Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Fluiten van de turbo

Zoals reeds aangehaald in een ander topic zijn we deze week op zoek gegaan naar het fluitende geluid dat zich voordoet bij het accelereren.

Om bij het begin te beginnen....
Het viel me het eerst op tijdens een rit naar de kust maar het lijkt niet of de auto er hinder van heeft.
De intercooler en bijhorende slangen zijn verwijderd en daar was op het eerste zicht niks aan te zien.
Toen zagen we een afgebroken bout van het uitlaatspruitstuk en een duidelijke roetaftekening op het blok waar het spruitstuk lekte.
Het spruitstuk is verwijderd tesamen met de turbo. Ik heb de turbo eens bekeken en daar was eigenlijk niks aan te zien. Schoepjes waren allemaal nog intact
en er zat zo goed als geen speling op het asje (volgens mij verwaarloosbaar).
Dus conclusie : het geluid komt van het lek ter hoogte van de spruitstukpakking.
Alles is terug gemonteerd (nieuwe pakkingen, nieuwe tapeindes, nieuwe moeren).

Hoopvol de wagen vandaag terug gestart en wat blijkt. Hij fluit nog even vrolijk. :'(

Is er iemand die een soortgelijk probleem reeds gehad heeft of hier eventueel een oplossing voor heeft ?
 
Ik had dat ook voor met m'n vorige Omega, heb dit laten uitmeten en was juist op tijd om net geen nieuwe Turbo te moeten steken, heeft me geloof ik ca. 700 euro gekost bij " Revisie bedrijf Mercedes Claes in Sint-Truiden "
 
tonboy zei:
Dat fluiten, begint dat bij een bepaald toerental of al vanaf stationair ?

Fluiten gaat echt wel degelijk met de turbo mee.
Stationair niks of toch niet hoorbaar.<br /><br />-- 15 okt 2014 22:33 --<br /><br />
Max zei:
Ik had dat ook voor met m'n vorige Omega, heb dit laten uitmeten en was juist op tijd om net geen nieuwe Turbo te moeten steken, heeft me geloof ik ca. 700 euro gekost bij " Revisie bedrijf Mercedes Claes in Sint-Truiden "

Wat was er dan juist mis?
 

tonboy

Verbannen
Je turbo gaat pas werken boven een bepaald aantal toeren.
Heb vroeger meerdere turbodiesels gehad (Alfa, BMW) en die fluittoon was gewoon de turbo die werkte.
Ik denk dus dat je gewoon de turbo hoort. En omdat je het geluid nu herkent, valt het des te meer op.
 
R

Ralph

Gast
fluiten word in de meeste gevallen veroorzaakt door een turbulentie in de aangezogen lucht.
kan komen door een beschadigd schoepje maar ook te veel speling op de as of vervuiling.
in jou geval speling dus die te groot is geworden.

die van mij floot er flink oplos, later vervangen voor een andere en gelijk chip erin probleem opgelost.
neem daarom ook geen risico. breken er stukjes af gaan ze de cilinder in. zie het fluiten als een waarschuwing.
 
tonboy zei:
Je turbo gaat pas werken boven een bepaald aantal toeren.

Ik denk dus dat je gewoon de turbo hoort. En omdat je het geluid nu herkent, valt het des te meer op.

Dit is ook niet m'n eerste turbo diesel Ton.
Ik herken wel degelijk het geluid van een normaal draaiende turbo.
Ik rij deze wagen al bijna zeven jaar en het feit dat het fluiten sinds een maand boven m'n radio uitkomt baart me zorgen.

Als ik de turbo eens korstondig met perslucht aanjaag en hij fluit dan kan ik er dan vanuit gaan dat het wel degelijk aan de turbo ligt of vergis ik me nu?
 

tonboy

Verbannen
Lijkt me wel, Je zegt zelf al dat met de toeren mee het fluit hoger en harder wordt.
Dan lijkt het erop, wat Ralph al zei, dat de turbo aan het overlijden is....
 
En de winnaar is Ralph.
Ik heb de turbo nog eens nader bekeken en ik kan niet geloven hoe ik dat de eerste keer gemist heb.
Aan de uitlaatkant is wel degelijk een hoekje van een schoepje afgebroken.
Te vervangen dus.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Ik weet niet hoe het met de Opel motoren zit, maar voor de BMW blokken heb ik de tip gekregen
om de eerste knalpot ook te demonteren en goed leeg te schudden.

Kleine brokjes zouden kunnen blijven zitten in/tegen dat (Kat ?) filter, en bij wervelingen terug tegen de turbo schoepen kunnen slaan...

Maar nog een bedenking:
Als er in de warme kant stukjes schoep af zijn, die moeten toch 'uit het blok' komen?
 
Er zit een zeskant op het asje van de turbo.
Daar is een stuk af.
Waarschijnlijk zal dat stukje een hoekje van het schoepje hebben meegenomen toen het passeerde.
 
Als je de motor afzet stopt je turbo bijna direct met draaien.
Deze hoort nog een poosje na te draaien, ik denk dat het lager slecht is.

Marcel
 
Hij valt niet direct stil maar te snel hij loopt niet uit !
De turbine as hoort bijna geen weerstand te geven, dit zou namelijk extra wrijving en hitte opleveren.
De olie koelt en smeert het lager en in sommige gevallen de lagers (double bearing).
Het niet uitlopen van de turbine geeft aan A: lager is te heet geweest B: er is verkeerde olie gebruikt C: lager is versleten.

Maar dat is nu secundair, als er een stukje van een schoep krom is of afgebroken geeft dit een lucht werveling en deze verklaart het fluiten.

[note] Hoe ik erbij kom? Gewoon door scholing en ervaring ! 7(8)7
 
Helaas keek ik er zonder bij na te denken alleen naar de beelden die tonboy geplaatst had.
Toen ik de beelden later nog eens bekeek zag ik dat de opstelling niet die van een Omega was en tevens hoorde ik 6 cilinders lange slag.
Dus maar even verder gaan neuzen.
In het onderstaande filmpje van de 12 Valve Cummins diesel kun je de turbo spool vergelijken met die van een 'dual ball bearing turbo'

Dus hierbij mijn diagnose van een versleten lager was niet op jou Omega gebaseerd 8)7

Toch nog even een advies, laat je turbo reviseren en vervang hem niet door eentje van de sloop. d:)b
[youtube]http://youtu.be/KSwR4UDzqJY[/youtube]
 
Maar heb je het nu over het geposte filmpje ?? Want dat is niet de mijne hoor.
Ik heb toch nergens gezegd of geschreven dat hij te snel stopt met draaien.

En het is reeds opgelost, de turbo is vervangen. :)

Ps: Ik twijfel ook zeker niet aan je ervaring. d:)b<br /><br />-- 21 okt 2014 14:27 --<br /><br />Lijkt erop dat we zo goed als samen gepost hebben. Verwarring is dus uit de wereld. d:)b d:)b
 

Vega

Medewerker
Administrator
Mooi dat het opgelost is en dat je het op tijd ontdekt hebt, anders had het wel eens heel anders kunnen uitpakken.
 
Bovenaan