Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Linker voorwiel heeft (te)veel speling ?

Heren,

Afgelopen zaterdag is er iemand tegen mijn linkervoorzijde van de auto gereden.
De beste man vond het nodig om met zijn leasebak mij in te halen over de stoep, terwijl ik een stilstaand busje voorbij wou gaan.
Op het moment dat die met zijn neus voor mijn neus was stuurde die ook nog eens terug.
gevolg.... zijn hele zijkant beschadigt en mijn spatbord iets gedeukt en een enorme schaafplek op de bumper.

Echter sindsdien merkte ik bij het oprijden van drempels, stoepen etc dat er iets niet goed zat bij de voorwielen.
voor me gevoel leek het alsof de ophanging in z'n geheel naar voren en achter kon bewegen.

als ik me stuur iets draai en met me voet het wiel in de lengte rechting van de auto duw dan zit daar dus een cm of 1 a 2 speling in.
aan de andere zijde net enkele milimeters.

De vod nam er net niet eens de moeite om ernaar te kijken en zei gelijk dat de draagarm, stabilisatiestang, stuurstang en schokbreker vervangen moest worden. (lijkt me overdreven)
De auto rijd verder nog normaal, geen raar spoorgedrag oid.
Enige wat ik merk is trillen bij remmen boven de 140km/h

Net even zelf op de krik gezet en gekeken maar ik kan dus niets geks vinden.
alle rubbers in orde, nergens voelbare speling.
Enige wat iets beweegt is de schokbreker, maar dan wel in draaiende richting.

Iemand enig idee wat dit is, waar ik naar moet zoeken oid.
De vod had overigens de eerste 2 weken ook geen tijd.
en me "mannetje" zit in t buitenland.

fototje van de schade...
29vjubq.png
 
R

Ralph

Gast
er mag wat mij betreft niets inzitten, echter de praktijk is anders. Maar centimeter is veel te veel.
 
dat dacht ik dus ook.... zeker omdat je het merkt tijdens rijden over drempels etc.

Maar waar moet ik dat in zoeken ?
Zoals gezegd kon ik niets ontdekken met de auto op de krik.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Je hebt hem toch wel gelijk 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 })

Als er in de lengte speling zit dan kan dat alleen maar betekenen dat er iets afgebroken is.
Het is de draagarm die het wiel aan de onderkant op zijn plaats houd.

Om zeker te weten wat er aan de hand is zou je het wiel moeten verwijderen en de boel goed nakijken, het lijkt mij geen goed idee dat je met 140km/h je hele linkervoorwiel compleet met draagarm en schokdemper voorbij ziet komen.

Succes met de afhandeling.

280uosm.jpg


nqu0bn.jpg
 
nou.... t vrouwtje zat erbij, dus heb me eigen ingehouden... haha.

maar idd.... dat wil je niet meemaken.
tot die tijd ga ik er zeker ook niet de snelweg mee op... en zachtjes over drempels.

er is niets (zichtbaar) afgebroken....
op de draagarm kon ik geen beweging krijgen met het handje..
en ik had het wiel eraf..
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Draagarm en/of stuurkogel lijkt me waarschijnlijk. Ik zou het eerst goed na laten kijken alvorens er mee te blijven rijden.
 
dan schiet mijn kennis/verstand hiervan tekort.

Kan alleen ff niemand vinden die op zeer korte termijn kan/wil bekijken wat er loos is.
de vod wil er niet even naar kijken en wil enkel direct afspraak inplannen en alles zowat vervangen.
m'n vaste mannetje kan de komende 2 weken ook niet ivm vakantie
de 2 garages hier in de buurt hebben ook geen tijd 8)7

Misschien iemand van het forum die enigzins in de buurt woont die een blik wil werpen ??
 

Joep

Verbannen
Waar woon je? Dan wil ik best eventjes een blik werpen hoor als het in de buurt is. Ik heb ook last gehad van speling, maar door de stuurkogels en beide draagarmen te vervangen is dat euvel verholpen en rijdt ie weer heerlijk (als nieuw!)

Het wiel klapperde nogal, en bij hoge snelheden voelde je de hele auto schudden.

