er enige last van heb, maar sommige B2s kunnen er wat van en dat vind ik ronduit jammer voor zo n auto. Maar goed onderhoud kan zelfs dit naar de achtergrond verdringen.
gr, Jacques
p.s reageren mag nog steeds leuk voor een zondagnmiddag
 
Dit is, denk ik, een moeilijke discussie.
Er komen namelijk verschillende aspecten bij kijken die van invloed kunnen zijn op de uitslag.
Je zegt zelf ook al: de één rijdt een Omega omdat hij/zij hem mooi vindt. Een ander rijdt een Omega vanwege het comfort en de volgende rijdt een Omega omdat hij/zij een emotionele band heeft met deze auto.
Ik zelf wilde bijvoorbeeld perse een 3.0 V6 en bedacht mij dat dit, uiteraard, meer ging kosten dan een 2.2. Die keuze heb ik bewust gemaakt.
In het verleden heb ik redelijk wat km's gemaakt: ~45.000 per jaar. Vandaar dat ik mijn Omega op LPG heb laten ombouwen. Tevens stond ik regelmatig bij de [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] voor het reguliere onderhoud. Nu zal dat hard terug lopen omdat ik dichterbij ben gaan werken en de Omega nu alleen in het weekend even 'los' mag.
Onderhoud (en verbruik) worden voor mij dus nu een stuk lager, qua kosten.
Ook ik ben inmiddels aan mijn 4e Omega bezig en kan zeggen dat ik ze redelijk betrouwbaar vind. Punt daarbij is weer: ík vind ze zeer redelijk betrouwbaar. Een ander zou dit wellicht niet zo vinden (lees mijn Showroom eens, zou ik zeggen).
Het is bekend: de Omega wordt al jaren niet meer gemaakt en jonger worden ze er niet op. Hoe ouder, en hoe meer km's gereden, hoe hoger de reparatiekosten kúnnen uitvallen. Telt dit mee voor betrouwbaarheid ? Ik ben van mening van niet: daar hebben andere merken ook last van bijvoorbeeld.
Dat is ook de kracht van Volvo bijvoorbeeld: die hebben als filosofie: zorg dat AL onze modellen blijven rijden en mensen zullen verbaasd staan dat zo'n "oude auto" nog steeds rond rijdt... "Hmmm, dat moet dan wel een goeie auto zijn... misschien moet ik ook maar eens aan een Volvo gaan denken". Kortom: bij Volvo kun je nog steeds NIEUWE onderdelen kopen voor (bvb) een Amazone. Ondanks dat dit model al decennia lang niet meer wordt geleverd.
Middels deze portal wil ik / willen wij ook zorgen dat de Omega een lange naamsbekendheid en vertrouwd beeld blijft op de NLse wegen. Alle beetjes helpen, zal ik maar zeggen.
Wat ik al zei: dit is een lastige discussie en zal voor een ieder een eigen antwoord/waarheid hebben.
Maar ik ben benieuwd naar andere meningen... :)

:w Ruud
 
_/-\o_ Wat of helemaal waar is dat wij leven voor dit merk/type auto en de uitvoering is voor ieder weer anders. d:)b
Gr René :f
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Volgens mij valt het, gemiddeld genomen, erg mee met de storingen die ik langs zie komen. Natuurlijk heb je (zoals hierboven al een paar keer voorbij is gekomen) bij een wat oudere auto altijd wel wat meer onderhoudskosten. Daarbij mag je meteen je knip trekken als het om een V6 gaat. Maar dat is bij een 6 cilinder uit het BMW, Mercedes, Audi of Volvo kamp ook het geval.

Ruud haalt het betrouwbare imago van een Volvo aan. Die dingen blijven inderdaad maar doorgaan, maar ook voor een S70/V70 Classic kun je een mooie lijst maken met dingen die vaak stuk gaan. Zo zal elk merk / model zijn eigen kwaaltjes en zwakke(re) punten hebben.

