Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Kabelset trekhaak voor Omega B2

Ik heb de trekhaak van mijn verbrande Omega teruggekocht van de sloper (vreemd idee, onderdelen terugkopen van je eigen auto), om onder de onlangs aangeschafte, uit Duitsland geïmporteerde Omega te plaatsen (komt nog een aparte draad over, even geduld). Bij de trekhaakspecialist heb ik een kabelset gevonden, waarvan ik hoop dat er stekkers aan zitten die passen voor de Omega.
Ik vermoed dat de Trekhakenspecialist zijn kabels koopt bij ECS. Als ik daar kijk en kies voor een Duitse Omega, kennelijk maakt dat verschil, krijg ik deze set voor mijn neus.
Heeft iemand ervaring met de bekabeling, los van een bepaalde trekhaak? En toegepast op een uit Duitsland geïmporteerde versie?
Enige verschil dat ik ontdek is dat bij ECS er controle van de richtingaanwijzer op zit. En mogelijk is de kleurcodering anders, en dan wordt het puzzelen. Ik denk dat ik de bekabeling voor de Duitse auto moet kopen, wat denken jullie?

De Omega heeft PDC, die logischerwijs blijft piepen met een aanhanger. Eenvoudigste ingreep is tijdelijk verwijderen van de zekering, lijkt mij. Of heeft iemand nog een suggestie?

Groeten

Nico

PS Terwijl iedereen meedenkt, leg ik de vraag ook voor bij ECS-electronics.
 
Slurpy zei:
Ik dacht dat de pdc uitgeschakeld werd zodra de stekker van de trekhaak in gebruik is.

Ja dat kan maar waarschijnlijk zit de relais er niet daarvoor in en die zit volgens mij op een rotplek net onder de A stijl :S
 
Zowel de Trekhaakspecialist als ECS melden dat er GEEN voorziening is om de PDC uit te schakelen door de stekker in te pluggen. Dus mijn vraag geldt: als het niet automatisch met de stekker gebeurt, wat is dan de handigste methode om de sensoren tijdelijk uit te schakelen.

Nico
 

Vega

Medewerker
Administrator
De Omega's hebben een stekker liggen waar je een originele kabelset zo kan inpluggen.
Met z'n set wordt ook de aanwezige originele ingebouwde pdc uitgeschakeld, geld ook voor het mistlicht.
In de 13 polige plug zit namelijk een extra schakelaar die dat regelt als je de stekker erin drukt.

Ik ben er toen der tijd ook mee bezig geweest, maar als je niet de originele set hebt dan is het niet te doen en zal je je pdc met een schakelaartje uit moeten zetten.

Bij een originele kabelset hebje nog het volgende nodig.
Je hebt voor de richting aanwijzers een ander relais nodig die stuurt een extra lampje in het dashboard aan, controle of de knipperlichten het doen en voor het remlicht heb je nog een aanhangerremlicht check control modele, deze geeft dan aan of je remlichten op de aanhanger het doen.
 
Danny zei:
Slurpy zei:
Ik dacht dat de pdc uitgeschakeld werd zodra de stekker van de trekhaak in gebruik is.

Ja dat kan maar waarschijnlijk zit de relais er niet daarvoor in en die zit volgens mij op een rotplek net onder de A stijl :S


Herstel:

dit relais is voor de lampentest(aanhanger/Caravan) en om het lampje in de dashboard mee te laten knipperen :Y

Peter was me (weer) voor d:)b

-- 14 nov 2011 21:58 --

Vega zei:
De Omega's hebben een stekker liggen waar je een originele kabelset zo kan inpluggen.
Met z'n set wordt ook de aanwezige originele ingebouwde pdc uitgeschakeld, geld ook voor het mistlicht.
In de 13 polige plug zit namelijk een extra schakelaar die dat regelt als je de stekker erin drukt.

Ik ben er toen der tijd ook mee bezig geweest, maar als je niet de originele set hebt dan is het niet te doen en zal je je pdc met een schakelaartje uit moeten zetten.

Bij een originele kabelset hebje nog het volgende nodig.
Je hebt voor de richting aanwijzers een ander relais nodig die stuurt een extra lampje in het dashboard aan, controle of de knipperlichten het doen en voor het remlicht heb je nog een aanhangerremlicht check control modele, deze geeft dan aan of je remlichten op de aanhanger het doen.

Dan zal ik toch nog eens in de kofferbak zoeken hoe ze bij mij de 13 polige hebben aangesloten :?

