Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

pech onderweg campin Frankrijk

Beste mensen,

Ik vrees dat ik met een probleem zit.

IK zit in Zuid Frankrijk, de Camarque op een camping. We zouden a.s. maandag 1 aug. weer naar huis gaan. Mijn omega station 99 2.5 liter B1
Ik heb vooraf twee garages de auto laten nakijken en kreeg de verzekering, dat ik gerust op vakantie kon. Wel een klein plekje zweet bij een van de cylinders, maar dat kon na de reis verholpen worden. De auto moet ee caravan trekken van 1300 kilo.

Nu laat de motor na enkele minuten lopen een wolk zien. Het lijkt er op, dat het olie is, die direct verbrand. Het is geen water, maar olie.
Na heb ik de ANWB al gebeld. Maandag komt de sleepdienst. Als de olie verdampt is, houdt het roken op.

Toch blijf ik denken: "Misschien is het iets redelijk kleins en had er er toch wel mee naar huis kunnen rijden. Wat is de kans dat ik onderweg een probleem krijg. DAt wil je natuurlijk niet op de Franse snelweg rond deze tijd.

Wat zouden jullie doen? Ik heb weinig verstand van auto's.

Wie heeft raad?


Hans
 

Vega

Medewerker
Administrator
Is natuurlijk moeilijk te zeggen wat er mis zou kunnen zijn.
Het kan een beginnende lekke koppakking zijn maar kan ook iets onschuldigs zijn.

Zit er olie in de koelvloeistof?
Borrelt het in het expansievat?
Hoe ziet de olie eruit? als olie of als mayonaise?
Vallen er dingen op aan de motor die er eerst niet waren?
 
Zelfde vragen als hierboven. Je zult toch ietjes meer informatie moeten geven over de toestand van bepaalde zaken, eer wij je hier een beetje onderbouwd advies kunnen geven. Het laatste wat ik wil is je advies geven dat je ermee naar huis kunt rijden, en dan onderweg komt stil te staan..... :X


Daarbijkomend, controleer je peilstok eens. Hoe is het oliepeil? Hoe ziet de olie eruit? Dat laatste is ook goed aan de olievuldop te zien.
 
Ha heren,

dank voor je reacties!
Internet is op de camping af en toe een probleem, daarom dus nu pas .........

Geen verlies van koelwater. Er borrelt niets. De auto is wel erg warm na het rijden, maar de meter geeft 90 graden aan, dus niet in rood.
De olie ziet er goed uit, geen aanslag in de dop en ook geen echte olieverlies volgens de stok.

Geen slangen die stuk zijn. Ik zie dat er oude olie op het metaal ligt. Ik denk het huis van de cylinder. Daar zweet het ook. Dat probleem was bekend, maar twee garages verzekerden me dat ik gerust op vakantie naar Frankrijk kon. Het probleem zou na de vakantie verholpen moeten worden.
Ik heb op de auto ook nog steeds garantie. Een half jaar, de auto is in mei in Tegelen gekocht. Daar heb ik reeds het mankement vermeld. Ze waren het er mee eens, dat ik er toch mee op vakantie ging.

Maandagochtend zal de ANWB de auto door een garagebedrijf laten ophalen ( takelen ) Dan gaat ie naar ??????
Ik blijf echter met de vraag zitten, of dit allemaal wel nodig is. Ik ken het bedrijf niet waar de auto heen gaat. Kan deze wel echt de auto repareren? Ik heb hier in Frankrijk nog geen enkele omega gezien. De Zafira's hebben ze hier ondertussen wel ontdekt. Ik zag dat een van de Zafira's op een parkeerplaats in Avignon was ekocht. Moeten onderdelen besteld worden? Dat kon wel eens lng duren .... Mijn vakantie zit er bijna op en de baas wil straks echt dat ik er ben. ( Ook in het onderwijs wordt er gewerkt :-)

Zelf heb ik het gevoel, dat ik de gok kan wagen, maar ik ben dus wel leek. De conclusie van de ANWB was direct: Niet meer mee rijden, maar op grond van vage informatie. Ze hoorden rook ........ niet meer rijden ...... ( misscien best een goed advies hoor ... )

Wat zouden de ervarenen onder jullie gokken?

met groet,

Hans
 

Andrew

600.000
Mijn ervaring met pech in Frankrijk strookt met jouw verhaal: afslepen, niet ter plekke proberen te repareren. Dat was bij mijn probleempje van enkele jaren geleden wellicht meer aan de orde dan dit bij jou, maar goed.

