Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

olieafscheider plaatsen, slang bestellen, welk nummer?

Ik heb zojuist mijn olieafscheider binnen gekregen. Ik wilde deze tussen de slang zetten.

Aangezien die carterontluchtingsslang nogal poreus aanvoelt (beetje plakkerig als ik erin knijp) wil ik deze ook vervangen aangezien er misschien een hoop troep in zit.

Welk origineel-nummer is dat? Dan kan ik naar de automaterialenzaak gaan, wellicht hebben ze 'm op voorraad liggen.
Ik heb de afscheider besteld bij FSRS parts, maar om nou weer 6 euro te moeten betalen voor verzendkosten vind ik een beetje te veel van het goeie voor een slangetje van 4 euro.

Ik neem aan dat 't deze slang is:

http://www.fsrs-partswebshop.nl/nl/cart ... tera.html#


Of zijn hier speciale 2 kleinere slangen voor te koop zodat ik de slang niet doormidden hoef te snijden? Ik had volgens mij ergens een keer gelezen dat dit mogelijk was, maar dit kan ik nergens meer vinden.

(Ik hoop dat die ijzeren buis waar dit slangetje op vast zit ook niet helemaal vol met smurrie zit. Deze kan ik namelijk niet zelf vervangen. Maar dat is afwachten.)

Zie rode pijl op de foto voor welke slang ik bedoel:

23o6fn.jpg
 

renepaul

Donateur 2024
30c9gg4.jpg


Kijk dan ook eens naar dit slangetje, deze kan ook plakkerig en vol met smurrie zitten. (zwarte pijltje)
 
renepaul zei:
30c9gg4.jpg


Kijk dan ook eens naar dit slangetje, deze kan ook plakkerig en vol met smurrie zitten. (zwarte pijltje)

Klopt, die zat ook vol met smurrie en die hebben ze al vervangen tijdens de grote beurt voor de vakantie. :)
 
En...Yes! Ik heb het topic gevonden waar ook gesproken word over de betreffende rubberen slang. Wat kan dat soms ineens diep in een zwart gat verdwijnen op het World Wide Web, via Google uiteindelijk weer gevonden, mocht iemand anders er ook naar op zoek zijn en op mijn topic terecht komen, dan is hier de link:

viewtopic.php?f=46&t=5631&start=30
 
Ik maak nu al geruime tijd gebruik van een olieafscheider maar het toerental begint nu toch weer hevig te schommelen, vooral na een koude start en dan vooral bij stationair draaien na geremd te hebben. Hier was ik vanaf na de stappenmotor en gasklephuis schoongemaakt te hebben. Het komt helaas toch weer terug. Ik heb ook pas nieuwe bougies en bougiekabels, ik neem aan dat die geen oorzaak kunnen zijn.

Over de olieafscheider had ik veel positieve, maar ook veel negatieve dingen gelezen.

Een negatieve opmerking die me was bijgebleven is deze:

"Laat alsjeblieft die olieafscheiders achterwegen, die zijn bij een GOED werkende carterventilatie TOTAAL overbodig!!!"
"Als deze olie afscheiders verzadigen krijg je Blacksludge in het carter..."

Klopt dat?

Zou het zo kunnen zijn dat mijn olieafscheider nu al verzadigd is door die stijgbuis waaruit zoveel zwarte troep komt, zodat alles verstopt raakt? Of kan dat niet zo snel na een paar maanden?

De motor liep zo lekker stationair, hield 'm goed vast maar nu raakt ie langzaam weer van slag, terwijl ik flink door rij, en ik ben absoluut geen langzame rijder en bij warme motor trap ik ' m goed onderin maar blijkbaar helpt dat toch niet zo goed.

Of kan de stappenmotor zo snel weer vervuild raken?
 
Ja ik heb dezelfde negatieve ervaring. Ik had mijn carterventilatie opgeboord en alles schoongemaakt. Ook gasklephuis. Toch de olieafscheider vol!
 

Joep

Verbannen
Ik heb gehoord dat van opboren je olieverbruik omhoog gaat.
Opel heeft het niet voor niks zo bedoeld, maar ook Opel laat wel eens steekjes vallen dus het zeker weten van het bovenstaande doe ik niet.

Ik maak het gasklephuis elk half jaar schoon.
 
Nou, ik moet wel zeggen dat er bij mij totaal géén olieverbruik is. Dus dat is prima in orde.

Door het opboren van de carterventilatie zou de afscheider toch niet vol kunnen raken? Het zou gewoon zo kunnen zijn dat een olieafscheider gewoon ook niet goed werkt en verstopt kan raken, ik weet niet of het opboren juist zorgt voor het nog meer verstopt raken van een olieafscheider. Maar ik ga dat ding er toch tussenuit halen.

Op de sloop stonden genoeg Omega's X2.0XEV zonder een olieafscheider met meer dan 2 ton op de teller dus ze zijn niet allemaal oud geworden door zo'n afscheider.

Ik zal 'm er morgen eerst eens tussenuit halen en dan ff checken of het vol zit of juist niet. Zo niet, dan zou de stappenmotor de boosdoener kunnen zijn.
 
Ik heb gehoord dat. Een olie afscheider icm opgeboord carterventilatiegatdinges _juist_ een negatief effect heeft. De dampen die warm uit het carter komen krijgen on die afscheider de kans af te koelen en neer te slaan.
Zónder zo'n filter kunnen neer geslagen dampen weer teruglopen je carter in... Dat gaat ook niet als die in dat filter hangen. Een ruk 'oplossing' dus. Systeem schoonmaken inc gasklephuis en opboren van dat gaat moet voldoende zijn.
 
Bovenaan