Ik vind het niet echt storend als tie piept met achteruit rijden met aanhangsel maar zou mooi zijn als tie uit staat als het niet perse nodig danwel overbodig is,
 
Aha, we komen verder.
Ik denk dat die automatische uitschakeling geldt bij een 13-polige contactdoos, ik wil een 7-polige versie.
In de gebruiksaanwijzing is inderdaad sprake van een zelf aan te schaffen relais voor de controle van de richtingwijzer in het dashboard. Hun aanwijzing is dat dit relais een andere vervangt in de buurt van het zekeringenblok onder de stuurkolom. Dat lijkt me niet al te onbereikbaar. Ernstiger is het aanbrengen van een kabeltje achter het instrumentenpaneel om dat lampje te laten branden. Enfin, dat is extra, dat is bonus. Verplichte zaken eerst.
Maar hoe zit het met de Constante Stroomdraad? Daar wil ik (ook) wat over horen?
Als het zo is dat de moderne 13-poligekabel in de Omega is verdeeld over twee stekkers, ben ik benieuwd hoe die verdeeld zijn. Heb jij, Peter, het toentertijd uitgezocht voor een 13-polig of voor een 7-polig contact?
Firma ECS beweert dat er stekkers aan zijn kabels zitten die passen op de originelen van Opel.

Nico
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Slurpy zei:
Ik dacht dat de pdc uitgeschakeld werd zodra de stekker van de trekhaak in gebruik is.

Het achtermistlicht wordt uitgeschakeld als er een stekker wordt ingestoken, PDC niet volgens mij.
*edit: er is blijkbaar toch ook die kortsluiting voorzien om ook de PDC uit te schakelen.

Danny zei:
Ja dat kan maar waarschijnlijk zit de relais er niet daarvoor in en die zit volgens mij op een rotplek net onder de A stijl :S

Der is daar volgens mij zelfs geen relais voor voorzien.
Bij je PDC zit er in de kabelboom een stekker verpakt die je moet lostrekken wanneer er een trekhaak gemonteerd wordt...
Dan wordt het nogal nutteloos in zen geheel.

Ik heb geen problemen met men 'bol' gemonteerd tijdens het 'PDC parkeren'. *mijn PDC is volledig custom.
Uiteraard een aanhanger zou hij kunnen zien, hoewel dat denk ik toch gauw 1meter achter de Omega vandaan blijft!

Die kit zou inderdaad voorziening hebben om in de paarse voorbereide stekker te gaan, echter merk ik op dat het slechts om een 7 polige aansluiting gaat en de Omega 13-polig voorzien is.
Het zal wel passen, maar je zal niet alle functies hebben, wel de wettelijke uiteraard.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Dat draadje is gemakkelijk te trekken voor het knipperlicht, tenzij je een origineel knipperlichtrelais voor aanhanger neemt dan is het weer p&p alleen lampje plaatsen in je dashboard.

De constante stroomdraad zit ook op de "plug" en de "plug" bestaat uit één stekker.
Dat was voor een 13 polige anders gaat het allemaal niet en kom je aansluitingen te kort.
 
Klopt Stijn,

Had ik al hersteld in mijn post,dat relais is voor de lampentest en dergelijke d:)b

De PDC uitschakelen met aanhanger is iets lastiger als ik t zo lees :Y
 
Nadat ik gisteren een e-mail stuurde naar firma ECS, die lampen en kabelsets levert voor diverse autofabrikanten, kreeg ik vanmorgen een telefoontje van een medewerker.
Hij bevestigt grotendeels wat Vega meldt: Ga verder met wat de autofabrikant al heeft aangelegd: een 13-polig systeem. Niet in de laatste plaats omdat er bij de overheid serieuze plannen zijn om de verplichte aansluiting van een mistachterlicht in de trekhaakstekkerdoos op te nemen in de APK-keuring, volgens deze ECS-medewerker althans!!!
Toen ik vertelde dat mijn oldtimer caravan geen verplicht mistachterlicht heeft, raadde hij me aan om in de 13-polige stekkerdoos de draden voor de nummers 2 (mistachterlicht) en 9 (constante stroomdraad, niet via contactslot) om te wisselen.
Met een adapter erbij kan dan de 7-polige stekker van de caravan ongewijzigd blijven.
Of de verwisseling van contacten 2 en 9 een probleem geven bij de aangekondigde APK-keuring, is niet aan de orde gekomen.

Vega zei:
De Omega's hebben een stekker liggen waar je een originele kabelset zo kan inpluggen.
Met z'n set wordt ook de aanwezige originele ingebouwde pdc uitgeschakeld, geld ook voor het mistlicht.
In de 13 polige plug zit namelijk een extra schakelaar die dat regelt als je de stekker erin drukt.

