Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Erg hoog verbruik 2.0 16v Diamond aut. 1999

Ik ben sinds een maandje de bezitter van een blauwe omega 2.0 16v automaat uit 1999. De auto heeft 125.000 km op de klok staan en loopt netjes zoals het (denk ik) hoort te zijn. Het probleem is echter dat ik het verbruik bizar hoog vind. Ik kom qua verbruik niet verder dan 1: 4.5 á 1:5 :( Aan mijn rijstijl kan dit zowat niet liggen, ik rij erg rustig, raak het gaspedaal bijna niet aan (ja ben een trage #^@#^&* ;) ) en rij meestal stukjes van +/- 7 km of langer, heel soms iets korter. Ik heb geen olieverbruik of verlies, de luchtslang is vervangen bij aankoop en ik hou netjes de banden op spanning. Waar zou dit in kunnen zitten? Ook de airco die er in zit staat 9 van de 10 x gewoon uit, dus dit heeft ook geen invloed lijkt mij.. Ik hoor graag van jullie wat jullie bevindingen hierin zijn en waar dit bizarre verbruik aan kan liggen. Alvast bedankt!

Mvg,

Patrick
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Op stukjes van 7km wordt de motor niet warm, dus zal hij best wat meer verbruiken. Feit blijft dat hij ook dan nog behoorlijk veel verbruikt.

Brand je motormanagement lampje? Het zou een overlijdende sensor (lambdasonde, nokken- of krukassensor) kunnen zijn, waardoor hij minder efficiënt loopt. Dat gaat echter vaak gepaard met een niet te omzeilen rood lampje (tenzij het lampje zelf stuk is ;) ).

Ik zou hem eens uit laten lezen met de Tech2 bij je Opel dealer.
 
zo zonder de auto aan de kast te hange zeg ik luchtmassa meter

als die stuk is zien hij de daadwerkelijke luchtmassa niet en gokt hij ongeveer hoeveel benzine er nodig is en dat is dan rijkelijk veel wissel hem evt met een collega omega rijder waarschijnlijk zal hij ook merkbaar vlotter rijden
 
Luchtmassa meter kan inderdaad de grote boosdoener zijn. En je bent niet de eerste, noch de laatste daarmee ;)
 
Maar dan schokt de motor vaak ook nog.

Ik gok op de temperatuur sensor, deze geeft ingeval van defect geen storing en de motor loopt ten allertijden met choke.

Gr Jack
 
Er branden geen lampjes bij mij in 't dashboard. Warm worden doet 'ie trouwens volgens de temperatuurmeter in het dashboard wel al tijdens deze ritjes, zo rond de 90 graden. Zal vandeweek eens een afspraak maken bij de dealer en die luchtmassa meter laten checken. Heb geen flauw idee waar die zit of wat het is, maar hun vast wel :=)
 
Patrickvbh zei:
Er branden geen lampjes bij mij in 't dashboard. Warm worden doet 'ie trouwens volgens de temperatuurmeter in het dashboard wel al tijdens deze ritjes, zo rond de 90 graden. Zal vandeweek eens een afspraak maken bij de dealer en die luchtmassa meter laten checken. Heb geen flauw idee waar die zit of wat het is, maar hun vast wel :=)

idd de temp sensor kan het ook doen maar dan zou hij warm slechter moeten gaan starten maar die is ook uit telezen heb ik laatst nog met een vectra b gehad na 5 beunhazen 2 gaskleppen en een egr bla bla verhaal t ding zelf nagekeken gezien ze zeiden dat t aan mijn geleverde onderdelen lag (daar ka ik niet tegen want ik wist dat die 100 procent waren )
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Die temperatuurmeter in het dashboard is wel van het koelwater, niet van de olie. Dat scheelt nogal. ;)

Voor je olie op temperatuur is ben je een heel stuk verder.
 
B-Buster zei:
Die temperatuurmeter in het dashboard is wel van het koelwater, niet van de olie. Dat scheelt nogal. ;)

Voor je olie op temperatuur is ben je een heel stuk verder.


olie heb je niks me te maken en de tems sensor van je dash is een een polig dom ding

je motormanagment heeft een eigen meerpolige stekker voor zijn berekeningen en die gaat de mist dan in als je de auto koud start moet je in meet waarden kijken van koud naar heet meestal valt hij dan zo terug naar -40 en dan bulkt hij de benzine naar binnen
 
Ik wist wel dat jullie er veel meer kijk op hebben dan mij hahaha.. Dacht echt altijd dat de temp. meter in dashboard wel een idee gaf van hoe warm of koud de motor is.. Nou ja, ik zal dit wel ff onthouden en aan de monteur in de garage vermelden, hij zal dan wel begrijpen wat jullie bedoelen :-)

Het viel me trouwens wel op dat dit zéér dorstige verbruik zich alleen laat zien als ik op binnenwegen rij. Zodra ik de snelweg op ga en dan de cruisecontrol aanzet voor langere tijd, dan haal ik wel bij een snelheid van +/- 100 km/u een verbruik van 1:13 (?!)
 
De temperatuur meter van de ecu is idd een andere als die van op je dashboard.

Die in je dashboard kan door veel factoren beinvloed worden. De omega staat bekend om haar slechte massa van en naar het blok.

Gr Jack
 
Verbruik van 1 op 13 km ?
Of 13 liter op de 100 km ?
Mijn B2 laat die laatste notatie zien (in mijn geval dus 12.8 op 100 km... zie ook mijn onderschrift ;))
 
MetalRush zei:
Verbruik van 1 op 13 km ?
Of 13 liter op de 100 km ?
Mijn B2 laat die laatste notatie zien (in mijn geval dus 12.8 op 100 km... zie ook mijn onderschrift ;))

1:13 staat voor 1 liter op 13 km (maar was zoals gezegd wel alleen snelweg km's :/ )

Leuke yamaha trouwens ;)
 
ECU = boardcomputer

1:13 is netjes.... ook voor een 2-liter op de snelweg.
Als ik rij als een bejaarde met pleinvrees, haal ik 1 op 10.

Dus ik zie dit als een aanwijzing.
1 op slurp in de stad maar wel überzuinig op de snelweg...

Ik zou bijna denken dat jouw instellingen niet kloppen... (van de ECU)

Heren monteurs; wat zou voorgenoemde constatering kunnen betekenen ?
 

Xedrah

Donateur 2024
MetalRush zei:
ECU = boardcomputer

Mwoah, boordcomputer niet hoor, tis je motorstuurapparaat.

<a class="postlink" href="http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_control_unit" onclick="window.open(this.href);return false;">http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_control_unit</a>
 
Bovenaan