Even uitgaande van de volgende feiten:

- geen koelvloeistof verlies
- oliepeil blijft normaal
- olie ziet er normaal uit
- motor wordt niet te warm
- motor loopt gewoon, normale trekkracht, geen gestotter, enz.

Dan zou ik er gewoon mee naar huis komen rijden en bij elke stop bovenstaande zaken opnieuw controleren. Het vervelende is alleen, dat je dit nu bij de ANWB hebt gemeld, als je nu gaat rijden en er ontstaat een probleem hiermee waardoor je toch pechhulp nodig hebt, dan geeft de ANWB niet thuis, tenzij een garage ter plekke de conditie van de auto goedkeurt om ermee te rijden. Dat was althans zo bij mij, de garage had een noodreparatie gedaan en aan de ANWB gemeld dat ik ermee mocht rijden.

Ik zou de gok wagen, maar die beslissing moet je uiteindelijk zelf nemen.

Andrew
 
Meer zinnigs dan wat de heren hierboven al genoemd hebben, kan ik ook niet toevoegen.
Ik zou er anders een kwartje tegenaan gooien en maandag even een VOD in NL bellen en overleggen. Zij kennen dit soort perikelen vast meer/beter dan wij.
Het is nu natuurlijk een kritiek punt omdat je maandag ook al wilt gaan rijden of eventueel opgehaald wordt door de ANWB.
Wanneer zijn deze problemen ontstaan ?
 
Je hebt het over wat "zweet" bij de cilinders. Heb je het dan over de kleppendeksel(pakking) regionen of de kop(pakking) regionen? Mocht het de laatste zijn, zou dat wel e.e.a. kunnen verklaren wat betreft de olie/rook.

Het blijft moeilijk om een goed advies te geven over iets dergelijks, zeker als je de auto in kwestie niet gezien hebt; maar ik doe het toch. Ik zou met de auto naar huis rijden, maar wel op een enorm rustige manier. Caravan erachter hangen en wegrijden met die hap. Let behoorlijk goed op je temperatuurmeter en controlelampjes. Las ook extra stops in, en kijk onder de motorkap. Ik weet niet of je 's nachts rijdt, maar zo ja -> zorg dat je een zaklamp krijgt of de auto even te inspecteren bij de stops. Controleer goed je oliepeil(neem wat reserve mee, net als koelvloeistof; just in case), en let ook op eventuele afzettingen. Hou ook goed je koelvloeistof peil in de gaten en check de onderkant van de auto/de grond als je auto enige tijd ergens heeft gestaan. Laat de motor geen (over)toeren draaien en rij gewoon rustig. Geen rare toeren uithalen met invoegen, en ook geen overdreven snelheden met de caravan. Het rustig optrekken mag dan voor zich spreken.

Als je bovenstaande dingen in acht neemt, moet het eigenlijk wel goedkomen.


Persoonlijk zou ik i.i.g. het bovenstaande uitvoeren, en mocht het iets toevoegen; ik ben ook nog een (VOD) monteur 8)7
Het blijft echter moeilijk om dergelijke adviesen te geven over vele 1000-en km's afstand, zeker zonder zelf de motor/auto gezien te hebben.

Zaak is en blijft om de auto goed in de gaten te blijven houden. Ik zou persoonlijk gewoon om het anderhalf uur eventjes stoppen, en de boel controleren. Gewoon om even zeker te zijn van je zaak. Zolang je niks gaat forceren, verwacht ik niet al te veel problemen. Gewoon rustig laten lopen en dan moet je zeker wel thuis komen.


Thuis aangekomen zou ik maar eens een hartig woordje met de verkoper gaan babbelen, want volgens mij heb je onderhand toch wel al een behóórlijke hoop zooi aan die Omega gehad....
 
