Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

dashboardkastje

Andrew

600.000
Er is iets niet in orde met het sluitmechaniek van de klep van het dashboardkastje. Als je de handle aan de onderkant opligt, dan komt ook de rechterbovenkant mee naar voren en gaat de klep niet open. Pas als ik de rechterbovenkant tegenhou, dan gaat de klep wel open.

Ik heb al gekeken of je er simpel bijkunt. Losmaken van de 4 schroeven aan de binnenzijde langs de bovenrand van het deksel levert pakweg 1 cm speling om naar het inwendige van het deksel te gluren, dat gaat 't hem dus niet worden. Meer montagepunten kan ik zo 1-2-3 niet vinden, dus het gehele dashboardkastje zal er wel uitmoeten. Dat laatste zal wel gaan lukken, maar weet iemand of je dan het deksel uit elkaar kunt halen om bij het inwendige van het slot te komen?

Andrew
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
andrew zei:
Er is iets niet in orde met het sluitmechaniek van de klep van het dashboardkastje. Als je de handle aan de onderkant opligt, dan komt ook de rechterbovenkant mee naar voren en gaat de klep niet open. Pas als ik de rechterbovenkant tegenhou, dan gaat de klep wel open.

Ik heb al gekeken of je er simpel bijkunt. Losmaken van de 4 schroeven aan de binnenzijde langs de bovenrand van het deksel levert pakweg 1 cm speling om naar het inwendige van het deksel te gluren, dat gaat 't hem dus niet worden. Meer montagepunten kan ik zo 1-2-3 niet vinden, dus het gehele dashboardkastje zal er wel uitmoeten. Dat laatste zal wel gaan lukken, maar weet iemand of je dan het deksel uit elkaar kunt halen om bij het inwendige van het slot te komen?

Andrew
Dat zou wel moeten lukken.
Misschien moet je het zelfs niet volledig uitbouwen.
De klep zit vast met pinnen in de scharnieren, deze moet je er met een doorslag uit tikken.
Dan kan je ook aan de achterste schroefjes van het binnenste 'deksel'
 
het beste is het hele kasje er uit halen

dat heb ik al een paar keer eerder meegemaakt.
dan is er wat afgebroken van het mechanisme binnen in je klep
je moet dan effe naar de vod om een nieuw mechanisme

gr barry
 
Ik heb dat gehad bij m,n eerdere omega.Heb hem er toen helemaal uigehaald en alles los geschroefd om erbij tekomen.Er is een pinnetje (weg/afgebroken) ik heb er een klein schroefje in gedraaid en het werkte weer prima.Gr Henk
 

Andrew

600.000
Gisteravond dit probleempje maar eens aangepakt. Ik heb het hele dashboardkastje uitgebouwd. Op mijn gemak heb ik binnenshuis het deksel gedemonteerd. En inderdaad bleek 1 van de staafjes uit het scharnier van het handvat te zijn verdwenen. Ik was al op weg om een passende vervanging te zoeken, maar toch eerst ook nog maar even in de auto de vloermat en eronder afgezocht. En laat ik daar nou het missende staafje vinden. Montage ervan was verder geen probleem.

Tevens heb ik nog iets ontdekt, waarvan ik het bestaan niet eens wist. De klep hoort gedempt naar beneden te komen bij openen. Daartoe zit er tussen klep en kastje een heus mini-schokbrekertje, uittrekken daarvan kost enige kracht en induwen gaat heel makkelijk. Alleen was het bevestigingspunt aan het kastje afgebroken. Dat was waarschijnlijk al toen ik de auto kocht, want ik weet niet beter dan dat de klep ongeremd openvalt. Gelukkig was het resterende bevestigingsdeel nog voldoende voor een alternatieve bevestiging van de schokbreker. In het gaatje van het schokbrekertje een klein plastic busje en door het busje een schroefje in het bevestigingspunt. Dat werkt nu ook weer zoals het hoort.


Andrew
 

yoyo

The UK brothers
Zo zie je maar weer dan zelfs de klep van het kastje comfortabel gedempt is Andrew.
Het zijn juist die kleine dingen die je gaat waarderen.
 
Bovenaan