Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Hard rempedaal

Sinds kort heb ik als ik voor het starten het rempedaal indruk, een heel hard rempedaal. Ik kan me niet herinneren dat dat eerder ook zo was. (Wel na een paar keer pompen natuurlijk, maar dat is hier niet aan de orde.) Als ik start zakt hij netjes weg. Remmen gaat ook uitstekend, maar ik denk dat dit de voorbode is van iets wat kapot aan het gaan is. Wat zou het kunnen zijn? Remvloeistof moet in december vervangen worden. Is dus bijna 2 jaar oud. Remvloeistofniveau is in orde.

In dit topic: http://www.opelomegaportal.nl/viewtopic.php?f=47&t=3473&p=41300&hilit=rempedaal#p41300 lees ik over een gescheurde vacuumslang, die veroorzaakte dat soms wel, soms niet geremd kon worden. Dat heb ik niet, ik kan goed remmen, maar heb alleen voor het starten een hard rempedaal. Kan dat met de vacuumslang te maken hebben?
 

yoyo

The UK brothers
De normale situatie is : hard pedaal voor het starten en die zakt weg als je de motor start.
Dit is dus echt normaal.
 
Altijd fijn om te horen natuurlijk dat er niets aan de hand is, :) maar: dan is het toch vreemd dat ik drie jaar lang dit niet heb gehad (dus ook voor het starten had ik een zacht rempedaal), en dat ie nu opeens hard is. Daar moet toch een oorzaak voor zijn, lijkt me? :?
 
Wat kan zijn is dat voorheen het gehele vacuum systeem 100% dicht was waar door vacuum langere tijd werd vast gehouden en nu er gens een miniem scheurtje of lekje zit waardoor na langere tijd stilstand het wacuum wordt opgeheven. ZOlang alles fatsoendelijk blijft werken is er geen probleem en kan dit ook geen kwaad.
 
jack-omegax3.0xe zei:
Wat kan zijn is dat voorheen het gehele vacuum systeem 100% dicht was waar door vacuum langere tijd werd vast gehouden en nu er gens een miniem scheurtje of lekje zit waardoor na langere tijd stilstand het wacuum wordt opgeheven. ZOlang alles fatsoendelijk blijft werken is er geen probleem en kan dit ook geen kwaad.

Aan zoiets dacht ik inderdaad Jack. Het duurt trouwens niet lang voordat het vacuum wordt opgeheven, want als ik ergens na 5 minuten weer wegrijd, heb ik al een hard rempedaal. Het is ook vrij plotseling ontstaan, waardoor ik aan een lek dacht. Het lijkt ook of het pedaal NA het starten heel langzaam wegzakt als ik het ingedrukt blijf houden.

Als ik het goed begrijp, variëren de adviezen van 'niets doen' tot 'afwachten, zolang alles blijft werken' :)
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Tja, als je steeds wat info blijft toevoegen.. ;)

Het pedaal hoort niet weg te zakken als de motor loopt en je drukt het in. Dan heb je een lek ergens in het systeem.
 
B-Buster zei:
Tja, als je steeds wat info blijft toevoegen.. ;)

Ja, ik besefte later dat van belang was om ook te noemen.

B-Buster zei:
Het pedaal hoort niet weg te zakken als de motor loopt en je drukt het in. Dan heb je een lek ergens in het systeem.

Hoe kan ik testen waar het lek zit? Het remvloeistofniveau blijft op peil, dus ik neem aan dat de (hoofd)remcilinders niet lek zijn, zodat er vloeistof weglekt. Er moet dus inwendig ergens iets aan de hand zijn, lijkt me.<br /><br />-- 17 aug 2013 17:15 --<br /><br />
B-Buster zei:
Tja, als je steeds wat info blijft toevoegen.. ;)

Ja, ik besefte later dat van belang was om ook te noemen.

B-Buster zei:
Het pedaal hoort niet weg te zakken als de motor loopt en je drukt het in. Dan heb je een lek ergens in het systeem.

Hoe kan ik testen waar het lek zit? Het remvloeistofniveau blijft op peil, dus ik neem aan dat de (hoofd)remcilinders niet lek zijn, zodat er vloeistof weglekt. Er moet dus inwendig ergens iets aan de hand zijn, lijkt me.
 
9 vd 10 keer zit het lek in de hoofdrem cilinder. Hier zitten 2 rubber cupjes in die als ze goed zijn naadloos aansluiten op de binnenkant van de cilinder. Zakt het pedaal langzaam weg zullen die rubbertjes slecht zijn.
 
Kan ik eens naar kijken. Zijn die rubbertjes los verkrijgbaar, Jack? Of moet dan de hele hoofremcilinder vervangen worden?
 

Vega

Medewerker
Administrator
bativ8 zei:
Weet je waar wel dan of zijn er geen setjes voor ?

Geen idee, het zal er best zijn want zo bijzonder is het niet, alleen niet bij Opel volgens de epc.
 
In mijn vraagbaak (Omega B1) staat dat de hoofdremcilinder niet uit elkaar genomen mag worden. Kennelijk worden er om die reden ook geen setjes voor geleverd. Ik ben de setjes nog niet tegengekomen. Iemand hier op dit forum een tip?
 
Berry zei:
Gewoon bij mij een hoofdrem cil kopen..hahaaa
Gr b

Ik dacht al, waar blijft ie nou... :*)

Maar serieus Berry: Hoe weet ik dat een gebruikte hoofdremcilinder nog goed is (kan je misschien zien aan rubbers o.i.d.)? En heb jij wel eens hoofdremcilinder uit elkaar gehaald? Zo ja, zijn die rubbers te vervangen en zijn er setjes voor in de handel? Of sloop je ze alleen in z'n geheel van een Omega?
 
Bovenaan