Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Lekkage (stoomvorming)

yoyo

The UK brothers
vanavond terug van boodschappen doen sta ik even stil met draaiende motor.
De airco aan en ik dacht die doe ik even uit, na een tijdje (plm 5/10 minuten)
zie ik ineens stoom onder de kap vandaan komen. :(
Ik kijk op mijn temp meter "gelukkig niets te hoog" rond 87 gr.
Ik trek de kap open en kan door de stoom en in het donker niets vinden alleen maar stoom! |:( |:(

Ik denk....airco weer aan en het kleine stukje weer naar huis gereden met mijn blik continu op
de temp meter.
Die bleef gelukkig op normale waarde staan, en ook de lekkage was weg, even een zaklamp erbij gehaald
en gekeken waar de lekkage zou zitten.
Ik dacht eerst aan de drieweg klep maar daar was alles kurkdroog, en aan de kant van de accu was alles nat
voor zover het al niet opgedroogd was.
Nu moet ik morgen even koelvloeistof gaan halen en wil ik opnieuw kijken wat het zou kunnen wezen.
met de airco aan had ik het gevoel dat hij niet lekte want ik zag geen stoomvorming.
Iemand enig idee?
 

tonboy

Verbannen
wellicht lekkage van de bovenste radiatorslang aan die zijde op de uitlaat, of de slang van het koelvaatje naar de thermostaat...
 

Andrew

600.000
stilstaand in de stand ECO betekent, dat de motor warmer wordt dan normaal, immers er is geen rijwind door de radiateur en door de ECO-stand staan ook de koelfans stil totdat de koelvloeistof pakweg 92 graden wordt en dan gaan ze alsnog draaien. de druk in het systeem neemt ook wat toe.

Ik vermoed dat er ergens een zwakke plek in je koelsysteem zit, dat kan een slang(klem) zijn, maar ook de radiateur. Een kwestie van nogmaals proberen bij daglicht en kijken waar het vandaan komt.

Andrew
 

renepaul

Donateur 2024
e63xap.jpg


Bij mij is het de kunststof aansluiting die haarscheurtjes heeft aan de accukant
 
renepaul zei:
e63xap.jpg


Bij mij is het de kunststof aansluiting die haarscheurtjes heeft aan de accukant
daar lekte hij bij mij ook maar dit heb ik met succes verlijmd zit alweer bijna een jaar zelfs de garage was verbaasd hadden dit ook wel is geprobeerd maar zonder succes is wel lijm die ze bij kunstof pompen gebruiken en ik heb er een kunstof plaatje op verlijmd
 

yoyo

The UK brothers
Dit is precies de plaats waar hij gescheurd is, inmiddels een nieuwe besteld.
morgen halen dinsdag ben ik vrij en dus dinsdag ook plaatsen.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Alweer een kwaaltje :h

Maargoed, je hebt het al gevonden...
bij de 2.2 weet ik het niet hoeveel ruimte je hebt, maar bij de Y25DT is de radiator vervangen niet echt een leuke klus ... -O-
 

tonboy

Verbannen
Karweitje van een half uurtje in totaal, genoeg ruimte bij de 2 en 2.2. Onderaan de radiator aan de bestuurderskant zit een aftapplug, waarschijnlijk rood. Draai die een beetje los (ik gebruik een rateltje met een opzet platte schroevendraaier stukje) en je tapt het systeem voldoende af zonder veel kvs op de grond te verspillen.

Zou de slang ook maar vervangen. Die wordt onder invloed van warmte en de KVS in de loop der jaren steeds stugger en trillingen van de motor worden steeds meer doorgezet naar de radiator. Nou zal dat voor een verse radiator minder problemen geven natuurlijk, maar toch...
 

renepaul

Donateur 2024
Mooi dat je het gevonden hebt.
De mijne begaf het net na 1april, kon dus mooi fluiten naar de garantie die je dan koopt met een wintercheck 8)7
 

yoyo

The UK brothers
Ja dat is een hard gelach dan zeg!
Ik heb een nieuwe besteld (valeo) en morgen gaan we die erin zetten.
Inderdaad een zwakke plek dus.
 

yoyo

The UK brothers
De nieuwe zit erin en het was minder werk dan verwacht, een paar slangen twee
sensoren en de rest een paar schroefjes en klemmetjes.
Ohja de leiding los die naar de oilekoeler gaat (van af de automaat).
De sensoren overgezet en nieuwe radiateur erin, toch wel fijn zo'n 4 pitter ;)

Maar hij snort weer lekker en ik heb geen rooksignalen meer mogen ontvangen.
d:)b
 
Bovenaan