Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

lekke katalysator

Andrew

600.000
Sinds enkele dagen hoor ik een "lekke uitlaat"-geluid vlak na het starten met een koude motor, na een minuutje is dit geluid grotendeels weer weg. Eerst vreesde ik voor een gescheurd uitlaatspruitstuk, maar het geluid kwam toch onder de auto vandaan. Vanavond even onder de Omega gekeken en gevoeld en ja hoor, ik voel uitlaatgassen blazen net voor de katalysator bij dat gevlochten flexibele deel.

Nou kan ik natuurlijk een nieuwe katalysator gaan kopen, maar ik wil ook nog op vakantie en dat spreekwoord van bruintje die iets niet kan trekken is dan helaas van toepassing aan het worden. Ik heb wel eens wat gelezen over een vervanging van dat gevlochten flexibele gedeelte door een universeel pijpdeel. Is dat wat en waar kan je zoiets kopen?

Andrew

(P.S.: het gaat dus om een Z2.2XE)
 
Is echt het flexibele deel stuk of net ervoor ?
Als het er net voor is, is het misschien nog te lassen... en dan zie je ná je vakantie wel weer verder.
'ff' een nieuwe kat kopen, gaat je zakgeld van volgende maand er ook ruim doorheen jagen, ben ik bang.
 

Andrew

600.000
MetalRush zei:
Is echt het flexibele deel stuk of net ervoor ?

Tja, ik heb het niet echt van heel nabij kunnen zien, op mijn knieen zittend en voelend bij het flexdeel voelde ik de uitlaatgassen blazen. Het is nu al donker, maar zal morgen trachten om de preciese plek wat beter vast te stellen.

Andrew
 

Andrew

600.000
Ik moet nog wel even beter bekijken waar de uitlaat precies lekt, doch heb wel reeds wat uitgebreider gegoogled, ik kom diverse reparatiepijpen tegen met zo'n flexibel gevlochten deel erin. Ik ga dat eens nader bestuderen.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Met zo'n reparatiepijp ben ik alles bij elkaar voor pakweg € 50,- klaar, een nieuwe katalysator-voorpijp is pakweg het 10-voudige.......

Andrew
 
Tip: <a class="postlink" href="http://cgi.ebay.nl/Opel-Omega-b-Y22XE-Kat-Katalysator-2-2-16V-Z22XE-/190413849086?cmd=ViewItem&pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item2c558cc1fe" onclick="window.open(this.href);return false;">http://cgi.ebay.nl/Opel-Omega-b-Y22XE-K ... 2c558cc1fe</a>
 

Andrew

600.000
bedankt voor die link. Vanavond de auto even goed hoog opgekrikt en het eerst zonder draaiende motor bekeken. Ik begon toen al een angstig vermoeden te krijgen :'( want aan de pijp zag ik nergens wat raars. Met draaiende motor blies er dus inderdaad uitlaatgas door het gevlochten deel naar buiten :h

Tja, dat ziet er dus niet zo best uit. Ik ga daar eens even een nachtje over slapen :O wat te doen.

Andrew
 
Hmmm, dat zuigt idd :/
Je kunt even kijken bij een auto-demontage bedrijf... maar dan weet je eigenlijk ook weer niet wat je koopt...
 

yoyo

The UK brothers
Tsjaa Andrew,

Het is een moeilijke keuze het is of een 2e hands die misschien nog jaren meegaat (ziet er redelijk uit trouwens)
of die immitatie waarover jij het had. :?
Maar daar hangt ook weer een prijskaartje aan. :h

Ik kan daar niet over beslissen, sterkte met je keus. :Y

btw laat het even weten wanneer die cover erop zit (moet je ook niet te lang mee wachten anders scheurt hij misschien door tot
je airbag gedeelte) :w
 

Andrew

600.000
yoyo zei:
btw laat het even weten wanneer die cover erop zit (moet je ook niet te lang mee wachten anders scheurt hij misschien door tot
je airbag gedeelte) :w

even off-topic: Yes Aart, die stuurwielcover is gisteravond ook vervangen, heel voorzichtig gedaan zoals je al adviseerde en het zit perfect.