In welke 13-polige plug zit die extra schakelaar? Is dat de plug achterin de auto waarin je de stekker van je trekhaak kabelset steekt? Als dat zo is, dan is het mistachterlicht van de auto ALTIJD uitgeschakeld zodra je een trekhaak met kabelset monteert, ook al heb je geen aanhanger aangekoppeld.
Of zit de extra schakelaar in de 13-polige plug naast de trekhaak, waarin je de stekker van aanhanger, fietsdrager e.d. steekt , al dan niet met een adapter voor 7-polig naar 13-polig?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Nico d`Omega zei:
Hij bevestigt grotendeels wat Vega meldt: Ga verder met wat de autofabrikant al heeft aangelegd: een 13-polig systeem.

8) Wat ik al zei, ik had het al uitgezocht.

Toen ik vertelde dat mijn oldtimer caravan geen verplicht mistachterlicht heeft, raadde hij me aan om in de 13-polige stekkerdoos de draden voor de nummers 2 (mistachterlicht) en 9 (constante stroomdraad, niet via contactslot) om te wisselen.

Waarom zou je die willen omwisselen?

Met een adapter erbij kan dan de 7-polige stekker van de caravan ongewijzigd blijven.
Of de verwisseling van contacten 2 en 9 een probleem geven bij de aangekondigde APK-keuring, is niet aan de orde gekomen.

Kijkt men niet naar.
Ik zou de stekker van de aanhanger aanpassen naar een 13 polige stekker, die verloopstukken nemen veel ruimte in beslag.

In welke 13-polige plug zit die extra schakelaar? Is dat de plug achterin de auto waarin je de stekker van je trekhaak kabelset steekt? Als dat zo is, dan is het mistachterlicht van de auto ALTIJD uitgeschakeld zodra je een trekhaak met kabelset monteert, ook al heb je geen aanhanger aangekoppeld.
Of zit de extra schakelaar in de 13-polige plug naast de trekhaak, waarin je de stekker van aanhanger, fietsdrager e.d. steekt , al dan niet met een adapter voor 7-polig naar 13-polig?

In het gedeelte wat buiten onder de auto hangt waar de stekker van de aanhanger ingaat.
PDC en mistlicht wordt alleen uitgeschakeld als er een stekker inzit.

40sjo.jpg


:w
 
Vega zei:
In het gedeelte wat buiten onder de auto hangt waar de stekker van de aanhanger ingaat.
PDC en mistlicht wordt alleen uitgeschakeld als er een stekker inzit.

De garage heeft de bekabeling en de stekkerdoos (Opel-spul) geplaatst. Alles werkt behalve het uitschakelen van de parkeersensoren, die bezorgt
de garagist hoofdbrekens. Hij heeft een schema gedownload van GM, van een Omega B 2002 (mijn Omega is van 9/2001, mijn vorige Omega B was van 2002 dus misschien heeft hij zich vergist). In ieder geval: Probleem is dat kleurcodes niet allemaal kloppen, waardoor hij twijfelt.
Volgens het gedownloade GM-bestand is er sprake van een rode draad tussen de achteruitrijlichten en stekker X106 op het stuurapparaat. Vanaf diezelfde stekker X106 gaan er twee draden naar de contactdoos bij de trekhaak, een paarse en een paarswitte draad. Beide kleurcodes komen echter niet terug bij de beschrijving van de kleuren van de contactdoos.
Weet jij hoe dit zit?
Horen die paarse en paarswitte draad bij de de achteruitrijlampen van de aanhanger?
Werkt de uitschakeling van de PDC ook als die bedrading niet is aangesloten (want geen achteruitrijlampen op caravan)?
Zorgt het stuurapparaat voor onderbreking van de voeding van de parkeersensoren als je een stekker plaatst? Pikt het stuurapparaat dan een signaal op van de schakelaar van de mistlamponderbreking?

Dank alvast.

Nico
 

Vega

Medewerker
Administrator
Nico d`Omega zei:
De garage heeft de bekabeling en de stekkerdoos (Opel-spul) geplaatst. Alles werkt behalve het uitschakelen van de parkeersensoren, die bezorgt
de garagist hoofdbrekens. Hij heeft een schema gedownload van GM, van een Omega B 2002 (mijn Omega is van 9/2001, mijn vorige Omega B was van 2002 dus misschien heeft hij zich vergist). In ieder geval: Probleem is dat kleurcodes niet allemaal kloppen, waardoor hij twijfelt.

Na 1997 en na 2000 hebben ze een aantal kleurencodes verandert, maar dat moet opzicht geen probleem geven, de meeste kleuren zijn hetzelfde gebleven.

Volgens het gedownloade GM-bestand is er sprake van een rode draad tussen de achteruitrijlichten en stekker X106 op het stuurapparaat. Vanaf diezelfde stekker X106 gaan er twee draden naar de contactdoos bij de trekhaak, een paarse en een paarswitte draad. Beide kleurcodes komen echter niet terug bij de beschrijving van de kleuren van de contactdoos.

De draad van de achteruitrijlichten is wit/zwart, dat is de voeding voor de PDC.
De draad die naar het mistachterlicht gaat moet je onderbreken, de twee zwart/blauwe draden die van de aanhanger stekkerdoos komen moet je bevestigen aan de doorgeknipte mistachterlicht draden, maakt niet uit welke aan welke kantje bevestigd (toch dezelfde kleur).

De paars/witte van de PDC moet ook aan de doorgeknipte mistachterlichtdraad aan de van de mistachterlichtschakelaar, de paarse moet aan de kant van het mistachterlicht.

Op het moment dat er een stekker ingeplugd wordt dan wordt de PDC en het mistachterlicht van de auto uitgeschakeld.

De groen en groen/bruine vand e PDC is van de toonhoogte (volume) van de speaker.
Met de grijs/grijs van de PDC geef je aan of er wel of geen trekhaak gemonteerd is, gesloten geen trekhaak, open wel trekhaak.

Weet jij hoe dit zit?

Ja, ik heb toen een keer uitgezocht en toegepast,toen het werkte d:)b heb ik de trekhaak er afgehaald. 8)7

Horen die paarse en paarswitte draad bij de de achteruitrijlampen van de aanhanger?

Nee, auto zelf.

Werkt de uitschakeling van de PDC ook als die bedrading niet is aangesloten (want geen achteruitrijlampen op caravan)?

Nee.

Zorgt het stuurapparaat voor onderbreking van de voeding van de parkeersensoren als je een stekker plaatst? Pikt het stuurapparaat dan een signaal op van de schakelaar van de mistlamponderbreking?

Niet de onderbreking van de voeding, de PDC wordt uitgeschakeld (soort mute) (als het goed is aangesloten) door de schakelaar die in de aanhangerstekkerdoos zit.
 
Mijn dank is heel groot, Peter. Ik maak een print en geef het aan de garagist. Kijken of hiermee zijn hoofdpijn vermindert!!!!

Je hoort hoe het afloopt.

Nico<br /><br />-- 09 maart 2012 12:36 --<br /><br />Afronding,

De garage is er mee bezig geweest, maar heeft het niet aangedurfd 'methode Vega' toe te passen. Hij baseerde zich op de bij een origineel Opel-kabelset geleverde instructie, die gek genoeg helemaal geen aandacht besteden aan uitschakeling van PDC. Hij heeft mij de instructie laten zien (alleen maar illustraties, geen tekst), niks over het vastmaken van de paarse kabels. Ook niet voor de nog lopende modellen zoals Vectra en Astra.
Enfin, mistlicht wordt uitgeschakeld door ingebouwde schakelaar. Voor het in-/uitschakelen van de PDC zit in de zijwand een aparte schakelaar, dus ik heb geen last van naar gepiep bij het achteruit manoeuvreren met een aanhanger/fietsendrager. Maar het is en blijft vreemd dat Opel niet de moeite neemt om de installatie-instructie uit te breiden met een deel over wat Vega heeft ontdekt: mute-schakeling. Wel de bekabeling meeleveren, niet de bijbehorende instructie. Bizar.
Dank voor het meedenken, Peter.

Nico
 
Hallo,

Even dit topic weer oprakelen :grin:

Ik heb inmiddels ook een trekhaak onder mijn Omega zitten.....

Alleen nog geen contactdoos:cry:

Ik heb de kofferbak gezien dat er een stekker aanwezig is, alleen de goede passende contactdoos vinden lijkt nogal moeilijk te zijn!

Kan iemand (Peter;-):P) mij misschien helpen aan bestelnummers, zodat ik mijn trekhaak werkend kan maken....incl. Het relais voor de pdc enz.

Alvast bedankt,

Niels
 

Vega

Medewerker
Administrator
Kabelboom (is duur)
9131400 62 97 880 KABELBOOM, COMPLEET, AANHANGER-KOPPELING (IDENT YN9) SALOON 25, 26, 27, F69, M69, P69 (C) Y1000001- 1

Ander knipperrelais
90506697 12 26 943 AUTOMAAT, KNIPPER, 2/6 X 21W 1 Opmerking: GEBRUIKT MET SLEEP-UITRUSTING

Remlicht sensor aanhanger
90463123 62 38 324 SENSOR, GLOEILAMPTEST (AANHANGER-KOPPELING)

Nog te plaatsen in de teller een extra lampje achter het trekhaak symbool.
 
Bovenaan