Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

koelvloeistofpeil

Heren,

Gisteren merkte ik tijdens een test ritje van 200km dat er soms de melding op het display verschijnt dat het koelvloeistof nivo te laag zou zijn.
Eerst schrok ik, want we hebben net de oliekoeler en 3wegklep vervangen.
Maar bij controle bleek er niets aan de hand te zijn.
wel hoor ik bij warme motor een licht sissen onder de dop vandaan komen (misschien lek ?)
meestal gaat de melding na een paar min weer weg, of komt ineens na het starten tevoorschijn, om weer te verdwijnen bij de eerste bocht oid.

Zit er ergens een sensor in? (zag geen draadje zitten)
en kan het evt door die dop komen? (die wat lucht doorlaat heb ik het idee.)

Gr
Steve
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Die dop moet goed afsluiten, dus lijkt het me verstandig die in ieder geval te vervangen.

Helpt dat niet dan kan het de sensor in het KVS vat zijn die aan het overlijden is.
 
Ok, Je mag dus geen lucht horen (al is het maar een ietsjepietsjebeetje)
zal morgen eens kijken of een nieuwe rubber ring wil helpen.
Anders nieuw doppie bestellen.
 
Nieuwe ring is niet los te bestellen nieuwe dop koste mij laatst iets van in de €20,

Sensor onder in het vat is aan het overlijden.
Oplossing is een nieuw vat met sensor.

Gr Jack
 
Zowieso een nieuwe dop, want die mag geen lucht doorlaten. Door de druk op te (laten) bouwen wordt ook het kookpunt van de koelvloeistof verhoogd. Hoor je sissen langs de dop wil dat zeggen dat de druk makkelijk weg kan, en er dus geen druk opgebouwd kan worden, wat weer resulteert in een lager kookpunt. Denk maar eens aan hoezo de waarschuwing er is dat je met een warme motor de koelvloeistofdop niet in 1x eraf mag draaien. Er zit zóveel opgebouwde druk dat het als een fontein eruit spuit als je pech hebt.

Onder je koelvloeistof-expansie-vat zit een sensor. Je bent niet de eerste, en zeker niet de laatste waarvan die op sterven na dood is, of al overleden is. Met andere woorden; bekend en veelvoorkomend probleem. Enige remedie; nieuwe sensor.
 
Omega-B2 zei:
Onder je koelvloeistof-expansie-vat zit een sensor. Je bent niet de eerste, en zeker niet de laatste waarvan die op sterven na dood is, of al overleden is. Met andere woorden; bekend en veelvoorkomend probleem. Enige remedie; nieuwe sensor.

Je bedoeld zeker nieuwe tank want de sensor krijg je er niet uit en is niet los te bestellen.

Gr Jack
 
jack-omegax3.0xe zei:
Omega-B2 zei:
Onder je koelvloeistof-expansie-vat zit een sensor. Je bent niet de eerste, en zeker niet de laatste waarvan die op sterven na dood is, of al overleden is. Met andere woorden; bekend en veelvoorkomend probleem. Enige remedie; nieuwe sensor.

Je bedoeld zeker nieuwe tank want de sensor krijg je er niet uit en is niet los te bestellen.

Gr Jack

Uiteraard. Als je hem niet los kunt krijgen, moet het hele handeltje nieuw. Als je fuseekogel teveel speling heeft, maar je hebt een draagarm met geintregreerde fusee of je kunt hem niet los krijgen, zul je ook een nieuwe draagarm moeten zetten ;)
 
Dat begrijp ik maar om misverstanden te voorkomen kun je beter duidelijk zijn.

Maar er zijn ook draagarmen waarvan je alleen maar losse fuseekogels krijgt die moet je uitboren en opnieuw vast zetten.

Maar goed weer ontopic.

Gr Jack
 
jack-omegax3.0xe zei:
Maar er zijn ook draagarmen waarvan je alleen maar losse fuseekogels krijgt die moet je uitboren en opnieuw vast zetten.

Yep, die zitten origineel vast met een soort pennen die je moet uitboren en vervolgens zet je de nieuwe gewoon met 2/3 bouten vast. Maar daar had ik het dus ook niet over, want ik had het specifiek over exemplaren waar de fuseekogels.

Aangezien ik toch offtopic ben aan het lullen, en het antwoord toch reeds is gegeven in dit topic, voeg ik dan maar 2 plaatjes bij, om de boel toch nog een beetje "leerzaam" te houden ;)

Fusee die je moet uitboren, en zodoende kunt vervangen;

P7291047.jpg


En het exemplaar waar ik op doelde:

Hyundai_Accent_dr_arm_1%20(Medium)kopie.jpg


Dat is overduidelijk 1 geheel. Dus fuseekogel kapot of niet, als je die wilt vervangen zul je toch de hele draagarm moeten vervangen.
 
Nog ff over de dop.

Als de druk te hoog wordt gaat de dop ook afblazen anders wordt de druk simpel weg te hoog, zeker als je de motor warm afzet
wordt de druk hoger omdat er simpel weg geen koelvloeistof meer wordt rondt gepompt,

En als deze dan weer afkoelt dan gaat er wel lucht de dop in, dit zou je ook kunnen horen als zijnde sissen.

Meeste koelvloeistof doppen gaan open bij ca 1 bar overdruk, de druk in het systeem mag nooit te hoog worden,
de dop moet dit dus vaak doen en slijt daarom ook gewoon.
 
Bovenaan