Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Map sensor

Sinds ik de Omega heb raak ik steeds meer geïnteresseerd de techniek van de motor. Ik heb net even een nieuwe stappenmotor gemonteerd, de motor loopt meteen iets strakker stationair.
Ik hoorde iemand praten over het schoonmaken van de MAP-sensor.
Nu ben ik nieuwsgierig geworden en vraag ik mijzelf af waar de MAP-sensor zit, en of er Überhaupt een MAP-sensor aanwezig is op een X2.0XEV motor, en zoja, heeft het zin om die sensor schoon te maken?

Als ik die sensor niet heb, waarom dan niet? En wat voor functie heeft die MAP-sensor?

De luchtmassameter is vorig jaar vervangen, dit is toch iets heel anders dan de MAP-sensor neem ik aan?
Heet de luchtmassameter ook MAF-sensor? Dus met een "F" i.p.v. met een "P"... Of ben ik het spoor nu helemaal bijster? (maf aan het worden)
 
MAF sensor is idd de LMM
MAP sensor is in jouw Omega niet aanwezig. Signaal wordt van de LMM afgepakt, dus niet nodig.
 
Ik had inderdaad al via Google gezocht, ik zoek alles altijd direct via Google, maar als ik zo'n uitleg krijg in het Engels dan snap ik er niet veel van.
Ik ken best wel een woordje Engels, maar op technisch gebied word het een heel ander verhaal, dus ik dacht dan vraag ik het gewoon op het Omega portaal, dan hebben jullie ook nog iets te doen ;-)
 
Want ik blijf toch een beetje met dat zuig-probleempje zitten na een koude start. Die stofzuiger is gelukkig al defect, dat geluid heb ik dan niet meer, maar toch moet ik nog steeds 1 minuutje wachten totdat het motor-toerental terug valt en ik meteen zonder problemen weg kan rijden. Als ik de koude motor start en meteen weg rij, dan gaat het allemaal niet lekker, alsof er weinig kracht aanwezig is, lijkt wel een vacuum-achtig iets dat bezig is, en na een minuutje is het klaar en kan ik meteen wegrijden. Heeft dat ook met de automatische choke te maken? Bij een koude start loopt de motor altijd een minuutje verhoogd stationair, om de inspuiting te verhogen ofzo? Dit liep altijd samen met die luchtpomp, en dan viel na een minuutje het toerental netjes terug en de luchtpomp ging tegelijkertijd uit en dan kon ik heerlijk wegrijden zonder iets geks te merken.

Misschien is dit wel gewoon normaal bij een B1? Wie weet kan iemand dit verklaren...? Voor de rest rijdt ie heerlijk hoor, zeker de automaat schakelt boterzacht, na de spoeling een half jaar geleden ging de automaat echt steeds soepeler schakelen, dat ging geleidelijk aan, direct na de spoeling merkte ik niet veel verschil, maar nu voel ik amper nog dat ie schakelt, nieuwe olie doet wonderen, dus zeer tevreden en morgenochtend gaan we ermee naar de Belgische Ardennen dus dan weer even lekker een stukje toeren.
 
R

Ralph

Gast
Alles uitlezen en meten met de tech. Dit kan alleen als de auto koud is 0mdat daar dus het probleem ligt
 
Afzetten Ralph zijn fiets lenen en een terrasje gaan maken. Tegen de tijd dat je geen pintje meer kan zien terug fietsen en hij zal wel koud genoeg geweest zijn om uit te lezen 8)
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ralph heeft 1 fiets en die gaat heel hard en maakt veel lawaai als ie erop langskomt. :P
 
R

Ralph

Gast
nee, mijn 4 sec bike is niet te leen. En heeft ook geen roestige ketting.:)
 
Ach als zakenman is dat wel het minste wat je kan doen een geroest fiets voorzien voor een uitstapje tijdens de wacht:Y
 
Bovenaan