(P.M.: dit berichtje had ik gisteravond al op het opel-forum geplaatst onder "wat heb je vandaag aan je Omega gedaan", ik had nog bij de onderwerpen op OOP zitten kijken maar kwam een vergelijkbaar onderwerp hier niet tegen, of heb ik dat over het hoofd gezien?)

Andrew
 

yoyo

The UK brothers
@ Andrew, het stond hier : <a class="postlink-local" href="http://forum.opelomegaportal.nl/viewtopic.php?f=43&t=222" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=43&t=222</a>

Maar weer goed dat het zit.
 

Andrew

600.000
Ik heb voor de vakantie een noodreparatie gedaan wat gelukkig goed heeft gehouden (ik heb er maar geen foto van gemaakt :$ maar met gungum, een conservenblikje en enkele grote slangklemmen kom je een heel eind _O- ). Ik was nog niet terug in Nederland of ik begon weer een redelijk ‘sportief’ geluid te horen. Nu maar eens een grondige inspectie van het probleem gedaan, waarbij de buitenste laag gevlochten draad van het flexibele deel tussen de 2 katalysatoren het veld moest ruimen. Toen bleek dat de aansluiting van het flexibele deel aan de achterste katalysator nagenoeg helemaal was losgescheurd.

Ik heb de volgende oplossingen tegen elkaar afgewogen:
1. een nieuwe kat-pijp bij de VOD kopen; pluspunt: nieuw en degelijk; minpunt: de prijs (ik heb er maar niet eens naar geïnformeerd)
2. een nieuwe imitatie kat-pijp kopen; pluspunt: nieuw en zal ook best wel de rest van het autoleven stand houden; minpunt: nog steeds de prijs, na enig zoeken kwam ik op krap € 500,--
3. een tweedehands kat-pijp kopen (Ebay, onderdelenlijn o.i.d); pluspunt: de prijs valt te overleven (pakweg € 150,--); minpunt: het is maar de vraag wat je opgestuurd krijgt
4. een flexibel uitlaatdeel kopen en dit zelf in de kat-pijp lassen; pluspunt de prijs (nog geen € 30,--); minpunt: wat meer werk.

Het is uiteindelijk oplossing 4 geworden. Bij uitlaatdiscounter.nl een flexibel deel besteld, opmeten onder de wagen kwam uit op 100 x 50 mm (lengte x binnendiameter). Via een vriend een lasapparaat geregeld en afgelopen weekeinde de 2 defecte katalysatordelen onder de auto vandaan gehaald. Uiteraard braken allebei de bouten af waarmee de middendempers aan de kat-pijp zaten :( . Geluk bij een ongeluk was, dat de draadeinden in de kat-pijp bleven zitten, dus die kon ik op mijn gemak in de bankschroef uitboren.

Eerst het flexibele deel op de achterste kat-pijp gelast. Vervolgens het hele spulletje eerst weer onder de auto gesleuteld om de juiste hoek van de pijp richting het uitlaatspruitstuk te kunnen aftekenen. Vervolgens de voorste kat-pijp aan het flexibele deel gelast en de lassen met zinkverf ingespoten. Na inbouwen van de kat-pijp was het weer een genot om de motor te horen snorren zonder bijgeluiden. Zie hieronder het resultaat.

Andrew

2b62vn.jpg
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Nette oplossing.

Lijkt me ook de beste manier, een tweedehandspijp is zoals je aangeeft afwachten wat je krijgt. Met de kans om volgend jaar weer dezelfde afweging te moeten maken. Als je dan toch de mogelijkheden hebt is het zo mooi voor mekaar. :)
 

yoyo

The UK brothers
Kijk dat zijn oplossingen, voor niet teveel geld toch weer op weg.
En ik begrijp je helemaal als je zegt dat je de bolide weer hoort snorren zoals het hoort! d:)b d:)b

Netjes gedaan Andrew. d:)b _/-\o_
 

Xedrah

Donateur 2024
Super! Zo los ik dit soort 'dure' dingen ook graag op. Geld uitgeven kan altijd nog, en lukt ook wel aan andere zaken. :X
 
Bovenaan