Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Paar vragen Sedan 2001

Ik heb een paar vragen betreffende mijn sedan 2001 2.2 16V
-Weet iemand of het deur/raam rubber makkelijk te vervangen is. Bij de passagiersdeur laat het rubber aan de slotzijde iets los (loopt omhooglosfgelaten).
-Tevens wil olie gaan verversen, is de aftapplug een torxbout welke in het blok precies tussen de voorwielen aan de bestuurderskant zichtbaar is?
Dus als je langs het linker voorwiel kijkt zit de plug er iets schuin in (schuin naar beneden gericht?)
 
Kun je een foto plaatsen van het rubber dat je bedoeld, Laurens ?
Het is mij niet helemaal duidelijk welk 'rubber' je nu precies bedoeld.

Voor de aftapplug moet ik straks even in de TIS kijken.
4 cylinder-model ken ik niet zo goed uit het hoofd :P
 

Andrew

600.000
Dat rubber snap ik ook niet helemaal.

Ja, die torx-bout linksachter in het carter is de olieaftapplug. Ik laat altijd de motor eerst goed warm draaien en krik dan de wagen rechtsvoor een stukje op (dan kun je ook veel beter bij die plug als je het op straat moet doen :) ), er komt op die manier nog redelijk wat meer oude olie eruit. Vergeet niet om een nieuwe O-ring voor de plug te halen. En vervang ook meteen het oliefilter (dat zit rechtsvoor op de motor en daarin zit tenslotte ook oude olie en zwevend vuil), dat laatste doe ik terwijl het carter op zijn gemak staat leeg te druppelen.

Andrew
 
Bedankt voor de reacties.
Ik heb toch nog een paar foto's gemaakt.
Oliefilter zit bij mij in het middenvoor, dat zal per type wel verschillen.

Is er nog speciaal gereedschap tbv toex nodig of is dit een standaard maat?

Gr. Laurens

17092010082.jpg


17092010083.jpg


17092010089.jpg


17092010084.jpg
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Het ziet eruit alsof ze dat raamrubber hebben losgehaald om wat roestplekjes bij te werken. Dat loshalen moet erg voorzichtig gebeuren, anders krijg je die nooit meer netjes recht. Ik zou er een nieuwe voor halen. Is niet zo lastig om te vervangen.
 
B-Buster zei:
Het ziet eruit alsof ze dat raamrubber hebben losgehaald om wat roestplekjes bij te werken. Dat loshalen moet erg voorzichtig gebeuren, anders krijg je die nooit meer netjes recht. Ik zou er een nieuwe voor halen. Is niet zo lastig om te vervangen.

moet je het rubber erin schuiven?
 

Andrew

600.000
stylo zei:
Bedankt voor de reacties.
Ik heb toch nog een paar foto's gemaakt.
Oliefilter zit bij mij in het middenvoor, dat zal per type wel verschillen.

Is er nog speciaal gereedschap tbv toex nodig of is dit een standaard maat?

Gr. Laurens

Nee, dat filter zit gewoon bij iedere 4-cilinder op dezelfde plek, tja het is maar wat je midden en rechtsvoor noemt, ik vind dat toch echt rechtsvoor :Y

De aftapplug is een normale torx, ik meen T55. Je zult dus wel zo'n torx-dop moeten hebben om de plug los en vast te draaien. Voor het oliefilter bestaan speciale hulpstukken om hem los te draaien, vastdraaien doe ik altijd met schone handen (met vettige handen heb je geen houvast) en goed handvast draaien, je zet die dingen snel te vast, wel even de rubberen ring van het nieuwe filter insmeren met een drupje olie. Als je mazzel hebt en je maakt het oude filter eerst goed schoon dan kun je hem zonder hulpstuk met de hand losdraaien, hangt ervan af wat de vorige monteur onder vastdraaien verstond 7(8)7

Andrew
 
stylo zei:
B-Buster zei:
Het ziet eruit alsof ze dat raamrubber hebben losgehaald om wat roestplekjes bij te werken. Dat loshalen moet erg voorzichtig gebeuren, anders krijg je die nooit meer netjes recht. Ik zou er een nieuwe voor halen. Is niet zo lastig om te vervangen.

