Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Krukassensor, Lamdasonde, Katalysator...welke?

Eerst even voorstellen:

Ik heet Jeroen, ben 48 jaar, woon in Hongarije en sinds anderhalf jaar de trotse bezitter van een Omega B 3.0 V6 / Benzine en LPG uit '98 - 323.000 km op de teller...

We hebben al heel wat veilige en comfortabele km's (~ 100.000 km) weg met ons karretje. We rijden er, vrij vaak, mee naar Nederland en terug.
Veel problemen gehad met lekke koppakking en kleppendeksel-pakking maar dat lijkt nu verleden tijd te zijn... Luchtmassameter is vervangen. Airco naar de filistijnen. Hebben we ooit laten repareren maar binnen no-time was de boel weer lek... leiding geknapt. Daar kunnen we wel mee leven... leidingen vervangen lijkt een moeilijke en dure bezigheid. Doffe koplampen, gaan we binnenkort polijsten en dappen. Kortom het oude beestje zal nog ff mee moeten. Willen haar nog niet kwijt.

Laatste tijd echter problemen die ik meer tegenkom her en der op fora, Stotterende-, bokkende-, inhoudende- en onregelmatig lopende motor die soms ook vanzelf uitschakelt. Dit gebeurd bij warme motor. Even contact uitzetten en direct weer starten lost vaak het probleem op. Bougie's en kabels paar maanden geleden vervangen. Rijden meestal op gas. Gebruiken daarnaast benzine 95.

Wagen wil op LPG helemaal niet meer rijden, schakelt over op benzine zodra je gas geeft. Was eerst bij hard optrekken het geval en snelheden boven de 150 km/u, maar wordt steeds rotter. Kunnen eigenlijk niet meer op gas rijden. Ik heb het gevoel dat dit een op zich staand probleem van de gasinstallatie is... verdamper, filter, zoiets.
Laatste reis vanuit NL naar HU konden we niet op gas rijden. Per ongeluk 1x benzine 100 getankt, toen reed ze beter. Later nogmaals geprobeerd met benzine 100. Zelfde resultaat, het verbeterd maar probleem is er niet mee verholpen...

MM lampje brand, na reset is het tijdje uit om dan weer te verschijnen.
ECU uit laten lezen (meerdere malen waarvan ook bij een dealer in NL, 1x met de uitkomst defecte lamda sonde -welke?-) geen duidelijke conclusie.

Dealers zijn hier in Hongarije ver te zoeken... zijn dus aangewezen op lokale (vaak héél capabele) monteurs.
We moeten dus zelf eea. uitknobbelen.

Als ik de postings goed gelezen heb, kan dit aan de volgende zaken liggen:
- Lambda sonde(s).
- Krukas- en/of Nokkenas sensor.
- Katalysator.
- Lekke uitlaat vóór de lambda sonde waardoor de sonde niet goed werkt.
- Bobine. (al heb ik daar mijn vraagtekens bij)

Plan is nu om het bovenstaande lijstje punt voor punt te gaan vervangen... duur maar noodzakelijk wat ons betreft.

Vraag is nu: (even buiten beschouwing gelaten of jullie deze werkwijze verstandig vinden of niet :P )
- wat de verstandigste volgorde zou zijn. (zelf al bedacht te beginnen met de lekke uitlaat O-) )
- welk merk sonde / sensor, etc. ? Lees veel over problemen met imitatie maar kan er niet achter komen wat ik nu wel nodig heb... (ligt aan mij en mijn locatie in het buitenland/taal probleem)

Ik ben met de zoekfunctie aan het stoeien geweest maar kan geen bevredigend antwoord vinden.

Mocht mijn vraag oudbakken en uitgekauwd zijn, bied ik jullie bij voorbaat mijn excuses aan en beloof ik nog eens beter te zoeken en lezen _/-\o_

Mochten jullie nog andere oplossingen bedenken, hoor ik het graag!

Alvast bedankt,
Jeroen.<br /><br />-- 20 feb 2015 13:26 --<br /><br />PS: Luchtmassa meter in destijds vervangen door een imitatie... kan het daar aan liggen? Hoe te controleren?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Welkom maar voorstellen doen we hier Wie ik ben...

