Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Montage Distributieriem B2 Z22XE

Hallo forumleden

Ik had een vraagje omtrent de montage van een nieuwe distrubutieriem,heb deze namelijk gisteren vervangen alleen er blijft speling
zitten aan de rechterkant ( van rechternokkenas naar krukastandwiel).
Mijn vraag is wie weet de volgorde van montage ? dus de riem links erop of rechts erop leggen
 

Joep

Verbannen
Beste Erik,
Allereerst welkom op het forum. We stellen het op prijs dat U zich eerst netjes voorsteld alvorens er een topic wordt geopend. Dit kan in het Wie ben ik gedeelte. :)

Over je vraag: Hoe heb je de riemspanner staan? In de beginstand of de eindstand of ertussenin?
 

Andrew

600.000
Als er werkelijk speling op de riem zit tussen krukaswiel en nokkenas (dus de linker zijde als je met je neus in voorwaartse rijrichting staat), dan heb ik 2 adviezen:
1. start NOOIT meer de motor totdat je 100% zeker weet dat de distributieriem goed gemonteerd zit.
2. laat er iemand naar kijken die wel weet hoe je zo'n riem monteert.

Voorgaande klinkt misschien nogal bot, maar dit is echt vragen om een in elkaar gedraaide motor, waarbij je de complete cilinderkop kan vervangen of reviseren vanwege kromme kleppen.

Als er speling op de riem zit, hoe kan die dan ooit op tijd staan? Welke handleiding heb jij gevolgd? 7(8)7

Andrew
 
Als die aan een kant slap staat dan moet ie toch gewoon een paar tanden draaien op 't onderste tandwiel?? Dan gaat er niets van tijd af, er zitten alleen te veel tanden tussen die wielen dan.
 
R

Ralph

Gast
Tegen de klok in. Rechterkant mag geen speling zitten (tussen rechter nokkenas en krukas. Waterpomp linksom, spannen en vast zetten.
 

tonboy

Verbannen
Hoop dat je een beetje engels kan lezen want onderstaand is de enig juiste methode. En dus absoluut niet spannen met de waterpomp....
116huzn.jpg
 

Andrew

600.000
warhamstr zei:
er zitten alleen te veel tanden tussen die wielen dan

???? Nou, mag hopen van niet 7(8)7

Als de riem gespannen is en je hebt de motor 2 x 360 graden met de hand rondgedraaid, dan zit er nergens meer speling op de riem.

Ik denk niet dat Ralph bedoelde om de riem te spannen met de waterpomp. Maar als de waterpomp los is geweest, dan moet je die naar één van de aanslagen ronddraaien (het pompwiel zit ook excentrisch) en dan de pomp vastzetten. Daarna de riem met de spanner op spanning brengen.

En vanouds is links en rechts weer een Babylonische spraakverwarring. Ik heb altijd geleerd om dat te bekijken vanuit de voorwaartse rijrichting. Wij hebben links het stuur zitten, maar als ik voor de auto in de motorruimte sta te koekeloeren, dan heb ik zeker ineens rechts stuur >:) :N

Andrew
 
Bovenaan