Bij een Omega valt of staat alles met de staat van onderhoud. Is hij voorheen verwaarloosd, dan moet je hopen dat je veel zelf kunt om kosten te besparen want dan zal hij serieus aandacht nodig gaan hebben. Dat kan je de auto niet aanrekenen, zoiets ligt bij/aan de eerdere eigenaren. En een deel bij de nieuwe eigenaar, want zit er geen fatsoenlijke historie bij... laat hem dan staan als je het niet ziet zitten diverse ingrepen te moeten (laten) doen voor hij in orde is.

Jacques, uit jou post haal ik dat je vindt dat er hier leden zijn die het te veel uitvergroten. Persoonlijk heb ik die indruk niet, volgens mij is er niemand die momenteel continue problemen met zijn Omega heeft. Motorswaps, gevecht met vocht en andere reparaties zullen altijd wel langs blijven komen. Lijkt me alleen maar goed, want leerzaam voor de andere leden en met gezamelijke kennis is veel op te lossen.
 
Tuurlijk , er komen hier mensen zat op het forum om het probleem voor te leggen en een oplossing te zoeken. Maar hoeveel % van omega rijdend nederland zit hier nu op het forum? Als liefhebber leg je problemen aan elkaar voor, en zoek je gezamelijk naar oplossingen . Daarom zijn dit soort forums zo in trek. Als leek meld je je aan, legt je probleem voor en je hebt zo antwoord. Door dit soort mensen kijk je vanuit een andere hoek tegen de omega aan , alleen omdat er op een forum meer problemen voor doen als dat je normaal hoort.

Betrouwbaarheid is sowieso maar een relatief woord. Als ik iedere dag snelweg rij , zal er minder gebeuren als dat ik door de stad, het platteland etc. op ga. Gebruik je de auto puur om te rijden , of echt als werkpaard. Pas je hier dan ook het onderhoud op aan ? Op een ander forum hadden we het er ook over ''betrouwbaarheid'' in het algemeen. Normaal ververs je de olie om de +/- 20.000 . als jij dan in een jaar een hoop circuit rijd , dan zal je de olie natuurlijk vaker moeten verversen dan dat in het boekje staat. Toch doet niet iedereen dat. Dan is je olie na 20.000 kilometer mee ''op''. En juist op je rijgedrag het onderhoud aan te passen creer je betrouwbaarheid.

Tuurlijk, er zijn altijd problemen die je niet kan verhelpen. Iedere auto heeft kwaaltjes. Dat hou je nou eenmaal. Maar een hoop is te voorkomen door goed, en voldoende onderhoud te plegen. Toen ik mijn auto kocht zat er ook een aardig boekwerk bij met alle beurten etc. die de auto van 0km af aan heeft gehad. Een leuke waslijst maar leuk om eens doorheen te spitten. Maar dan zie je ook wat de vorige bestuurder aan onderhoud heeft gedaan. Ik kwam in het boekje zelf een paar keer ''preventief onderhoud'' tegen, dan is het nog niet kapot , maar word gewoon al vervangen. Domweg om langer plezier van de auto te hebben , niet afwachten , gewoon vervangen. En dat doet een auto goed.
 
Ruud, dit is toch geen moeilijke discussie, ik vond het leuk om wat reacties los te weken bij jullie nou dat lukt en ieder heeft zijn verhaal daar is dit forum toch ook voor? om een beetje een discussie te krijgen, maar zo te zen denken we er allemaal wel hetzelfde over en vinden we em toch wel betrouwbaar mits goed en normaal onderhoud. Ik persoonlijk vind hem vooral; toen hij nog nieuw leverbaar was ontzettend ondergewaardeerd, hij verdiende absoluut meer vooral in de pers, je kunt je er goed mee voorkomen ook in de hogere regionen. Verder hoop ik van ganser harte dat Opel het aandurft om weer een echte grote Opel op de weg te zetten, want dat kunnen ze, en niet alleen in dat kleine spul blijven hangen. De Insignia is absoluut een schoonheid maar ik zie hem niet echt als een vervanger ook niet de 2.8 hij zit eigenlijk tussen de vectra en omega in. Mensen die altijd een grote Opel hebben gereden doen dat ergens voor en die stappen denk ik nu over naar de concurrentie, want de Signum was ook niet dat wat je wilde, je vond em mooi of je verafschuwde hem.
 
