Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Lengteverschil tussen gewone en oppompbare schokdemper

Ik liet door de garage de schokdempers achter vervangen door oppompbare, zodat neuswielen van aanhangers niet op drempels beuken. Ik heb geen compressor, maar een ventiel in de achterbak is voor mij voldoende want ik heb een verrijdbare compressor. Garage bestelde versie van Monroe en meldde mij dat er een groot lengteverschil is in uitgeschoven toestand, tussen huidige schokdemper en de nieuwe Monroe. Ze vreesden dat bij rijden door kuil het wiel naar beneden zakt en de bodem van de schokdemper eruit knalt. Ze durfden het niet aan en dus werden de Monroe-dempers teruggestuurd.
Ik haalde bij de Opel-webshop de originele oppompbare dempers van Opel voor de Omega. Ook die bleken flink korter te zijn dan de dempers die erop zitten, met eigen ogen gezien.
Weet iemand hier het fijne van?

Begin januari zet de garage ze eronder. Ik neem de verantwoordelijkheid. Deze dempers heb ik onder mijn B1 gehad en dat werkte prima. Als Opel ze op de markt brengt, neem ik aan dat ze voldoen. Maar ik snap de redenering van de monteur, dat hij zich verbaast over dit lengteverschil. Je zou verwachten dat alle dempers voor een en hetzelfde model de door de constructeurs opgegeven minimale en maximale lengte hebben.
Enige wat ik kan bedenken is dat de huidige dempers geen originele zijn voor Omega en veel verder kunnen uitschuiven dan strikt noodzakelijk is. De verkoper van Opel-webshop kon geen minimale en maximale lengtes van de (oppompbare) schokdempers vinden. Heeft iemand die gegevens? De oppompbare staan bij mij thuis in de verpakking, dan kan ik hun lengte bij in- en uitschuiven meten.

Nico
 

Andrew

600.000
Ik rijd al vele jaren en km's met de oppompbare Monroe schokbrekers om dezelfde reden als jij (zwaar bepakt + caravan in de vakantie), mijn Omega heeft een verlaagd sportonderstel af fabriek. Dat werkt gewoon heel goed, dus er vanuit gaande dat de juiste Monroe's waren besteld, snap ik niet waar de monteur bezorgd over is. Let op, er is wel verschil tussen de sedan en stationwagen qua schokbrekers.

Andrew
 
Bovenaan