Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Olie lekkage achterkant motorblok

Joep

Verbannen
Al een tijdje heb ik enige olie lekkage wat lekt op de versnellingsbak waarna het op de grond terecht komt.
Het komt dus bij de achterkant van het motorblok vandaan en mijn hoofdverdachte is dat het tussen de kop en het EGR huis vandaan komt.

De kleppendekselpakking verdenk ik niet, die is met de motorwissel vervangen voor een nieuw exemplaar.

Wie kan me verder helpen zodat ik er iets aan kan doen?

Hieronder een tweetal foto's van de olieresten rondom het EGR huis.
169m99w.jpg


11tospt.jpg


Iemand nog andere ideeen?
 

Joep

Verbannen
Iemand inhoudelijk nog wat erover te zeggen dan bovenstaande grappenmakers? :P

Mocht het inderdaad te ernstig zijn om te repareren dan heb ik nog altijd m'n oude motorblok staan om grondig te reviseren. :)
De lekkage is ongeveer een halve liter op 1000 kilometer dus de alarmbellen rinkelen nog niet.
 

tonboy

Verbannen
wellicht een scheur in de kunststof kleppendeksel? Heb ik helaas eerder meegemaakt .... Het oliespoor ziende lijkt het erop alsof het uit die streek vandaan komt.
Anders, eerst een met koudreiniger inspuiten en een hogedrukreiniger afspuiten. Bij een halve liter per 1000 km moet er toch na pakweg 20 km rijden al wat zichtbaar zijn waar het lek vandaag komt...
Al de motor eens laten draaien met de olievuldop eraf ? Hoeveel druk staat er dan op ?
Daarnaast, een halve liter per 1000 km is echt veel, dan zou het er toch een stuk slechter daar uit moeten zien.
Dat olieverbruik kan ook wijzen op een versleten motor, als de compressieveren en olieschraapveren hun werk niet meer goed doen (doordat ze versleten zijn of doordat de cilinderwanden te gepolijst zijn) kan er overmatige overdruk in het carter ontstaan en de carterdampen vinden dan door elke klein scheurtje of kiertje hun weg naar buiten. Maar ook zal er dan meer olie verbruikt worden door de motor.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Joep zei:
Iemand inhoudelijk nog wat erover te zeggen dan bovenstaande grappenmakers? :P

De lekkage is ongeveer een halve liter op 1000 kilometer dus de alarmbellen rinkelen nog niet.

En dat noemt ons grappenmakers. |:(

Wanneer rinkelen ze wel, als ie meer olie als benzine nodig heeft? Je bent hard op weg. _O-
 

Andrew

600.000
Dit is de beste foto die ik van die EGR-voet aan de achterzijde van de kop heb:

2n16jo9.jpg


Volgens mij zit daarachter helemaal geen olie voerend deel, alleen de doorvoer van de uitlaatgassen naar het inlaatspruitstuk (dat EGR-gedoe) en een wateraansluiting waarin de beide temperatuursensoren zitten.

Ik zou toch eens goed het kleppendeksel bekijken (inclusief pakking) en zoals Ton aangeeft goed reinigen en dan een stukje rijden en kijken of je ergens wat ziet verschijnen. Wat ik op jouw foto's zie, is voornamelijk vettige aanslag en geen dikke olielekkage.

Andrew
 

Joep

Verbannen
B-Buster zei:
Joep zei:
Iemand inhoudelijk nog wat erover te zeggen dan bovenstaande grappenmakers? :P

De lekkage is ongeveer een halve liter op 1000 kilometer dus de alarmbellen rinkelen nog niet.

En dat noemt ons grappenmakers. |:(

Wanneer rinkelen ze wel, als ie meer olie als benzine nodig heeft? Je bent hard op weg. _O-
Het is al een half jaar aan de gang en erger wordt het niet. Bovendien staat de Omega meer stil als dat ik ermee rijdt.

Dan zal het toch de kleppendekselpakking kunnen zijn als hoofdverdachte. Deze maar eens nieuw bestellen en binnenkort aan de slag. Ik zal de vette zooi trouwens eerst eens weghalen om vervolgens een stuk te rijden en het dan weer waarnemen.

Bedankt voor de reacties in elk geval.
 
R

Ralph

Gast
Het maakte toch niets uit, CITAAT als REMINDER.
En dan houden we het netjes. :Y grappenmaker. *; kusje erop ?
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Hoi Joep

het verbruik wat je opgeeft, komt niet van de achterkant ben ik bang, het is meer zweten dan lekken

mijn 2.2 verbruikte ook ongeveer 1 liter per 1000km (acceptabel 750km volgens de VOD)

bij mij waren de zuigerveren vast gaan zitten en daar door ontstond het hoge olie verbruik

maar bij jou is de motor toch gereviseerd? of dat gedeelte net niet?

is de uitlaat van binnen vettig?

Grt. Hans
 

Joep

Verbannen
Mijne verbruikt een halve liter op 1000 km.

Dit is een donorblok wat erin is gehangen zodat ik m'n oude motor kan gaan reviseren mocht dat nodig zijn.

Wat er na een lange rit op de grond en de versnellingsbak ligt is geen zweet maar echt een klein lek.

UPDATE:

Zojuist even gevoelt achter het motorblok en het lijkt de kleppendekselpakking te zijn. Heb het goed schoongemaakt en zal het zsm na een rit controleren of het weer nattig/zweterig is. Mocht dat het geval zijn dan bestel ik meteen 10 O-ringen en een nieuwe kleppendekselpakking zodat ik die kan vervangen. Heb van m'n oude half gedemonteerde motorblok de kleppendeksel al schoongemaakt om die te voorzien van een mooi kleurtje zodat die er meteen op kan. :P
 

Joep

Verbannen
Links aan de achterkant van het motorblok is het na schoonmaken weer nat. Kleppendekselpakking is inmiddels binnen dus deze week aan beginnen als de tijd het toe laat.
 
Bovenaan