Gezien het roken onder de motorkap gok ik op de klepdeksel pakkingen. Hierbij loopt de olie op het uitlaat spruitstuk en veroorzaakt flinke rook. Heb het zelf ook aan de hand gehad.
JE kunt dit zien als je met je vinger aan de buitenkant langs de klepdeksel afgaat en er zit dan olie aan.
Of je trekt voorzichtig een bougie dop eruit. Als deze vol olie zit heb je de klepdeksels versleten.


Veel suc6 met de verdere afhandeling.
 
Dag heren,

Bedankt voor jullie advies. Ik ben met vrouw, kinderen, caravan en omega 2.5 weer thuis. Voor de zekerheid de A.N.W.B. gebeld op zondagmorgen. Deze verbond me eerst door met de technische diens voor advies. Nadat ze wisten dat het water niet kookte, het verlies aan olie niet stromen tegelijk ging, ( 2 liter op 4000 kilometer ) geen aankoelen in de dop, geen waterverlies ......... kreeg ik de raad heel voorzichtig naar huis te rijden.
Wat een gluk: Maandagochtend bij vertrek is het koel. De dagen daar voor ver boven de dertig graden.
We hebben er twee dagen over gedaan. Snelheid niet hoger dan negentig. Om de honderd kilometer even de zaak weer bekeken.Iedereen schoot me voorbij met allerlei caravan-auto-combinaties. Ik heel Frankrijk heb ik geen omega gezien. De eerste pas weerin Nederland, een grijze, een station, een met een caravan er achter in hij ging zeker 120 km. Die had nergens last van :-)

Het roken is niet over. Inderdaad olie die verdampt. Ik ga eerst even langs mijn monteur in Nieuwveen. Daarna bel ik de garage in Tegelen. Ook voor hun is het jammer. Ik heb gelukkig een half jaar Bovaggarantie en verwacht dan ook dat deze het probleem gaat verhelpen.

Nogmaal allen bedankt.

Hans
 
Tukker zei:
Dag heren,

Bedankt voor jullie advies. Ik ben met vrouw, kinderen, caravan en omega 2.5 weer thuis. Voor de zekerheid de A.N.W.B. gebeld op zondagmorgen. Deze verbond me eerst door met de technische diens voor advies. Nadat ze wisten dat het water niet kookte, het verlies aan olie niet stromen tegelijk ging, ( 2 liter op 4000 kilometer ) geen aankoelen in de dop, geen waterverlies ......... kreeg ik de raad heel voorzichtig naar huis te rijden.
Wat een gluk: Maandagochtend bij vertrek is het koel. De dagen daar voor ver boven de dertig graden.
We hebben er twee dagen over gedaan. Snelheid niet hoger dan negentig. Om de honderd kilometer even de zaak weer bekeken.Iedereen schoot me voorbij met allerlei caravan-auto-combinaties. Ik heel Frankrijk heb ik geen omega gezien. De eerste pas weerin Nederland, een grijze, een station, een met een caravan er achter in hij ging zeker 120 km. Die had nergens last van :-)

Het roken is niet over. Inderdaad olie die verdampt. Ik ga eerst even langs mijn monteur in Nieuwveen. Daarna bel ik de garage in Tegelen. Ook voor hun is het jammer. Ik heb gelukkig een half jaar Bovaggarantie en verwacht dan ook dat deze het probleem gaat verhelpen.

Nogmaal allen bedankt.

Hans


Super dat je weer thuis bent met de Omega. Had eigenlijk ook niet veel anders verwacht als je het gewoon rustig aan zou doen.



Wat me nu niet duidelijk is, rookt hij onder de kap, of rookt hij bij de uitlaat? In het eerste geval is de kans groot dat het inderdaad "gewoon" de kleppendekselpakking is.
 
Gelukkig ben je zonder brokken thuis gekomen.
Jammer dat het zo heeft moeten lopen en ik hoop dat je het vertrouwen in de Omega niet (helemaal) kwijt bent.
Hier moet die garage in Tegelen toch wat aan doen want dit is niet normaal... :N
 
Bovenaan