Eerst laten uitlezen door iemand die er verstand van heeft en niet klakkeloos allerlei dingen gaan vervangen.

Wat betreft alle sensoren en lamba's vervangen door origineel/Bosch neem vooral geen imitatie dat geeft nog meer ellende.

Lamda's gaan volgens specificatie maar iets van 150.000km mee.

Uitlaat moet dicht zijn anders krijg je rare waardes.

Bobine wil nog wel eens kapot gaan, deze zitten op een niet handige plek, er lekt water op waardoor ze slecht worden.
 

Andrew

600.000
Als het een LPG-installatie is met een gasverdeelunit (dus geen moderne Lpi-installatie maar nog met een verdamper), dan zou ik die eens uit elkaar (laten) halen en schoonmaken. De elektronisch gestuurde zuiger en de cilinder met wasbenzine reinigen en controleren op vervuiling of schades en zeker ook de driehoekvormige LPG-sleuven onderin op vuil controleren, vervolgens met WD-40 alles in elkaar zetten.

Als bij mijn Omega de LPG-installatie begint te stotteren (dus op benzine rijdend is er geen probleem) dan is deze behandeling al heel lang DE oplossing. Aangezien ik aankomend weekeinde naar de Alpen ga voor een ski-vakantie, ga ik dat dus vanavond preventief doen :Y

Maar het kan uiteraard ook een vervuilde verdamper zijn, dus als de beschreven behandeling geen oplossing biedt, dan kun je beter even langs een LPG-specialist gaan (dus niet een Opel-dealer!!!) om een oordeel te laten vellen. Voor zover ik weet hebben G3 LPG-installaties ook een diagnose-stekker (de mijne in elk geval wel) en daarmee kan een specialist de problemen haarfijn detecteren.

Succes ermee,

Andrew
 
@ Vega / Peter:
Vergeef me mijn onwetendheid, ik heb het direct goed gemaakt! :P
We hebben de ECU al meerdere malen uit laten lezen oa. ook 2x bij twee verschillende dealers in NL. Ook daar kwam niets bijzonders tevoorschijn. Eerlijkheidshalve moet ik erbij vermelden dat wij altijd maar 1 á 2 dagen in het land zijn dus die mensen hebben verder ook niet de kans gekregen om er echt naar te zoeken. Even uitlezen en weer weg...
Hij is ook een aantal maal door de ADAC uitgelezen, zelfde verhaal.
Bosch, okay daar heb ik iets aan, thx!
Bobine dan toch maar even checken!

@ Andrew:
Een bezoek aan een lpg servicestation staat al in onze agenda. Ik heb zelf nog nooit iets gedaan met verdampers oid dus ik laat eerst de experts er even naar kijken. Het is overigens wel de bedoeling dat ik mij een beetje ga verdiepen in de materie want het is een stuk leuker om ook dit zelf te doen! Heb je misschien een tip waar ik (op het internet of forum) een goede beschrijving kan vinden? Voor de prijs hoef ik het hier niet te laten want het uurloon ligt hier een héél stuk lager dan in NL. Hier ga je haast nog voor je plezier met je auto naar de garage... Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelfs geen idee heb wat voor gas installatie er in ligt... Italiaans merk met losse regelunit waarop staat dat hij geschikt is voor 5(?), 6 en 8 cilinders... Ga ik morgen ook gelijk eens naar kijken, schandalig eigenlijk dat ik dat niet weet 7(8)7
Het probleem met het stotteren, etc. doet zich overigens ook voor op benzine. Denk dus echt dat er twee losstaande problemen zijn.

Ach, problemen zijn er om opgelost te worden. d:)b
 

Andrew

600.000
Het advies om niet naar de dealer te gaan met een LPG-probleem was niet op basis van de kosten, maar op basis van mijn ervaring (in NL) dat ze geen verstand hebben van LPG.

Andrew
 
Vandaag de Lambdasonde vervangen. Morgen kijken of er iets veranderd is...
Uitlaat is ook weer gerepareerd.

Onze monteur herinnerde ons er vandaag aan dat we de krukassensor al eens vervangen hebben tijdens een onderhoudsbeurt. Waarschijnlijk een imitatie. Was uit de administratie niet meer op te maken.
 
Bovenaan