Groetjes,
Joep
 
Misschien een domme opmerking van mij maar is dit niet meer iets voor de verzekering van de tegen partij? Jij bent aangereden dan kan je toch gewoon de schade laten herstellen op zijn kosten?
Ik zou de boel lekker op zijn kosten laten repareren plus een vervangende auto. Hier zou ik geen risico mee willen lopen, een deuk of kras is wat anders.

Groet, Jan Wieger,
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
jwsmedinga zei:
Misschien een domme opmerking van mij maar is dit niet meer iets voor de verzekering van de tegen partij? Jij bent aangereden dan kan je toch gewoon de schade laten herstellen op zijn kosten?
Ik zou de boel lekker op zijn kosten laten repareren plus een vervangende auto. Hier zou ik geen risico mee willen lopen, een deuk of kras is wat anders.

Groet, Jan Wieger,
dacht ik ook al...
zelf geen risico lopen
 
Ik zou ook zeggen: verzekeringswerk, Steve.
Naar mijn mening is alle tijd, moeite en geld die je erin stopt, weggegooid.
Jullie hebben toch wel een verzekeringsformulier ingevuld ?
 
Ja uiteraard is dat ingevuld.

Toevallig ben ik vandaag gebeld voor een schadetaxatie.
Of ik even langs kon komen rijden.. Niet dus.
Maandag komt die bij me thuis kijken
Totdat ie gerepareerd is rij ik in een nieuwe ibiza diesel.. Was over op de zaak.
Rijd wel goed en erg veel luxe maar red het niet tegen me omega hoor.

Dus voorlopig ff opgelost...

-- 08 sep 2011 18:07 --

Al blijf ik enorm nieuwsgierig naar hetgeen er kapot is..
Kan ik niet uitstaan als ik niets kan ontdekken......

-- 12 sep 2011 11:28 --

Expert is net geweest,
ik moet nu nog wel ergens door iemand laten bepalen wat er kapot is aan de ophanging.
en als dat door de aanrijding komt word het vergoed, anders niet.

me voorbumper vergoeden ze deels, omdat er al wat beschadigingen opzaten.
het spatbord word uitgedeukt en gespoten.

hij gaf nog aan dat de schade hopelijk meevalt, omdat het al zo'n oude auto was.
Nou sorry..... 2003 vind ik niet zo heel oud toch..

-- 13 sep 2011 15:12 --

en wat blijkt ?
De draagarm is ontzet/verbogen..... daardoor is er een rubber half uitgeperst, en heeft die daar dus ook speling..... 482,- bij de dealer...
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Jammer weer, hopelijk wordt het alsnog netjes gedekt.

Even bumpertje scoren en hij ziet er weer fris uit. :)
 
nieuwe bumper is 125,- online... dan nog spuiten.
Vraag me alleen af of ik niet de huidige bumper strak kan laten maken en spuiten, dan zal goedkoper zijn denk ik.
 

yoyo

The UK brothers
Tegenwoordig kunnen ze kunststoffen delen héél erg mooi en strak maken.
Heb het bij mijn bumper ook gehad, en je ziet er niets van.
Moet je even met de reparateur een deal zien te maken.
 
zie foto pagina 1 van dit topic.
lak is beschadigd en gebarsten, maar de bumper is verder niet gescheurd oid.

Het schuren en plamuren kan ik zelf doen...
 

Vega

Medewerker
Administrator
Dan hoef je geen nieuwe bumper, dat kan een spuiter goed repareren.
Zelf niks aandoen meestal wordt dat niet gewaardeerd door een spuiter en die neemt ook geen verantwoording als het eraf valt.
 

yoyo

The UK brothers
Bij mij was het s'morgens brengen en de volgende dag eind v/d dag halen.
En het zag er perfect uit.
Dus net wat peter zegt: niets aan doen en gewoon naar de spuiter gaan en een deal maken.
Je had tenslotte een deelvergoeding (oid) voor deze schade.
 
Klopt voor de bumper krijg een vergoeding.
Hoeveel dat is, en hoe de rest van de schade betaald/gerepareerd word heb ik nog niet vernomen.

Waar moet ik ongeveer op rekenen voor het laten gladmaken en spuiten van de bumper ??
 
Bovenaan