Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Introduceer mijzelf

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Omega fans!
Ik ben Rob Nieuwendijk, 45 jr , KLM-er , zit bij engineering , ben ook nog ooit auto en vrachtwagen monteur en bouwer geweest, dus een bergje sleutelervaring rijk.
Mijn liefde voor de Opel's komt van mijn ouders, ik weet niet beter als dat wij Opel reden en nog rijden. Wel hier en daar een uitstapje naar Audi en VW maar uiteindelijk kom je er toch weer bij terug..
Het lijstje van Opels begint bij mijn C-kadett 1200N , vanaf mijn geboorte met pa en ma meegereden in B-Kadetten en Ascona's B en C .
Na de C-Kadett, kwamen de Manta's 1900s met later 2800 6-cilinder erin, GTE, Corsa A 1,3 SR ombouw 2,0 Gsi motor, C-Kadett 1600 Berlina ombouw naar 2,0 GTE met 5 bak en 3,44 achterdif overbrenging, zelf erin gezet, door naar de Opel Manta Gsi,laatste type van 1988(jammer dat ie weg is), en toen ja toen, de snelle wagen: een Calibra Turbo, gehaald bij de Opel dealer, stond daar met een kapotte verdeelbak en ik kreeg de vraag of ik er een oplossing voor wist..
Ja ik wel, eentje van een sloopwagen uit Duitsland halen ,dat kostte niet zo veel...nieuw was ie 8900 gulden en de toenmalige eigenaar had er net een nieuwe cilinderkop op laten zetten en de rest dus die was al 7500 gulden kwijt.
Het verhaal kreeg zo'n wending dat ik hem mee mocht nemen voor 11.000 gulden , ik blij! en met een noodgang naar Mantzel om die bak te halen..ondertussen was mijn eerste dochter geboren en moeders nog in het ziekenhuis en ik met een noodgang die bak er onder zetten! Resultaat, weg gingen voor de bevalling heen met de Manta en ik haalde ze met de rijdende Calibra op. Trots. Daarna ook nog de koppakking even opnieuw vervangen want dat was niet helemaal goed gedaan in de garage. Daarna nog 7 jaar mee gereden , van alles mee gedaan , 300 pk en 25000 gulden verder uiteindelijk verkocht aan een Belg voor 3500 euro. Daarna een Corsa B GSi gekocht, ook die omgebouwd en gemodificeerd, remmen van een Calibra Turbo erop, schijven achter , 2,0-16v Gsi erin, gechipt, ook leuk.
Maar ondertussen ook nog allemaal Omega's als 2e auto's erbij. De eerste was een Omega A 2,0 met een kapotte DB snaar .. voor weinig , had al 376000km op de klok maar oke , het was een Omega , dus opgehaald, gesleept, en gelukkig door mijn kennis van zaken: we sleepten hem weg om 16.30 en om 20.15 s'avonds liep ie alweer! en nog eten tussen door..ken Uw Opel! Ook daar leuke dingen mee gedaan..achter differentieel vervangen...hmm kennelijk wat zwaarder want hij draaide minder toeren , helemaal goed, versnellingsbak was ook op dus eentje van een Omega B erin. Verder top wagen!
Daarna een Omega A type 2 roestbruin...ook voor weinig, veel laswerk aan gehad maar altijd goed rijden, tot we een echte Omega B konden krijgen.
Op naar Arnhem om daar 1tje te halen uit 1994 met een lekke koppakking..we waren 3,5 uur onderweg naar huis, om de 30 km water bij vullen hahahaha, maar gered. Daar voor het eerst de koppakking vervangen, ging super soepel. We hebben er nog tijden van LOL gehad.
Deze ging met mijn ex mee.. en ja ik zelf had de Corsa verkocht en een Calibra Turbo carrosserie gekocht zonder motor en bak enz..
Daar een motor voor gehaald en tussenbak en versnellingsbak, maar uiteindelijk eerst het blok helemaal uit elkaar gehaald , schoongemaakt , veren lagers enz gedaan en de kop en kanalen een beetje bewerkt.Al met al liep ie als een zonnetje , in de schuur op een bok.... en toen in de auto gebouwd! Met wat modificaties aan de uitlaat reed deze pittig.
Maar ja , dan ben je ouder alleen, moet je op vakantie en denk je, hmm , geld en kids en vakantie, weet je wat , Calibra weg en hup WEER een Omega!
Dus een Omega B zwart, 2,0-16v gehaald in Som, bij Verstappen, alwaar ik een testrit mocht maken van hem...ja hoor..ik wel: van de achterkant van het terrein naar de voorkant en tegen de handelaar zeggen: hij is goed, schrijf maar over! Aldus geschiedde! Met deze Omega 60000km in 5 maanden gereden, ondertussen nog een 2e erbij gekocht , een koopje , Omega B 2,5 V6 . Groen. Mooie bak , automaat, alleen..tja de uitlaat was geploft..en maakte dus een t-herrie. En hij sloeg over, reedt af en toe op 4 dan weer op 5 of soms zelfs 6 cilinders..hmm. Dezelfde avond met broer lief kijken en als eerste maar bougies vervangen..voordat ik er een dopsleutel in zetten toch eens even in de bougiegaten kijken....huh? Er stond gewoon een heel meertje water rond de bougies!!!
Lekker handig! Zeker de motor afgespoten en ook teveel op de koppen gericht! Dus luchtspuit erop, water en troep weg , nieuwe plugjes en voila! Weer 6 cillinders! Nou deze kreeg uiteindelijk een nieuwe uitlaat en remblokken en is pas weggegaan nadat er 1 van de koppakkingen door was geslagen, de auto was economisch niet meer repareerbaar. Berry heeft hem opgehaald. Toen maar een zijsprong, Golf Tdi voor weinig, de zwarte Omega had ook de geest gegeven, waarschijnlijk lagers eruit gelopen , wel nieuwe banden maar ook maar weg tegen een goed bod.
Golf opgeknapt , mankeerde ook van alles, maar goed rijdend weg omdat ik een Audi 80 2,6 V6 te pakken kreeg, reed goed maar te duur en dan , ja dan, zie je ergens ineens weer een mooie Omega B staan, blauw , 2,0-16v en dan wil je die ASAP hebben, dus Audi weer weg.
Die Omega werd dus koppakking nr 2 na 15000 km , geen probleem verder, vakantie perfect gefunctioneerd en was na wat modificaties best vlot.