Moeilijk is misschien niet het goeie woord, Jacques.
Het is maar net hoe je het definieert.
Je hebt absoluut gelijk met jouw opmerking: "Hier is een forum toch voor ?"
Maar al gauw klinkt een zin of woord negatief. En al snel krijg je dan een neerwaartse spiraal. Dat probeerde ik een beetje te voorkomen.

Wat ik al eerder schreef: mijn passie (en samen met mij vele leden, hoop ik) is om de Omega zo lang mogelijk in het NL'se straatbeeld te behouden.
Het is, zoals je zelf ook schrijft, een ondergewaardeerde auto.
Een waardige opvolger heeft Opel [acro=InDerDaad]idd[/acro] nog niet neergezet. De Insignia is een mooie auto (eerlijk is eerlijk) maar heeft andere klasse dan de Omega.
De Omega vind ik echt een limousine. Andere modellen (en merken) hebben "auto's" (uiteraard ook daar uitzonderingen daar gelaten).

Íedere auto heeft onderhoud nodig. Het is aan de gebruiker en zijn/haar gebruik hoe hij/zij hier mee om gaat. Zó betrouwbaar is zijn/haar auto.
 
Mijn Omega was eigenlijk bedoeld, om een bepaalde tijd te overbruggen. Echter, na een maand, peinsde ik er niet over, om er afstand van te nemen. Ik heb wel wat reparaties eraan gehad (mag ook wel, ze is een '97er). Ik probeer dan wel gelijk een verbetering aan te brengen (of te laten doen). Bijvoorbeeld, me uitlaatspruitstuk was gescheurd en een tapeinde was afgebroken. Ik kwam al snel tot de conclusie, dat ik geen gietijzer moest nemen. Dus het werd een rvs spaghettie spruitstuk. Duurder? Jah, misschien wel, maar wel duurzamer..... Nu kom ik wat sensortjes tegen, wat immitatie is. Die gaan gewoon, één voor één kapot. Die bestel ik dus origineel. Net zolang, tot ik bij ben met onderhoud, op de niveau, die ik wens..... Storing gevoelig? Ja, maar heeft alles te maken met haar verleden.... Over verleden gesproken, als ik naar haar kijk, dan zie ik een waardige opvolger van de E2 Record, in elk geval vind ik de uitstraling hetzelfde......
 
Ik denk wel dat een Omega een erg goede degelijke wagen is en betrouwbaar iedere wagen slijt nu eenmaal
Ik ben ook al aan een derde Omega toe.
De zafira waar mijn vrouw mee rijd heeft ook 218.000km op de teller en sinds oktober 2010 tot eind februari 2011 heb ik daar ook 1700euro kosten aan gedaan.
Maar wel allemaal normale slijtage kosten. Maar wat rijd die nu ook terug lekker.
En een wagen die goed onderhouden word kan vele vele jaren rijplezier verschaffen.
Jürgen
 
Naar mijn ervaring is de betrouwbaarheid van een Omega gewoon goed.

Ik heb een Omega 2.0 uit 1991 gehad waar ik in 2 jaar 40.000km mee heb gereden en mijn ouders daarvoor nog 2 jaar er mee hebben gereden en we hebben er geen mankementen aan gehad, en ik moet zeggen dat ik em toen toch aardig heb misbruikt, altijd hard mee rijden en dwars door de bocht. Heb em alleen weg gedaan vanwege rotte dorpels achter.

Ik heb nu 6 jaar later een Omega 2.5TD uit 2000. En daar heb ik motorisch nog niks aan gehad (wat m'n eigen schuld was dan :P )

Dus ik zou zeggen dat een Omega over het algemeen een betrouwbare auto is :)
 
Bovenaan