Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Mistlamp

Ik heb een klein probleempje met mijn mistlamp achter.
Gister de auto laten keuren en er kwamen nog wat kleine minpuntjes naar boven. Co2 waarde was niet goed. maar dat is inmiddels opgelost (was een breuk in de kabel naar de LMM). Handrem rechtsachter remt niet krachtig genoeg (ook dit moet geen probleem worden met de how to topic's). Accu stond niet vast 8)7 en dus mijn mistlamp die niet werkt.

Hier loop ik dus ffies vast. Zekeringen zijn goed. krijg ik 1 melding in de display ,alleen van remlicht en wanneer ik op de rem trap is dit meteen weg. Lampje zelf is goed, zekering is goed. waar kan ik nog meer zoeken. is er een relais kastje hiervoor? (Ohjah... 1 klein mankementje in de bedrading nog is het deurlampje van de bestuurdersdeur. Zou dit een samenhangend probleem kunnen zijn)

Ook als ik het knopje van het achtermistlicht indruk gebeurd er niets, maar als ik de mistlampen voor aan doe gaat er wel een lampje in mijn dashboard branden..... Iemand??

Greetz jeroen
 
De melding van de stoplichten die verdwijnt als je de rem intrapt is volkomen normaal.
Dat is een soort van zelftest, ze hoort te verdwijnen, dan weet je dat de stoplichten in orde zijn.

Misschien is de schakelaar van het mistlicht stuk ?

En ik denk niet dat er een verband is met de verlichting in de deur.
 
oke... dan is dat dus zo goed als uit te sluiten. is de schakelaar makkelijk te verwisselen? of wordt dat een nieuwe module voor licht, mistlampen en dashboarddimmer? of is er een relais voor?
 
Hier krijg je een redelijke indruk hoe je die schakelaar eruit krijgt.
Op de binnenkant van de klep, onder het stuur, staat welke zekering voor wat is maar ook welk relais waar voor is (rechter deel).
Dat zou ik toch ook even checken.
 
ff de lichtmodule uit de ouwe omega gehaald.. en idd het knopje deed niets en werkt nu wel. in het dashboard brand ook het lampje van de mistlamp achter, maar helaas nog geen mistlamp die het doet. lamp en zekering zijn beide goed.. maar geen mistlampverlichting dus :(


Dat wordt zoeken naar een breuk waarschijnlijk....... of weet iemand een manier om de boel ffies door te lussen voor de keuring. Dan kan ik de andere omega een schop richting demontage geven... is niet leuk meer.. doet nu gemiddeld 2:1

Jahjah.. 2 liter op 1 kilometer :(
Blok is af en hij lekt brandstof....
 
Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar hier in België is een defekte mistlamp geen afkeur, enkel een opmerking.

Heb je het lampje daadwerkelijk uitgemeten of gewoon op het zicht gekontroleerd ?
Anders toch eens effe een nieuw proberen.
 
In nederland is mistlamp achter verplicht voor apk. Moet dus werken om de auto gekeurd te krijgen.. en de lamp en zekering zijn goed. Is er ook een relaiskastje onder de motorkap die kapot zou kunnen zijn?
als het achterlicht wel werkt is er dan wel stroom of is de stroom voor de msitlamp apart?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Het mistachterlicht doet het alleen maar als de lichtschakelaar aanstaat, dan kan je het pas aandoen.
Er zit een soort van schakeling tussen dat als je het licht uit doet dan valt ook automatisch af en gaat niet meer aan als je het licht weer aandoet.
Ik heb nu geen schema's bij de hand voor een betere uitleg.
 
huh.. hoe bedoel je dat vega.. dat als je de mistlamp aan hebt maar de lampen uit doet je de mistlamp niet meer aan krijgt? of dat je de mistlamp weer aan moet doen?
 

Vega

Medewerker
Administrator
licht uit = mistlamp uit
licht aan = mistlamp kan aan, aandoen.
licht uit = mistlamp gaat ook uit
weer licht aan = mistlamp blijft uit.
 
Tis alweer opgelost! Het is blijkbaar niet standaard om links en rechts mistlampen te voeren. en waarschijnlijk met overzetten van de achterlichten heb ik links en rechts omgedraaid. Blijkt dat alleen de linkerachterlampunit een 2-polige aansluiting heeft voor de mistlamp! en rechts heeft dit niet.... waardoor ik dus geen mistlamp had. Ook de lichtunit was kapot.. dus 2 problemen minder. dank u allen voor uw reactie's... en weer een stapje dichterbij legaal rijden!

Alleen de handrem nog afstellen en dan weer naar de keuring.

Wordt tijd dat ik mijn SamsungS meeneem om foto's te knippen... want de nokia6310 kan dit niet!

-- jul 28, 11, 07:23 --

Vega zei:
licht uit = mistlamp uit
licht aan = mistlamp kan aan, aandoen.
licht uit = mistlamp gaat ook uit
weer licht aan = mistlamp blijft uit.


Dacht al wel dat je het zo bedoelde.. en idd klopt dit. op 1 ding na.. als mistlicht is ingeschakeld en ik doe mijn licht uit en daarna weer aan is mijn mistlamp ook direct weer aan 8)
PS:Of die dan van contact is geweest weet ik trouwens niet! zal is controleren vandaag
 

Vega

Medewerker
Administrator
Als je bij een Caravan een zelfde linkerlampunit rechts monteert dan heb je rechts ook een mistlicht, dan heb je net als mij zowel links als rechts een mistlicht.
 
Bovenaan