Even het vermelden waard: ik heb een metalen koppakking van een Z20 LET gemonteerd die zijn sterker en geven wat meer compressie.

Maar ja, dan loop je in een advertentie tegen een Omega B type 2 aan van 2000 voor weinig en kies je toch voor meer luxe en redelijk interieur, dus die hebben we nu Zilvergrijs 2,2-16v met originele radio enz . Ook met zo zijn probleempjes maar niet onoverkomelijk.... hhuhummmm.... lol!
Dit is mijn verhaal over mijn Opeltjes..
Hopelijk kan ik wat leren en uitzoeken op de site als ie probleempjes heb of met mijn raad mensen bij staan!!

Groeten Rob
rfm.nieuwendijk@klm.com
 

yoyo

The UK brothers
Hallo allemaal,
Je kan merken dat het wat kouder wordt, dan kruipen er steeds meer mensen achter hun PC en hebben
daar dan alle tijd om hun verhaal neer te zetten.
Prachtig gewoon zo'n levensverhaal hier als kennismaking. _/-\o_ d:)b
Rob ik toch nog wat aan jouw verslag,............foto's! :Y daar zijn we hier gek op.

Maar in ieder geval iedereen die zich nu heeft aan gemeld, Hartelijk welkom hier op het OOP!
 
Hoi Rob, mooi verhaal en nog meer technische kennis hier is altijd welkom ;).
Welkom op het OOP.

Gr. Paul
 
R

Ralph

Gast
tja, wat zullen we zeggen dit keer, welkom en zie je wel een keer tijdens de controle 7(8)7
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan