Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

flikkerende lichten

tonboy

Verbannen
Sinds al het begin van mijn aankoop heeft mijn Omega een probleem met de stroomvoorziening. Het probleem is dat na ongeveer 30 seconden dit probleem vanzelf verdwijnt en ook niet meer terugkomt. Wat is het geval ?
Zodra ik de motor starten loopt, wat overigens prima gaat want hij slaat direct aan en loopt ook netjes... gaat de verlichting in de instrument pulseren. Je ziet dat de verlichting met het ritme van de hartslag van een gezond persoon iets minder "fel" wordt en dan weer toeneemt. Ditzelfde gebeurt met de verlichting van de koplampen indien ik deze na het starten direct mijn verlichting aan zet. Geen probleem natuurlijk denk je als alles het verder goed doet, maar het is wel storend. Heb de accu reeds gecontroleerd alsmede de dynamo, maar daarbij ben ik geen rare waardes tegengekomen. Zoals gezegd na pakweg 30 seconden verdwijnt het probleem vanzelf.
iemand een suggestie ?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Heb je gemeten of je dan ook ziet dat de stroomafname inzakt als hij stopt met knipperen?
 

Andrew

600.000
Ik heb bij mijn B1 exact hetzelfde probleem gehad. Dat bleek bij mijn Omega toen te komen door een vastgelopen secundaire luchtpomp, die na de (koude) start enige tijd werkt en bij vastgelopen fan blijkbaar dit effect geeft. Losnemen van de stekker op die luchtpomp en het meer/minder lichtprobleem was toen opgelost. Opel heeft die dingen bij de Omega niet slim geplaatst (in de linker voorwielkast voor het binnenscherm waar de claxon ook zit) waardoor er nogal wat kapot gaan door corrosie. Ter vergelijking, bij de Corsa-B van mijn zoon zit dat systeem gewoon in de motorruimte en werkt het nog steeds perfect.

Andrew
 

tonboy

Verbannen
Ik ga maar eens op zoek naar die stekker dan, bedankt voor de tip. Wat doet die secundaire luchtpomp eigenlijk ?
 
Een extra massastrip aanleggen kan het probleem ook verhelpen, dat heeft bij mijn eerste B1 ook een wereld van verschil gemaakt
 

Andrew

600.000
tonboy zei:
Wat doet die secundaire luchtpomp eigenlijk ?

Bij een koude start wordt er enige tijd lucht (lees: zuurstof) voor de katalysator in de uitlaat gepompt. Door deze zuurstof is er een heftiger reactie in de katalysator waardoor deze sneller op temperatuur komt en daarmee dus sneller zijn werk doet, namelijk het verminderen van de uitstoot van ongezonde stoffen in de uitlaatgassen. Het losnemen van de stekker op de secundaire luchtpomp heeft dus geen negatief effect op het functioneren van de auto, alleen is de uitstoot kortstondig wat meer.

Bij de Omega-B2 is Opel terug gekomen op deze techniek, want toen was dit systeem alweer "verschwunden" (misschien nog wel op de B2 met X2.5XE motor???? maar de Y- en Z-motorcodes niet meer).

Andrew
 

tonboy

Verbannen
Dank je wel Andrew, heel duidelijk. Nou je het zegt, ik ben tijdens de koprevisie ook inderdaad de rest van dit systeem tegengekomen aan de uitlaatzijde. Een pijp die dmv twee flenzen op het uitlaatspruitstuk was bevestigd, en nog een heleboel stalen dingen daaraan, inclusief filter en klep. En ja, die secundiare luchttoevoer ken ik uit de documentatie. Maar nooit geweten dat daar ook nog een pomp voor gebruikt is (eigenlijk wel logisch gezien de druk in het uitlaatsysteem). Nogmaals bedankt.
 

tonboy

Verbannen
Tijdens de sloop vandaag van de 2.5 V6 (Danny is langsgeweest voor een aantal delen), kwam ik inderdaad die pomp tegen. Is op een lekker plaats weggebouwd zeg. Moet daarvoor dus de binnenkuip weghalen. heb nu een tweede unit dus, volgende week maar vervangen.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Nee alle de bumper moet eraf om er goed bij te komen.
Beter is geen nieuwe plaatsen maar gewoon de stekker los trekken en het vacuum van de klep af te koppelen.
Die pompen gaan binnen no time weer herrie maken.
 

tonboy

Verbannen
wat zit er dan achter het linker scherm ? dat leek me toch een luchtpomp (helemaal ingepakt). Vanuit die pomp gaat er een slang door het binnenscherm naar de motorruimte.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ja de secundaire luchtpomp, zit tussen het binnenscherm en de bumper in.
 
Bovenaan