Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Lampje brand, wat is dit?

Joep

Verbannen
Hallo,

Bij m'n B2 brande er een lampje in de vorm van een autotje met een moersleutel erin. Daarstraks na het starten ging of bleef het branden, en toen ik op mijn werk aankwam en ik starte hem na het uitzetten nog eens, toen bleef ie uit.

Wat kan dit zijn? Heeft het iets met koude motor te maken? Of heeft de Omega onderhoud nodig? En kan het kwaad dat het lampje af en toe brand?

Alvast bedankt!
 
A

Anonymous

Gast
Dat is het motorelektronica lampje/aanduiding. Zie instructieboekje.
Dit kan duiden op een storing in het motorelektronicasysteem of in het versnellingsbakelektronicasysteem.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Uit laten lezen en je weet het, op een andere mannier is er niet achter te komen.
 

Joep

Verbannen
Misschien blijft het lampje uit, dan heb ik geluk. Zo niet, dan laat ik m eventjes uitlezen.

Bedankt in elk geval!

Kan het iets ernstigs zijn trouwens?
 
mijne gaat ook heel enkel branden, gister uit laten lezen en daar kwam uit dat de map sensor ofzoiets een te hoge spanning geeft of meet.
Gaat enkel branden met flink doortrekken, kwam erop neer dat de luchtmassameter dan de storing geeft.
(correct me if i have wrong)
Kunnen ontzettend veel storingen zijn.
 
R

Ralph

Gast
In het geheel uitlezen en vervangen maar, kan een serieus probleem zijn wat nu nog geen problemen geeft maar straks wel.
 

Joep

Verbannen
Sinds mijn laatste bericht in dit topic is het lampje uitgebleven totdat...

...ik vanmiddag de Omega startte en ik het gaspedaal ietsjes intrapte. Nog niks aan de hand verder, alleen nadat ik dus ietsjes het gaspedaal indrukte, bleef de motor een seconde of 5 rond de 2000 toeren draaien. Vlak daarna begon het lampje weer te branden.

Kan het zijn dat ik de motor gewoon even rustig moet laten draaien na het starten? Of kan het iets te maken hebben met dat de achterwielen bij ijzig wegdek soms "spinnen" bij het optrekken? Dat ie dan teveel toeren maakt bij bij bijna geen belasting?

Nadat ik de Omega opnieuw had gestart, ging het lampje uit en bleef het uit.

Uitlezen heeft denk ik weinig zin want als je de Omega opnieuw start dan gaat en blijft het lampje uit. Ook in het instructieboekje staat dat het in sommige gevallen verholpen kan worden door de auto opnieuw te starten...
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Laat hem nou eens uitlezen, foutcodes worden in zijn geheugen opgeslagen dus het heeft zin om het te laten controleren. Desnoods even alle codes laten wissen en terug controleren als hij weer aan is gegaan.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Je kan wel blijven gissen of blijven vragen wat het probleem zou kunnen zijn, maar er is maar één manier om er achter te komen wat het is.
Lampje zit er niet voor niks als het gaat branden dan is er iets niet goed.
 
R

Ralph

Gast
Joep zei:
Hallo,

Bij m'n B2 brande er een lampje in de vorm van een autotje met een moersleutel erin. Daarstraks na het starten ging of bleef het branden, en toen ik op mijn werk aankwam en ik starte hem na het uitzetten nog eens, toen bleef ie uit.

Wat kan dit zijn? Heeft het iets met koude motor te maken? Of heeft de Omega onderhoud nodig? En kan het kwaad dat het lampje af en toe brand?

Alvast bedankt!

het betreffende lampje is al eerder genoemd motor electronica start onderbreker,
als deze knipperd dan betreft het de startonderbreker.
als deze brand dan gaat het om de motorelectronica en kan serieuze schade veroorzaken.
 

Joep

Verbannen
Heb Ralph al gebeld over het hoe en wat. Een afspraak om de Omega uit te laten lezen moet nog worden gemaakt, maar dat komt wel goed.

Bedankt allen voor jullie bijdrage (en voor jullie geduld ;))<br /><br />-- 18 feb 2012 12:47 --<br /><br />
Joep zei:
Heb Ralph al gebeld over het hoe en wat. Een afspraak om de Omega uit te laten lezen moet nog worden gemaakt, maar dat komt wel goed.

Bedankt allen voor jullie bijdrage (en voor jullie geduld ;))
Gisteren de Omega uit laten lezen, en de diagnose is de EGR klep.

Oplossing is om bij Ruud een blind plaatje te bestellen en die ertussen te plaatsen.

Iedereen bedankt voor het meedenken! En Ralph bedankt voor het uitlezen.

Joep
 
Bovenaan