moet je het rubber erin schuiven?
Dat kan. Wil je dat dan gaan hervergebruiken ?
Gewoon een nieuwe erop. Kost je de kop niet en hij is recht :)
 
MetalRush zei:
stylo zei:
B-Buster zei:
Het ziet eruit alsof ze dat raamrubber hebben losgehaald om wat roestplekjes bij te werken. Dat loshalen moet erg voorzichtig gebeuren, anders krijg je die nooit meer netjes recht. Ik zou er een nieuwe voor halen. Is niet zo lastig om te vervangen.

moet je het rubber erin schuiven?
Dat kan. Wil je dat dan gaan hervergebruiken ?
Gewoon een nieuwe erop. Kost je de kop niet en hij is recht :)

het rubber hoef ik niet her te gebruiken, die krijgt je er nooit meer recht op
het gaat meer om de bevestiging: of je dit via een schuiven op z'n plaats brengt, hij lijkt in een profiel te zitten
 

Xedrah

Donateur 2024
Er zitten meerdere ' ijzeren klemmetjes' in het rubber. Je duwt het rubber met een verticale beweging naar beneden.
Rubber zeker vervangen, want die komt er niet goed af.
 
Xedrah zei:
Er zitten meerdere ' ijzeren klemmetjes' in het rubber. Je duwt het rubber met een verticale beweging naar beneden.
Rubber zeker vervangen, want die komt er niet goed af.

om het rubber eraf te halen moet je deze naar boven duwen? het raam hoeft er niet uit?
ik kan me er nog niet echt een voorstelling van maken, zal wel heel simpel zijn
iemand een idee wat een rubber kost?
 

renepaul

Donateur 2024
Heb ik ook gehad,
Het zal je niet meevallen om de strip er netjes eraf te krijgen, er zitten kleine metalen klemmetjes in( dit is ook meteen de oorzaak van de roestvorming) ze gaan snel krom en dan is de vorm er uit.
En makkelijker werken is ook de spiegel er even af te halen.

Ik heb bij de dealer maar 2 nieuwe strippen gehaald a 22 €. Voor beide kanten

286sxw.jpg

Oude situatie. 7(8)7


2jetn2g.jpg

Nieuwe situatie. :*)
 
€ 22,00 per strip ?

Dat valt mij nog mee.
Ok, mag altijd goedkoper, maar als ik die foto's zo zie, dan is die beslissing bij mij snel gemaakt :Y

Bedankt voor de toelichtende foto's, Rene d:)b
 
Bedankt voor de reacties.

Ik begrijp dat de oude strip naar boven eraf gaat en de nieuwe naar beneden er weer op.
Zitten de klemmetjes er standaard bij?
 

renepaul

Donateur 2024
Als ik mij goed herinner, dan zitten de klemmetjes in de deur. :Y

Werkvolgorde demontage:
Raam helemaal naar beneden.
Spiegel eraf.(anders krijg je hem er niet goed af, en de nieuwe niet netjes erop).
Begin aan de sluitzijde van de deur, omdat daar de meeste ruimte zal zijn.
Met een houten of plastic spatel voorzichtig vanaf de binnenzijde van de deur een soort van hefboompje maken.
Als je een begin gemaakt heb, dan zoveel mogelijk de rest met de hand doen.
O ja. In het rubber zit ook nog een ijzeren draad.

werkvolgorde montage:

Alles lekker schoonmaken en beginnende roest ff aanpakken.
Begin met terugplaatsen aan de sluitzijde van de deur!!!!!!( ik was zo stom om bij de spiegel te beginnen en toen stak ik aan de andere kant een paar mm uit).
Rustig met het handje erop drukken.
Even een test doen met het raam open en dicht doen.
Spiegel terug en klaar!!!!! :)

WEES WEL ALERT OP LAKBESCHADIGINGEN!!! 7(8)7

succes René
 
Bovenaan