Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Omega Y26SE maakt vreemd geluid na koude start

Beste forumleden,

Ik ben redelijk nieuw op dit forum, en heb al wat topics doorgelezen om informatie te vergaren.
Misschien is het toch goed om eens even een vraag te stellen.
Al jaren rij ik met heel veel plezier en voldoening in mijn 2.6 V6 Station uit 2001.

De laatste tijd spelen er wat probleempjes die mij toch wat zorgen baren. Ik zal zo volledig mogelijk proberen te zijn in mijn symptoom-beschrijving, want het een kan natuurlijk met het ander verband houden.

- Bij het openen van de motorkap is enige klepdeksel-lekkage zichtbaar aan de cilinder-rij van de bijrijderskant.
- Als ik de koude motor start, gaat deze onmiddellijk aan, maar onder de motorkap (bijrijderskant) is tijdelijk een vreemd hard tikkend geluid te horen, dat na 1 a 2 minuten verdwijnt. Koude motor loopt heel onregelmatig met 500 toeren stationair. (slaat net niet af...)
- Warme motor loopt veel beter stationair dan in koude toestand, maar toch een tikje onrustig.
- Tijdens het rijden loopt auto goed.
- Foutcodes 0135 en 0150 (Lamda-sonde verwarmingselement...?)

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten, Frits Thomas
 
Stft (short term fuel trim), ltft(long term fuel trim)

Kan jehem zelf uitlezen of heb je het laten doen? En waar woon je ongeveer als ik vragen mag?
Voor betere diagnose zouden bepaalde waardes wel handig zijn om te weten.
Zoals ik hierboven heb geschreven. (Mobiel doet irritant met plakken)
 

Vega

Medewerker
Administrator
Meestal beginnen we hier Wie ik ben... dan weten we met wie en wat we te maken hebben.

- Bij het openen van de motorkap is enige klepdeksel-lekkage zichtbaar aan de cilinder-rij van de bijrijderskant.
Nieuwe pakking plaatsen. Aangezien alles al open ligt zou ik de andere kant ook gelijk doen.
- Als ik de koude motor start, gaat deze onmiddellijk aan, maar onder de motorkap (bijrijderskant) is tijdelijk een vreemd hard tikkend geluid te horen, dat na 1 a 2 minuten verdwijnt. Koude motor loopt heel onregelmatig met 500 toeren stationair. (slaat net niet af...)
Kan komen door de lekkende pakking, de bougies kunnen helemaal onder de olie staan.
Lek of kapot uitlaatspruitstuk.
- Warme motor loopt veel beter stationair dan in koude toestand, maar toch een tikje onrustig.
Komt door bovenstaande
- Foutcodes 0135 en 0150 (Lamda-sonde verwarmingselement...?)
Het kan zijn dat de beide lambda sensoren kapot zijn of het is gerelateerd door bovenstaande.
 
Laatst bewerkt:
R

Ralph

Gast
staat denk ik naar mijn mening los van elkaar.
stoter defect
lambda defect
 
Stft (short term fuel trim), ltft(long term fuel trim)

Kan jehem zelf uitlezen of heb je het laten doen? En waar woon je ongeveer als ik vragen mag?
Voor betere diagnose zouden bepaalde waardes wel handig zijn om te weten.
Zoals ik hierboven heb geschreven. (Mobiel doet irritant met plakken)

Helaas Amber, heb hem in een werkplaats laten uitlezen. Ben woonachtig in Oirsbeek (Groot hertogdom Limburg).
 
Meestal beginnen we hier Wie ik ben... dan weten we met wie en wat we te maken hebben.


Nieuwe pakking plaatsen. Aangezien alles al open ligt zou ik de andere kant ook gelijk doen.

Kan komen door de lekkende pakking, de bougies kunnen helemaal onder de olie staan.
Lek of kapot uitlaatspruitstuk.

Komt door bovenstaande

Het kan zijn dat de beide lambda sensoren kapot zijn of het is gerelateerd door bovenstaande.

Bedankt Peter.
 
staat denk ik naar mijn mening los van elkaar.
stoter defect
lambda defect
Ralph, de lambda (waarschijnlijk het warmte-element) aan voorzijde kat gaf eerder al een foutcode. Nieuwe lambda-sonde besteld en gewisseld, en dan blijkt er een fout op te treden bij andere cilinder-bank. Bij Opel-dealer na meting via Tech2, werd gezegd dat foutcode soms onnauwkeurig kan zijn, en je op het verkeerde been kan zetten.
Aan de lambda's heb ik niets meer gedaan. Zou misschien toch goed zijn, maar dat is een kostbare kwestie. De sondes voor de kats sturen hun info door naar de ECU, dus je zou verwachten dat als er iets goed mis is met een sonde, dat je ECU dan ook een foutief signaal naar de inspuiting stuurt, en het mengsel te arm of te rijk is.

Je hebt het over een stoter. Bedoel je dan een klepstoter. Zitten die überhaubt in een kopklepper?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Bedoel je dan een klepstoter. Zitten die überhaubt in een kopklepper?

Ja en ja
Ik zou bovenaan beginnen, eerst de lekkage verhelpen en de dis modules nakijken. Eventueel ook de bougies nakijken cq vervangen.
Originele Bosch Lambda's kopen op eBay is goedkoper dan bij de Opel.
Als de lambda's hun werk niet doen dan zal je dat aan het verbruik mogelijk kunnen merken.
 
R

Ralph

Gast
ongeveer 24 klepstoters zitten erin. en zoals Vega al zegt, beginnen bij het begin los je het probleem echt wel op.
 
lambda sondses indien nodig bij berry kopen hij controleert ze eerst op hun werking heb ik ook gedaan waren bij mij ook langzaam kapot aan het gaan
 
Bovenaan