Eerst even voorstellen:
Ik heet Jeroen, ben 48 jaar, woon in Hongarije en sinds anderhalf jaar de trotse bezitter van een Omega B 3.0 V6 / Benzine en LPG uit '98 - 323.000 km op de teller...
We hebben al heel wat veilige en comfortabele km's (~ 100.000 km) weg met ons karretje. We rijden er, vrij vaak, mee naar Nederland en terug.
Veel problemen gehad met lekke koppakking en kleppendeksel-pakking maar dat lijkt nu verleden tijd te zijn... Luchtmassameter is vervangen. Airco naar de filistijnen. Hebben we ooit laten repareren maar binnen no-time was de boel weer lek... leiding geknapt. Daar kunnen we wel mee leven... leidingen vervangen lijkt een moeilijke en dure bezigheid. Doffe koplampen, gaan we binnenkort polijsten en dappen. Kortom het oude beestje zal nog ff mee moeten. Willen haar nog niet kwijt.
Laatste tijd echter problemen die ik meer tegenkom her en der op fora, Stotterende-, bokkende-, inhoudende- en onregelmatig lopende motor die soms ook vanzelf uitschakelt. Dit gebeurd bij warme motor. Even contact uitzetten en direct weer starten lost vaak het probleem op. Bougie's en kabels paar maanden geleden vervangen. Rijden meestal op gas. Gebruiken daarnaast benzine 95.
Wagen wil op LPG helemaal niet meer rijden, schakelt over op benzine zodra je gas geeft. Was eerst bij hard optrekken het geval en snelheden boven de 150 km/u, maar wordt steeds rotter. Kunnen eigenlijk niet meer op gas rijden. Ik heb het gevoel dat dit een op zich staand probleem van de gasinstallatie is... verdamper, filter, zoiets.
Laatste reis vanuit NL naar HU konden we niet op gas rijden. Per ongeluk 1x benzine 100 getankt, toen reed ze beter. Later nogmaals geprobeerd met benzine 100. Zelfde resultaat, het verbeterd maar probleem is er niet mee verholpen...
MM lampje brand, na reset is het tijdje uit om dan weer te verschijnen.
ECU uit laten lezen (meerdere malen waarvan ook bij een dealer in NL, 1x met de uitkomst defecte lamda sonde -welke?-) geen duidelijke conclusie.
Dealers zijn hier in Hongarije ver te zoeken... zijn dus aangewezen op lokale (vaak héél capabele) monteurs.
We moeten dus zelf eea. uitknobbelen.
Als ik de postings goed gelezen heb, kan dit aan de volgende zaken liggen:
- Lambda sonde(s).
- Krukas- en/of Nokkenas sensor.
- Katalysator.
- Lekke uitlaat vóór de lambda sonde waardoor de sonde niet goed werkt.
- Bobine. (al heb ik daar mijn vraagtekens bij)
Plan is nu om het bovenstaande lijstje punt voor punt te gaan vervangen... duur maar noodzakelijk wat ons betreft.
Vraag is nu: (even buiten beschouwing gelaten of jullie deze werkwijze verstandig vinden of niet )
- wat de verstandigste volgorde zou zijn. (zelf al bedacht te beginnen met de lekke uitlaat )
- welk merk sonde / sensor, etc. ? Lees veel over problemen met imitatie maar kan er niet achter komen wat ik nu wel nodig heb... (ligt aan mij en mijn locatie in het buitenland/taal probleem)
Ik ben met de zoekfunctie aan het stoeien geweest maar kan geen bevredigend antwoord vinden.
Mocht mijn vraag oudbakken en uitgekauwd zijn, bied ik jullie bij voorbaat mijn excuses aan en beloof ik nog eens beter te zoeken en lezen
Mochten jullie nog andere oplossingen bedenken, hoor ik het graag!
Alvast bedankt,
Jeroen.<br /><br />-- 20 feb 2015 13:26 --<br /><br />PS: Luchtmassa meter in destijds vervangen door een imitatie... kan het daar aan liggen? Hoe te controleren?
