Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

PDC

Ik ben dus een tijdje geleden een achterbumper met PDC sensoren + kabelboom en stuurapparaat gaan halen in Duitsland. Zal nog wel naar voren komen als ik mijn Omega topic update, maar ik zit met een klein probleempje.

Ik heb bijzonder weinig tijd, en dus geen tijd om er uitgebreid voor te gaan zitten; dus ik dacht -> wellicht weet iemand van hier direct wat het probleem is. Als alles aangesloten is komt er uit de luidspreker nl. een raar signaal. Eerst een lange piep, dan een pauze en dan piep-piep-piep-piep, alsof je achteruit aan het rijden bent. Echter begint hij na een paar seconden weer helemaal overnieuw. Eerst een lange piep, pauze, en piep-piep-piep-piep. Kabelboom heb ik reeds op diverse plaatsen gecontroleerd en doorgemeten. En die moet goed zijn. Eerstvolgende gedachte was het stuurapparaat, maar ook met een ander stuurapparaat doet hij hetzelfde. En nu komt het leukste stukje; of de sensoren nu aangesloten zijn of niet, hij doet constant hetzelfde.


Filmpje voor de duidelijkheid(en let niet op de Husky pup op de achtergrond _O- )
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WyT8nLtMhvs[/youtube]
 
Ha Dennis,

Dit komt mij niet helemaal onbekend voor. Volgens mij hadden Sjors en ik ook zoiets tijdens de inbouw van mijn PDC een tijdje geleden. Sjors loste dat toen op (en ik keek even de andere kant op :D ).

Pb anders Sjors even. Misschien dat hij je de oorzaak kan zeggen. Ik weet deze zo niet.

Groet,

Walter
 

Vega

Medewerker
Administrator
Als de PDC inschakelt dan moet deze 1 piep geven om te zeggen dat deze actief is en operationeel.

Alle andere piepen die je hoort na inschakelen duiden erop dat er een storing is in het systeem, kan een slecht contact zijn of een misschien wel een kapotte sensor.

Bij deze demo opstelling hebben de sensoren vrij zicht, worden ze niet gelijk gestoord door obstakels, laat anders de sensoren naar boven wijzen dan heeft de tafel en het doekje geen invloed meer op de sensoren en probeer het dan nog eens.
 

yoyo

The UK brothers
Ik heb het gehad dat (hoe stom het ook klinkt) de HU van een after sales PCD raar deed.

Deze was ingebouwd door het schade hersteld bedrijf en hing helemaal los achter het reservewiel.
Toen ik deze een vaste plaat wilde geven ging hij ook tekeer met alle piepjes door elkaar, toen ik deze iets verder van de sensoren
plaatste was alles goed (het leek wel een soort inductie bundel (zodra je in de buurt van een sensor met de HU ging het fout.

Ook wat Peter (Vega) zegt is best mogelijk, (de sensoren reageren bij mij namelijk ook al op een stoeprand en daardoor zou de tafel/doekje bij jou ook een valse melding kunnen geven..

Succes.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Als de sensoren het tafeldoekje zouden zien zouden ze gewoon constant die afstand moeten aangeven,
maar de unit lijkt me telkens te herstarten... :S

De foutmeldingstoon is bij mijn PDC anders...
Deze krijg ik vanaf dat er 1 sensor wordt losgekoppeld...

Om zeker te zijn van vrij zicht van de sensoren kan je je bumper naar boven richten door hem over 2 schragen te leggen...

Zit de volledige kabelboom erbij? ook de coderingsweerstand (weet niet waarvoor hij dient maar hij staat er wel) hoe zit het met de connectie voor 'trekhaakherkenning'?

ik heb al enkele B2 PDC's in men handen gehad zonder problemen...
De frequentie van de toon van deze is ook anders (lager) dan die van al mijn B2 PDC's...
 
Illuminat0r zei:
Als de sensoren het tafeldoekje zouden zien zouden ze gewoon constant die afstand moeten aangeven,
maar de unit lijkt me telkens te herstarten... :S

De foutmeldingstoon is bij mijn PDC anders...
Deze krijg ik vanaf dat er 1 sensor wordt losgekoppeld...

Om zeker te zijn van vrij zicht van de sensoren kan je je bumper naar boven richten door hem over 2 schragen te leggen...

Zit de volledige kabelboom erbij? ook de coderingsweerstand (weet niet waarvoor hij dient maar hij staat er wel) hoe zit het met de connectie voor 'trekhaakherkenning'?

ik heb al enkele B2 PDC's in men handen gehad zonder problemen...
De frequentie van de toon van deze is ook anders (lager) dan die van al mijn B2 PDC's...

Yep, het lijkt erop dat de unit constant herstart. Met beide stuurapparaten doet hij hetzelde, en het lijkt me sterk dat beide kapot zijn.

Ik heb de bumper ook reeds omgedraaid met de sensoren richting de wolken, om er zeker van te zijn dat er niks in de weg lag. Geen enkel verschil met de "symptomen" uit het filmpje. Ik heb er een losse zekeringhouder bijzitten, 2 losse kabels van de trekhaakherkenning(zo te zien ooit aangesloten geweest), 2 stekkers van het stuurapparaat, en dat was het zo'n beetje. Op de stekker van en naar de parkeersensoren, de 4 stekkers op de parkeersensoren en de parkeersensoren zelf na dan, uiteraard.

De frequentie ligt aan de speaker. Toen ik hem voor de eerste keer teste begon hij in 1x na een paar seconden met dat lage(re) toontje. Zal dus wel een dode speaker zijn.
 
Vega zei:
Omega-B2 zei:
Ik heb er een losse zekeringhouder bijzitten.

Daar zit geen zekering in maar een weerstand, deze is voor de geluidssterkte.
Je heb twee draden voor de trekhaak herkenning (gemerkt met 3) en twee draden voor de toonhoogte (gemerkt 2).

Ik heb hier [B1+B2] Inbouwhandleiding ParkPilot PDC System Omega een handleiding bij gezet (de bovenste) voor inbouw van een PDC.


Je hebt inderdaad gelijk. Ik had net wat tijd, en heb toen het elektrisch schema van de PDC gedownload van TIS. Wat ik als losse zekeringhouder bestempelde, is in werkelijkheid inderdaad een weerstand voor de geluidssterkte. Heb de kabelboom los liggen, en heb hem ook even vergeleken met het schema. Alles is aanwezig en klopt. Ik had de hele kabelboom reeds doorgemeten, dus daar zit het probleem ook niet. 2 defecte stuurapparaten lijkt me ook onwaarschijnlijk, en ik vermoedt dat de sensoren de boosdoeners zijn.

Morgenmiddag eens even wat tijd vrijmaken en de boel nog eens zorgvuldig nalopen.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Wat soms ook nog wel eens wil gebeuren is dat je de pennetjes die in de sensoren zitten krom drukt als je het stekkertje erop klikt.
Het lijkt dan goed te zitten maar in werkelijkheid is er een pennetje verbogen.
Maak eens een foto van de sensoren, ik heb nog wel een paar liggen die je kan testen als er een van de sensoren kapot zou zijn.
 
Bovenaan