Ik heet Jeroen, ben 48 jaar, woon in Hongarije en sinds anderhalf jaar de trotse bezitter van een Omega B 3.0 V6 / Benzine en LPG uit '98 - 323.000 km op de teller...
We hebben al heel wat veilige en comfortabele km's (~ 100.000 km) weg met ons karretje. We rijden er, vrij vaak, mee naar Nederland en terug.
Veel problemen gehad met lekke koppakking en kleppendeksel-pakking maar dat lijkt nu verleden tijd te zijn... Luchtmassameter is vervangen. Airco naar de filistijnen. Hebben we ooit laten repareren maar binnen no-time was de boel weer lek... leiding geknapt. Daar kunnen we wel mee leven... leidingen vervangen lijkt een moeilijke en dure bezigheid. Doffe koplampen, gaan we binnenkort polijsten en dappen. Kortom het oude beestje zal nog ff mee moeten. Willen haar nog niet kwijt.
Laatste tijd echter problemen die ik meer tegenkom her en der op fora, Stotterende-, bokkende-, inhoudende- en onregelmatig lopende motor die soms ook vanzelf uitschakelt. Dit gebeurd bij warme motor. Even contact uitzetten en direct weer starten lost vaak het probleem op. Bougie's en kabels paar maanden geleden vervangen. Rijden meestal op gas. Gebruiken daarnaast benzine 95.
Wagen wil op LPG helemaal niet meer rijden, schakelt over op benzine zodra je gas geeft. Was eerst bij hard optrekken het geval en snelheden boven de 150 km/u, maar wordt steeds rotter. Kunnen eigenlijk niet meer op gas rijden. Ik heb het gevoel dat dit een op zich staand probleem van de gasinstallatie is... verdamper, filter, zoiets.
Laatste reis vanuit NL naar HU konden we niet op gas rijden. Per ongeluk 1x benzine 100 getankt, toen reed ze beter. Later nogmaals geprobeerd met benzine 100. Zelfde resultaat, het verbeterd maar probleem is er niet mee verholpen...
MM lampje brand, na reset is het tijdje uit om dan weer te verschijnen.
ECU uit laten lezen (meerdere malen waarvan ook bij een dealer in NL, 1x met de uitkomst defecte lamda sonde -welke?-) geen duidelijke conclusie.
Dealers zijn hier in Hongarije ver te zoeken... zijn dus aangewezen op lokale (vaak héél capabele) monteurs.
We moeten dus zelf eea. uitknobbelen.
Als ik de postings goed gelezen heb, kan dit aan de volgende zaken liggen:
- Lambda sonde(s).
- Krukas- en/of Nokkenas sensor.
- Katalysator.
- Lekke uitlaat vóór de lambda sonde waardoor de sonde niet goed werkt.
- Bobine. (al heb ik daar mijn vraagtekens bij)
Plan is nu om het bovenstaande lijstje punt voor punt te gaan vervangen... duur maar noodzakelijk wat ons betreft.
Vraag is nu: (even buiten beschouwing gelaten of jullie deze werkwijze verstandig vinden of niet )
- wat de verstandigste volgorde zou zijn. (zelf al bedacht te beginnen met de lekke uitlaat )
- welk merk sonde / sensor, etc. ? Lees veel over problemen met imitatie maar kan er niet achter komen wat ik nu wel nodig heb... (ligt aan mij en mijn locatie in het buitenland/taal probleem)
Ik ben met de zoekfunctie aan het stoeien geweest maar kan geen bevredigend antwoord vinden.
Mocht mijn vraag oudbakken en uitgekauwd zijn, bied ik jullie bij voorbaat mijn excuses aan en beloof ik nog eens beter te zoeken en lezen
Mochten jullie nog andere oplossingen bedenken, hoor ik het graag!
Alvast bedankt,
Jeroen.<br /><br />-- 20 feb 2015 13:26 --<br /><br />PS: Luchtmassa meter in destijds vervangen door een imitatie... kan het daar aan liggen? Hoe te controleren?